Skip to main content

Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZXX2012-3028

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

30.10.2023 - 19.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Suvi Salminen

Vastuuopettaja

Suvi Salminen

Ryhmät

  • ZJA23SS
    Avoin AMK, sote
  • 29.11.2023 16:00 - 18:30, Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla SZXX2012-3028
  • 13.12.2023 16:00 - 18:30, Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla SZXX2012-3028
  • 18.12.2023 14:00 - 16:30, Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla SZXX2012-3028

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson jälkeen sinulla on ymmärrys siitä mitä palvelumuotoilu on ja miten sitä voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla. Opintojakso lisää ymmärrystä miksi asiakkaan aito ymmärtäminen on tärkeää ja kuinka asiakkaita osallistetaan kehittämistyöhön. Opintojakson jälkeen sinulla on valmiudet hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja työssäsi.

Opintojakson osaamiset
Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Eettinen osaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen ymmärrät ihmislähtöisen suunnittelun ja asiakkaan syvällisen ymmärtämisen periaatteet sekä asiakaskokemuksen ja arvon tuottamisen merkityksen olemassa olevien tai uusien palveluiden kehittämisessä.
Opit tunnistamaan uusia kehittämiskohteita sosiaali- ja terveysalan palveluissa ja rakentamaan ratkaisuja palvelumuotoilun keinoin.
Osaat hyödyntää muutamia palvelumuotoilun keskeisiä työkaluja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämisessä.

Content

Opintojaksolla opit palvelumuotoilun ideologian sen mahdollisuudet sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittämisessä oman/tiimisi kehittämistyön kautta. Opinojaksolla pääset työskentelemään monialaisen tiimin kanssa ja ratkaisemaan todellisia työelämän kehittämishaasteita. Opit hyödyntämään erilaisia palvelumuotoilun työkaluja/menetelmiä haasteen kirkastamisessa, asiakkaan ymmärtämisessä, asiakasprofiilien rakentamisessa, ongelman ratkaisussa sen konseptoinnissa ja testauksessa sekä prototypoinnissa.

Learning materials and recommended literature

Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Sarvas, R., Nevanlinna, H. & Pesonen J. 2017. Lean Service Creation.
Stickdorn, M., Lawrence, A. Hormess, M. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O´Reillys Media.
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Docendo.
Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa. Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen.

Teaching methods

Opetusmenetelmät
- Itsenäinen kehittämistyö
- Työpajawebinaarit
- Luentowebinaarit

Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy itsenäistä työskentelyä, työpajoja ja asiantuntijaluentoja. Opintojaksolla on mahdollisuus tehdä kehittämistyötä esim. omalle työpaikalle tai harjoittelupaikalle. Keskeisin osa oppimista on Sinun oma toiminta ja sen itsearviointi. Tapaamisiin (kuten webinaariluennot ja työpajat) tulet aina valmistautuneena. Opintojakso tukee sellaista oppimiskulttuuria, missä opit toimimaan asiantuntijana ja ratkomaan työelämän todellisia kehittämishaasteita.

Student workload

1. Itsenäinen työskentely
2. Aktiivinen osallistuminen työpajoihin
3. Toiminnan kuvaukset, tulosten ja tuotosten esittelyt sekä arvioinnit omasta toiminnasta

Luentoja ja työpajatyöskentelyä 12 t ja työelämälähtöistä kehittämistyötä itsenäisesti 123 t

Further information for students

Avoin AMK 10 paikkaa
Campus online 30 paikkaa

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

HYVÄKSYTTY: Omaksut muotoiluajattelun ideologian. Ymmärrät ja osaat käyttää joitain palvelumuotoilun menetelmiä olemassa olevien tai uusien palveluiden kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla. Osaat nimetä ja pohtia tekijöitä, joita tulee huomioida ihmislähtöisessä suunnittelussa ja asiakkaan syvällisessä ymmärtämisessä. Käsität mitkä asiat lisäävät asiakaskokemusta ja tuottavat arvoa asiakkaalle.