Koulutuksen tulevaisuus (6 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BN76-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 10
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Arja Pakkala
- Ritva Ylitervo
Vastuuopettaja
Jari Kalavainen
Ryhmät
-
YSY21SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YTK20S1Kestävä energia (YAMK)
-
YTB23S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTG23S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV23S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB23S1Projektijohtaminen YAMK
-
YMJ23S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YTH23K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTR21S1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
YSY22SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSY23KTSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YHP23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
-
YLO23S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YLO20S1Logistiikka
-
YTV23S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YLB23K1Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
-
YTM23S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YTH20S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTO20S1Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YTO22S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YTB22S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTK22S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTG22S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV21S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YTH21S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTB21S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
YMB23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
-
YSY21SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YTV21S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTO21S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YTK21S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTG21S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YMV23S1Verkostojohtaminen, marata, YAMK
-
YTB20S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
YHV23S1Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
-
YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
-
YSY20SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
-
YSV20S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSB20S1Projektijohtaminen YAMK
-
YLO21S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTV20S1Verkostojohtaminen, teknologia
-
YTG20S1Robotiikka YAMK
-
YTH22K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YSB21S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTO23S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YHO23S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YTY23K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YKM23S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB22S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTM22S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YTV22S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YLO22S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla pohdit yhteiskunnan ja koulutuksen välisiä suhteita. Perehdyt kasvatus- ja koulutussosiologian peruskäsitteisiin ja lähestymistapoihin, ja pohdit niiden pohjalta ajankohtaisia koulutukseen liittyviä ilmiöitä ja niiden merkityksiä opettajan työhön. Tutustut tulevaisuuden koulutukseen ja siihen liittyviin ajankohtaisiin tutkimuksiin.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistät ja kehität ammattipedagogista osaamista, tulevaisuusosaamista ja reflektio-osaamista.
Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa, että tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia. Osaat arvioida omia lähtökohtiasi ja tavoitteitasi erilaissa oppimisen ohjaustilanteissa. Osaat myös analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.
Tulevaisuusosaaminen tarkoittaa opettajankoulutuksessa sitä, että tunnet maamme ammatillisen koulutuksen historiaa ja nykyisiä kehityssuuntia ja kykenet hahmottamaan oman alasi tapahtumassa olevia muutoksia ja niiden vaikutuksia ammatillisen osaamisen tulevaisuuden muutoksiin. Ymmärrät myös koulutuksen mahdollisuudet yhteiskunnallista tasa-arvoa, sivistystä ja kestävää kehitystä edistävänä asiana.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajankoulutuksessa sitä, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.
Osaamistavoitteet
Osaat tarkastella kasvatukseen ja koulutukseen liittyviä kysymyksiä yhteiskunnallisina ja kulttuurisina ilmiöinä kasvatus- ja koulutussosiologisesta näkökulmasta. Osaat myös arvioida omia lähtökohtiasi ja tavoitteitasi ammattikasvatuksen ja -koulutuksen toimijana ja oppimisen ohjaajana.
Sisältö
Tutustut kasvatussosiologian peruskäsitteisiin sekä lähestymistapoihin ja sosiologisiin ajankohtaisiin ilmiöihin sekä niiden merkityksiin ammatillisen opettajan työssä. Perehdyt tulevaisuuden koulutukseen ja siihen liittyviin ajankohtaiseen kirjallisuuteen ja tutkimukseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, L. 2015. Kasvatussosiologia. E-kirja. PS-kustannus.
Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Avoimen ja YAMK-koulutuksen opiskelijat: Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Voit hankkia opintojakson tavoitteena olevan osaamisen tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät.
Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä sekä vertaisohjausta ja itsenäistä työskentelyä. Toteutustavat syventävät ammatillista osaamista ja oman ammattialan kehittämistä.
Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opintojaksolla on kolme webinaaritapaamista. Aloituswebinaarissa käydään läpi opintokokonaisuutta ja sen sisältöjä. Kahdessa ohjauswebinaarissa käsitellään mm. oppimistehtäviin liittyviä kysymyksiä. Niissä sinulla on mahdollisuus saada vertaiskommentointeja muilta opiskelijoilta sekä ohjausta kouluttajilta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso yhteensä 162 h (6 x 27 h) opiskelijan työtä:
- orientoituminen 6 h
- kirjallisuuteen/oppimateriaaleihin perehtyminen, oppimistehtävät ja keskustelut 146 h
- vertaiskeskustelut ja -arvioinnit sekä itsearviointi 10 h
Sisällön jaksotus
Opintokokonaisuudella on kolme webinaaritapaamista:
- aloituswebinaari to 25.1.2024 klo 15 - 17
- ohjauswebinaari to 22.2.2024 klo 15 - 16
- ohjauswebinaari to 4.4.2024 klo 15 - 16
Aloituswebinaarissa käydään läpi opintokokonaisuutta ja sen sisältöjä. Tämä webinaari tallennetaan. Ohjauswebinaareissa on mahdollisuus saada vertaiskommentointeja muilta osallistujilta sekä ohjausta kouluttajilta.
Huom! Suosittelemme aloittamaan opintokokonaisuuden Oppiminen ja elämänkulku -opintojaksosta ja siirtymään sen jälkeen Koulutuksen tulevaisuus -opintojen pariin.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin: 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn tason arviointikriteerit:
Ammattipedagoginen osaaminen
- hyödynnät opetustyössä tietämystäsi ammatillisesta osaamisesta ja oppimista koskevista teoreettisista, eettisistä ja filosofisista lähtökohdista
Tulevaisuusosaaminen
- tarkastelet kriittisesti ja tutkivasti kasvatuksen ja koulutuksen nykytilaa
- hahmotat koulutuksen ja oman alasi tulevaisuussuuntia oman opetustyön ja työyhteisösi kehittämiseksi
Reflektio-osaaminen
- arvioit pedagogisia lähtökohtiasi ja ajattelu- ja toimintamallejasi
- arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi ja
- asetat itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana