Saavutettavuus opetuksessa ja ohjauksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BY42-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Seija Eskola
- Minna Koskinen
- Riikka Hongisto
Vastuuopettaja
Minna Koskinen
Ryhmät
-
YSY21SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YTK20S1Kestävä energia (YAMK)
-
YTB23S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTG23S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV23S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB23S1Projektijohtaminen YAMK
-
YMJ23S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YTH23K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTR21S1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
YSY22SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
AJA23SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSY23KTSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
AJA23SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
AJA23SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
YHP23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
-
AJA23SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
YLO23S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
AJA23SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
YLO20S1Logistiikka
-
YTV23S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YLB23K1Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
-
YTM23S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTH20S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTO20S1Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YTO22S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTB22S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTK22S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTG22S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV21S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YTH21S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTB21S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
YMB23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY21SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTV21S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTO21S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YTK21S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTG21S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YMV23S1Verkostojohtaminen, marata, YAMK
-
YTB20S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
YHV23S1Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
-
YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
-
YSY20SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
-
YSV20S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSB20S1Projektijohtaminen YAMK
-
YLO21S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTV20S1Verkostojohtaminen, teknologia
-
YTG20S1Robotiikka YAMK
-
YTH22K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YSB21S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTO23S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YHO23S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YTY23K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YKM23S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB22S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTM22S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YTV22S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YLO22S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
- 23.01.2024 16:00 - 17:00, Saavutettavuus opetuksessa ja ohjauksessa AJ00BY42-3002
- 06.02.2024 16:00 - 17:30, Saavutettavuus opetuksessa ja ohjauksessa AJ00BY42-3002
- 13.03.2024 16:00 - 17:30, Saavutettavuus opetuksessa ja ohjauksessa AJ00BY42-3002
- 11.04.2024 16:00 - 17:30, Saavutettavuus opetuksessa ja ohjauksessa AJ00BY42-3002
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Digitaalinen saavutettavuus on yksi verkko-opetuksen laatutekijöistä. Se on myös lain vaatima velvoite ja jokaisen oppijan oikeus. Digitaalinen saavutettavuus on kuitenkin vain yksi saavutettavuuden osa-alue. Tällä opintojaksolla opit, mitä saavutettavuus opetustyössä tarkoittaa, ja miten otat saavutettavuusnäkökulmat huomioon oppimisprosessin suunnittelussa, opetustilanteissa ja opetusmateriaaleissa.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität kohtaamisosaamista, oppimisprosessien ohjausosaamista ja kehittämisosaamista.
Kohtaamisosaamisellaan opettaja vahvistaa oppijoiden toimijuutta. Hän tukee kaikessa toiminnassaan oppijoiden jatkuvan oppimisen taitoja, kuten itsesäätely- ja reflektiotaitoja sekä oppijan oman oppimisprosessinsa omistajuutta. Opettajalla on kyky huomioida oppijoiden henkilökohtaiset oppimisen lähtökohdat ja tavoitteet. Hän ohjaa oppijoita sensitiivisesti ymmärtäen heidän elämismaailmansa sekä oppimis- ja ohjaustilanteen kontekstin. Hänen työotteensa on oppijoiden hyvinvointia tukevalla tavalla dialoginen ja eettinen.
Oppimisprosessien ohjausosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä yhteistyössä muiden kanssa suunnitella, johtaa, arvioida ja kehittää oppimis-, ohjaus- ja opetusprosesseja huomioiden oppijoiden moninaisuuden ja yksilöllisyyden. Opettaja ymmärtää ryhmässä tapahtuvia ilmiöitä ja osaa tukea ryhmän rakentumista. Hän hyödyntää ryhmää oppimisen voimavarana. Opettaja käyttää monipuolisia ja työelämälähtöisiä oppimisen resursseja ja ympäristöjä. Hän hyödyntää digitaalisuutta pedagogisesti perustellulla tavalla ohjatessaan ja johtaessaan oppimisprosesseja.
Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi. Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen.
Opintojakson osaamistavoite
Tavoitteena on, että opintojakson jälkeen tiedät, mitä saavutettavuus tarkoittaa ja ymmärrät, miksi se on tärkeää oppijan näkökulmasta. Osaat ottaa huomioon saavutettavuuden näkökulmia oppimisprosessin suunnittelussa ja erilaisissa opetustilanteissa. Osaat tuottaa saavutettavaa opetusmateriaalia.
Sisältö
Saavutettavuuden käsite, Universal Design for Learning -viitekehys, saavutettava oppimisprosessi, saavutettavuus opetustilanteissa, saavutettava opetusmateriaali
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Muuronen, A. & Eskola, S. 2020. Tulevaisuuden korkeakoulu - Kaikkien korkeakoulu. Opettaja saavutettavuuden arvioijana ja kehittäjänä. Julkaisussa Tulevaisuuden opettajuus. Toim. P. Risku, S. Laitinen-Väänänen, A-L. Ojala, A-K. Tiihonen, & H. Torvinen. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu, s. 222-242. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 283. https://www.theseus.fi/handle/10024/344999
Saavutettavuuskriteeristö. 2019. Väline korkeakoulun saavutettavuuden arviointiin. OHO-hanke. https://esok.fi/hankkeet/oho-hanke/julkaisut/saavutettavuuskriteeristo/at_download/file
Työelämän saavutettavuus. Vates. https://www.vates.fi/tietopaketit/tyoelaman-saavutettavuus.html
Ylänne, K. & Kirsi, M. 2022. Saavutettavat asiakirjat verkossa. eOppiva-koulutus. https://www.eoppiva.fi/koulutukset/saavutettavat-asiakirjat-verkossa/
Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, ja se perustuu itsenäiseen työskentelyyn aineistojen ja tehtävien parissa. Opintojaksoon sisältyy neljä vapaaehtoista verkkotapaamista. Työskentely on vaiheistettu mutta voit opiskella oman aikataulusi puitteissa. Työskentelyä ohjataan ohjausklinikoilla ja säännöllisin ohjausviestein.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tähän opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen. Se merkitsee, että sinulle on varattu opintojakson aineistoihin ja tehtäviin laskennallisesti 135 tunnin työskentelymahdollisuus:
- Orientaatio 5 h
- Aineistoon perehtyminen 55 h
- Oppimistehtävien ja itsearviointien tekeminen 74 h
- Palaute 1 h
Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi ja niihin perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä.
Sisällön jaksotus
Aloituswebinaari ti 23.1.2024 klo 16-17
Ohjausklinikka ti 6.2.2024 klo 16-17.30
Ohjausklinikka ke 13.3.2024 klo 16-17.30
Ohjausklinikka to 11.4.2024 klo 16-17.30
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin: 20
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opintojakson kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Kohtaamisosaaminen
Tunnistat oppijoiden monenlaisuuden ja sinulla on keinoja erilaisten oppijoiden kohtaamiseen.
Oppimisen ohjaamisen osaaminen
Osaat ottaa huomioon saavutettavuuden näkökulmia ja erilaisten oppijoiden tarpeita oppimisprosessin suunnittelussa, erilaisissa opetustilanteissa ja digitaalisissa opetusmateriaaleissa.
Kehittämisosaaminen
Osaat kehittää itse tuottamasi digitaalisen sisällön saavutettavuutta.
Lisätiedot
Kohderyhmänä on saavutettavuudesta kiinnostuneet opetus- ja ohjaustehtävissä toimivat, opettajankoulutuksessa opiskelevat tai alalle aikovat henkilöt, sekä oppilaitosten hallinto- ja tukipalveluhenkilöstö. Opintojakso soveltuu myös sinulle, joka haluat kehittää osaamistasi saavutettavien digitaalisten aineistojen tuottamiseen sekä ihmisten monenlaisuuden huomioimiseen etä- ja läsnätilanteissa.