Siirry suoraan sisältöön

Viestintä ja vuorovaikutus (10 op)

Toteutuksen tunnus: HA00BP28-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

31.07.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tiimiakatemia (AMK)

Opettaja

  • Anu Manner
  • Tero Lehtinen
  • Kimmo Aho
  • Tapu Holttinen
  • Janne Roiha
  • Jaana Larsson

Ryhmät

  • HTA22S1
    Tiimiakatemia (AMK)

Tavoitteet

Viestinnän ja vuorovaikutuksen moduulissa kehitetään suullisia ja kirjallisia viestintäosaamista ja vuorovaikutusosaamista erilaisissa tilanteissa (esim, kommunikaatio yksilöiden, tiimin ja yhteisön tasolla) ja kanavissa (fyysiset ja digitaaliset kanavat). Viestintätaitoihin kuuluvat myös verkostoitumis- ja kansainvälisyystaidot.

Moduulin tavoitteena on saavuttaa taitavat viestintä ja kommunikaatiotaidot yksilö-, tiimi- ja organisaatiotasolla.

Sisältö

Moduulissa kuvattua osaamista rakennetaan kokemuksellisesti, tekemällä ja soveltamalla teoriaa käytäntöön. Osallistumalla aktiivisesti, aloitteellisesti ja itseohjautuvasti oman tiimiyrityksen oppimis- ja kehitysprosessiin aiheen osaaminen kehittyy. Tämän myötä oppijan osaamista kehitetään seuraavien työkalujen ja näyttöaineistojen rakentamisen avulla:

1.Aiheeseen liittyvät käsitteet ja taustateoriaaineistot, esseet ja raportit: esimerkkiaiheina viestintä-, kommunikaatio ja vuorovaikutuksen teoriat ja reflektiot jotka osoittavat itsetuntemusta oppijana
2. Viestintä- ja vuorovaikutusprosessin ymmärtämisen osoittavat aineistot
3.Menetelmäaineisto: Viestintäsuunnitelmat, Portfoliot Oppimisen reflektiot, Palauteosaaminen (taito antaa ja pyytää palautetta)
4.Oppimistulosten esittelyaineistot, esseet, dokumentit ja artefaktit (Portfoliot): Oppimisen osoittaminen näyttöaineistojen avulla, Kokeilujen toteuttaminen ja reflektioaineisto joissa näkyy oman viestintäosaamisen kehittyminen, Loppuraportit, kehitetyt tuotteet ja palvelut, oman oppimisprosessin reflektiot

Harjoittelujakso on integroitu moduuliin, työskenteleminen omassa tiimiyrityksessä vastaa työelämäharjoittelua.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa

Jokaisen tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen kehittymistä arvioidaan seuraavien osaajaprofiilien avulla:

0 - Ei osaamista
Ei hallitse osaamisaluetta lainkaan. Ei teoriatietämystä tai toiminnallista kokemusta osaamisalueeseen liittyen.

1 - Vasta-alkaja
Ymmärrät tiedollisia perusasioita osaamisalueeseen liittyen mutta käytännön kokemuksesi ja kokemusten reflektio ja arviointi on vielä vähäistä. Olet tehnyt suunnitelmia osaamisen kehittämiseen liittyen.

2 - Edistynyt vasta-alkaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat, sinulla on teorianäyttöjä osaamisalueeseen liittyen. Olet laatinut toiminnallisia suunnitelmia ja asettanut tavoitteita osaamisalueen kehittämiseen liittyen. Sinulla on osaamisalueesta jo jonkin verran käytännön kokemusta. Kokemusten reflektio kuvaa toimintaa, oppimista ja osaamisen kehittymistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa

3 - Osaaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat hyvin, ja sinulla on riittävästi teorianäyttöä osaamisalueeseen liittyen. Osaat laatia suunnitelmia ja asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita. Olet asettanut osaamisalueella kehittämisen tavoitteita, toteuttanut osaamisalueella projekteja ja vienyt teoriaosaamistasi käytäntöön. Olet reflektoinut projektiesi onnistumista ja osaat arvioida tavoitteidesi toteutumista reflektioissa hyvin.

4 - Taitaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti. Osaat myös kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia taitavasti sekä toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa laadukkaasti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä taitavasti. Sinulla on merkittävää kokemusta osaamisalueen projekteista, ja teet projekteja oman osaamisen kehittymisen vuoksi. Olet tehnyt useita suunnitelmia, asettanut tavoitteita, toteuttanut projekteja ja arvioinut tavoitteiden toteutumista. Saamasi palaute on hyvää, ja toteutetut projektit ovat alkaneet tuottaa tekemiseesi jatkuvuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa

5 - Asiantuntija
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti, ja laajennat jatkuvasti tietämystäsi. Osaat kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia erinomaisesti ja tarkasti sekä lyhyen että pitkän aikavälin toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa erinomaisesti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tämän teet itseohjautuvasti ja oman osaamisen kehittämisen ja sisäisen motivaatiosi vuoksi.

Sinulla on merkittävää ja laajaa kokemusta osaamisalueen projektien toteutuksesta ja niiden reflektointi ja arviointi on sinulle keino kehittää osaamistasi. Osaat myös hankkia ja yhdistää uutta tietoa toteutettujen projektien arvioinnissa ja osaamisesi kehittämisessä. Saamasi palaute on erinomaista, ja osaamisalueella toimintasi ja projektit ovat jatkuvia.

Esitietovaatimukset

Viestinnän perusopinnot

Lisätiedot

Opintojakso/ moduuli suoritetaan prosessimaisesti 2,5 vuoden aikana, 3 op osakirjaukset kirjataan lukukausittain, ja osaamisen kehittymistä arvioidaan jatkuvasti. Opintojakson / moduulin loppuarviointi suoritetaan 4. vuoden syksynä.