Sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus (3 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS2012-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 10.03.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuija Ketola
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
ZJASOS23SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
SOS23SMSosionomi (AMK)
- 10.01.2024 09:00 - 11:00, Sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus SOSS2012-3008
- 23.01.2024 09:00 - 11:00, Sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus SOSS2012-3008
- 31.01.2024 09:00 - 11:00, Sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus SOSS2012-3008
- 13.02.2024 09:00 - 15:00, Sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus SOSS2012-3008
- 14.02.2024 09:00 - 12:00, Sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus SOSS2012-3008
Objectives
Opintojakson opiskeltuasi
- ymmärrät syrjäyttävien yhteiskunnallisten rakenteiden ja toimintatapojen merkityksen eriarvoisuuden taustalla
- tunnistat sosiaalisten ongelmien ilmenemismuodot ja niiden taustalla olevat rakenteelliset tekijät
- osaat toimia osallisuutta vahvistaen ja syrjäytymistä ehkäisten
- ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä ja osaat käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- osaat osallistua kriittisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun
Content
Kurssilla tarkastellaan kuinka sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa. Kurssi käsittelee seriarvoisuuden takaa löytyviä syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä. Kurssilla takastellaan sosiaalialaa vaikuttamistyön näkökulmasta ja sitä, miten sosiaalisen vaikuttamisen keinoja käytetään.
Learning materials and recommended literature
Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi?
Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf
Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T. ja Santalahti, V. toim. 2022. Vaikuttava
rakenteellinen sosiaalityö. THL raportti 1/22.
Matthies, A-L, Svenlin, A-R ja Turtiainen K. toim. 2021. Aikuissosiaalityö. Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Soveltuvin osin.
Metteri, A. 2012: Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf
Virokannas, E., Liuski, S. and Kuronen, M. 2020: The Contested concept of vulnerability -a literature review. European Journal of Social Work.VOL.23, No.2, 327-339. https://doi.org/10.1080/1369457.2018.1508001
Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.
Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.
Teaching methods
Webinaarit ja oppimistehtävät: yksilö ja ryhmätehtäviä.
Exam dates and retake possibilities
Oppimistehtävien palautuspäivät ensimmäisessä webinaarissa ilmoitettuina aikoina.
Student workload
Webinaarit 15 h, verkko-opiskelu ja kirjalliset tehtävät 66h.
Further information for students
Avoin AMK: 5 paikkaa (sos-kurkistusopinnot)
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana 1: opiskelija osaa
- antaa esimerkkejä sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteistä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arvosana 2; opiskelija osaa
- kuvata sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteitä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen estämiseksi
- kuvata yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sosiaalialan työssä - jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Evaluation criteria, good (3-4)
Arvosana 3: opiskelija osaa
- kuvata ja selittää sosiaalisia ongelmia sekä eriarvoistavia rakenteita ongelmien taustalla - selittää ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä esimerkein
- nimetä erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arvosana 4; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti
- analysoida ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi ja perustellusti - selittää ja analysoida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- kuvata erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi analyyttisesti
- kuvata sosiaalialan roolia ja tehtävää vaikuttamistyössä monipuolisesti ja perustellen - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Evaluation criteria, excellent (5)
Arvosana 5; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti - analyyttisesti tulkita ja tehdä perusteltuja johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää, analysoida ja arvioida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- ehdottaa soveltuvia lähestymistapoja hyödyntämällä sosiaalisten ongelmien teoriaa sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä
- arvioida ja tunnistaa kehittämisen tarpeita sosiaalialan roolissa ja tehtävissä sosiaalisten ongelmien vaikuttamistyössä - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta