Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0620-3157

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 20.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 35
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opettajat
Ilari Miikkulainen
Ryhmät
HTG21S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opintojakso
ZZPP0620

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 04.03.2024 klo 13:15 - 15:45
(2 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3157
R35BP05.1 Monimuototila
R35BP05.2 Monimuototila
Ma 11.03.2024 klo 13:15 - 15:45
(2 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3157
R35BP05.1 Monimuototila
R35BP05.2 Monimuototila
Ma 18.03.2024 klo 13:15 - 15:45
(2 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3157
R35G201 Oppimistila
Ma 25.03.2024 klo 13:15 - 15:45
(2 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3157
R35BP05.1 Monimuototila
R35BP05.2 Monimuototila
Ma 08.04.2024 klo 13:15 - 15:45
(2 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3157
R35BP05.1 Monimuototila
R35BP05.2 Monimuototila
Ma 15.04.2024 klo 13:15 - 15:45
(2 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3157
R35BP05.1 Monimuototila
R35BP05.2 Monimuototila
Ma 22.04.2024 klo 13:15 - 15:45
(2 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3157
R35BP05.1 Monimuototila
R35BP05.2 Monimuototila
Ma 29.04.2024 klo 13:15 - 15:45
(2 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3157
R35BP05.1 Monimuototila
R35BP05.2 Monimuototila
Ma 06.05.2024 klo 13:15 - 15:45
(2 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3157
R35BP05.1 Monimuototila
R35BP05.2 Monimuototila
Ma 13.05.2024 klo 13:15 - 15:45
(2 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3157
R35BP05.1 Monimuototila
R35BP05.2 Monimuototila
Ma 20.05.2024 klo 13:15 - 15:45
(2 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3157
R35BP05.1 Monimuototila
R35BP05.2 Monimuototila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Weekly lectures, workshops, and assignments.
More details to be announced during the course.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.

Opintojakson osaamiset:
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
Tutkimukset ja tiedonhaku
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Viestintä ja tiimityö

Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)

Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset

Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö

Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi

Kvalitatiivinen tutkimus:
- yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu

Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)

Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
- kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi

Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta

Aika ja paikka

The primary mode of delivery is a in-class lectures and activities on campus.

Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).

Oppimateriaalit

The materials will be announced on the first lecture. As a starting point, however:

JAMK's thesis-related directions in the Study Guide
School-specific directions on the dedicated learning platform and
Elmo Student
Online study materials on Information retrieval

Stevens, J., & Crawford, S. 2014. Project reporting instructions. Adapted from Raportointiohje [Reporting instructions] by Liukko, S., & Perttula, S. 2013. JAMK University of Applied Sciences’ open learning materials. Accessed on 12 March 2014. Retrieved from http - //oppimateriaalit.jamk.fi/project reporting instructions

Opetusmenetelmät

The primary mode of delivery is an in-class activities on campus.

Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Lectures, course project/group assignments, thesis proposal/individual assignment, exam test.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

No alternative ways to complete.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Total 125-155 hours

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Lisätiedot

Open UAS: 4 (included in the total capacity)

Siirry alkuun