Skip to main content

Accessibility in Teaching and Guidance (5 cr)

Code: AJ00BY42-3002

General information


Enrollment
20.11.2023 - 04.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.01.2024 - 30.04.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
School of Professional Teacher Education
Teachers
Seija Eskola
Minna Koskinen
Riikka Hongisto
Teacher in charge
Minna Koskinen
Groups
YSY21SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
YTK20S1
Kestävä energia (YAMK)
YTB23S1
Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
YTG23S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YSV23S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
YSB23S1
Projektijohtaminen YAMK
YMJ23S1
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YTH23K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTR21S1
Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
YSY20SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
YSY22SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
AJA23SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY20SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
YSY22ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YSY20S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
YSY23KT
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
AJA23SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY22SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
AJA23SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
YHP23S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
AJA23SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVO
Ammatillinen opettajankoulutus
YLO23S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
AJA23SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVI
Ammatillinen opettajankoulutus
YLO20S1
Logistiikka
YTV23S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YLB23K1
Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
YTM23S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
AJA21SJVN
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVY
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVM
Ammatillinen opettajankoulutus
YTH20S1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTO20S1
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YSY22SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
YTO22S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
AJA22SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
YTB22S1
Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
YTK22S1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YTG22S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YSV21S1
Master's Degree Programme in Business Network Management
YSY21ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YTH21S1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
AJA21SJVA
Ammatillinen opettajankoulutus
YTB21S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
AJA21SJV
Ammatillinen opettajankoulutus
YMB23S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
AJA21SJVE
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJHK
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY21SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
AJA21SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY21SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
AJA21SJB
Ammatillinen opettajankoulutus
YTV21S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YTO21S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YTM21S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YTK21S1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YTG21S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YMV23S1
Verkostojohtaminen, marata, YAMK
YTB20S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
YHV23S1
Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
YSY20ST
Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
YSY20SJ
Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
YSV20S1
Master's Degree Programme in Business Network Management
YSB20S1
Master's Degree Programme in Project Management
YLO21S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
AJA21SJVV
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVU
Ammatillinen opettajankoulutus
YTV20S1
Master's Degree Programme in Business Network Management
YTG20S1
Master's Degree Programme in Robotics
YTH22K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YSB21S1
Projektijohtaminen YAMK
YTO23S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YHO23S1
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
YTY23K1
Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
YKM23S1
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
YSV22S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
YSB22S1
Projektijohtaminen YAMK
YTM22S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YTV22S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YSC23KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
YLO22S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
Course
AJ00BY42

Realization has 2 reservations. Total duration of reservations is 3 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 13.03.2024 time 16:00 - 17:30
(1 h 30 min)
Saavutettavuus opetuksessa ja ohjauksessa AJ00BY42-3002
Ohjausklinikka
Thu 11.04.2024 time 16:00 - 17:30
(1 h 30 min)
Saavutettavuus opetuksessa ja ohjauksessa AJ00BY42-3002
Ohjausklinikka
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Start-up webinar Tue 23.1.2024 16.00–17.00
Guidance clinic Tue 6.2.2024 16.00-17.30
Guidance clinic Wed 13.3.2024 16.00-17.30
Guidance clinic Thu 11.4.2024 klo 16.00-17.30

Objective

The purpose of the course

Digital accessibility is one of the factors affecting the quality of online teaching. It is also a legal obligation and every learner’s right. In this course, you will learn what accessibility in teaching means, what the act on digital accessibility requires from teachers, and how you can take accessibility into account in the planning of the learning process, teaching situations and learning materials.

Course competences

In this course, you will promote and develop your interpersonal competence, facilitating learning and developmental skills.

Interpersonal competence refers to teacher’s ability to strengthen learners’ competence. You will be able to support learners’ competence for continuous learning, such as self-regulation and reflection skills, and the ownership of their own learning process. As a teacher, you will also have the ability to take into account learner diversity and learners’ personal starting points and goals when planning and carrying out learning sessions and guiding learning. Your approach is dialogical and ethical in a way that supports the well-being of learners.

Facilitating learning skills refer to a teacher's collaborative approach and ability to planning, implementing, assessing, and developing learning and guidance processes taking into consideration the diversity of learners. It also refers to understanding of group processes and group phenomena in learning, employment of versatile and working life-oriented learning resources and ability to design, implement and facilitate learning processes in digital environments in a pedagogically meaningful way.

Development skills refer to a teacher's ability to further develop their own and their organisation’s practices and operational culture in collaboration with others. It refers to willingness and ability to develop vocational learning, work, and entrepreneurship at regional, national and international level. I t also refers to teacher’s ability to acquire and justify information on the development needs of vocational learning and the world of work, in order to use it to promote learning, and forming of relevant partnerships networks in an innovative and solution-oriented manner.

Learning objectives

The objective is that after the course, you will know what accessibility means and understand why it is important from the learner’s perspective. You can take accessibility perspectives into account in the planning of the learning process and in different teaching situations. You can produce accessible teaching material.

Content

The concept of accessibility, Universal Design for Learning -framework, accessible learning process, accessibility in teaching situations, accessible learning material

Materials

Muuronen, A. & Eskola, S. 2020. Tulevaisuuden korkeakoulu - Kaikkien korkeakoulu. Opettaja saavutettavuuden arvioijana ja kehittäjänä. Julkaisussa Tulevaisuuden opettajuus. Toim. P. Risku, S. Laitinen-Väänänen, A-L. Ojala, A-K. Tiihonen, & H. Torvinen. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu, s. 222-242. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 283. https://www.theseus.fi/handle/10024/344999

Saavutettavuuskriteeristö. 2019. Väline korkeakoulun saavutettavuuden arviointiin. OHO-hanke. https://esok.fi/hankkeet/oho-hanke/julkaisut/saavutettavuuskriteeristo/at_download/file

Työelämän saavutettavuus. Vates. https://www.vates.fi/tietopaketit/tyoelaman-saavutettavuus.html

Ylänne, K. & Kirsi, M. 2022. Saavutettavat asiakirjat verkossa. eOppiva-koulutus. https://www.eoppiva.fi/koulutukset/saavutettavat-asiakirjat-verkossa/

You will find additional learning materials and assignments in the online learning environment.

Teaching methods

The course is implemented as online studies and is based on independent work with materials and learning tasks. The course includes four voluntary online webinars. There are predefined phases for course work, but you can follow your own schedule. The work is guided at guidance clinics and with regular guidance messages.

Exam schedules

This course does not include an exam.

Student workload

In total, the course consists of 135 hours (5 x 27 h) of students’ work
- Orientation 5 h
- Self-directed learning in online environment, reading the learning materials 55 h
- Completing the learning assignments and self-assessment 74 h
- Feedback 1 h

The actual workload of the course depends on your own starting point and the employability of the learning tasks based on it.

Assessment criteria, approved/failed

The criteria for assessing the approved level are as follows:

Interpersonal competence
You recognise the diversity of learners and have ways to encounter different learners.

Facilitating learning skills
You can take accessibility perspectives and the needs of different learners into consideration in the planning of the learning process, different teaching situations and digital learning materials.

Developmental skills
You can develop the accessibility of digital content you produce yourself.

Further information

The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks.

Go back to top of page