Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (4 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS2023-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 29.10.2023
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anniina Berg
- Timo Hintikka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Ryhmät
-
ZJA23SSSTVOAvoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
-
ZJA23KSSOVAvoin AMK, sote, Sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Tiedostat ja osaat perustella sekä arvioida omia ammatillisia, eettisiä ja pedagogisia periaatteitasi varhaiskasvatustyössä. Kykenet tavoitteellisesti suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista varhaiskasvatussuunnitelman periaatteiden mukaista ja lasten osallisuutta tukevaa toimintaa yhteistyössä muiden työntekijöiden kanssa. Tiedät varhaiskasvatuksen keskeiset sisällöt ja osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä.
Sisältö
• Varhaiskasvatussuunnitelma, varhaiskasvatuksen tavoitteet, laaja-alainen oppiminen ja oppimisen alueet
• Varhaiskasvatuksen menetelmät, havainnointi ja arviointi
• Positiivinen pedagogiikka, lapsilähtöisyys ja lapsen osallisuus
• Pedagogisen toiminnan suunnittelu
• Oman ammatillisuuden kehittymisen arviointi varhaiskasvatustyössä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-Kustannus.
Opetushallitus 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2020 Varhaiskasvatuksen käsikirja.PS-kustannus.
Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017( tai uudempi). Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino.
Opetusmenetelmät
Webinaariopetus, itsenäiset tehtävät, pienryhmätehtävät
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 10 (Sosionomin osaajakoulutus: täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot)
Campusonline 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1) Kuvaat suppeasti pedagogisia periaatteitasi. Tiedät pedagogisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen lähtökohtia varhaiskasvatustyössä. Tunnistat niukasti periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Tunnistat osittain varhaiskasvatussuunnitelman sisältöjä sekä tiedät joitain työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähteitä.
Tyydyttävä (2) Kykenet tunnistamaan ja kuvaamaan pedagogisia periaatteitasi. Tiedät pedagogisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen lähtökohtia varhaiskasvatustyössä. Tunnistat periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Tunnistat osittain varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset sisällöt sekä tiedät työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Kirjallisissa tehtävissä kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Kykenet perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitasi. Kykenet suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Tunnistat periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Tiedät pääosin varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset sisällöt sekä osaat käyttää erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.
Kiitettävä (4) Kykenet perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitasi. Kykenet suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Ymmärrät periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Osaat esittää varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset sisällöt, oppimisen alueet sekä osaat hyödyntää ja soveltaa erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Osaat ja kykenet erinomaisesti perustelemaan ja arvioimaan kriittisesti pedagogisia periaatteitasi. Osaat perustellusti suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Ymmärrät periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Tiedät varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset sisällöt, oppimisen alueet sekä osaat hyödyntää ja soveltaa erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen pääpiirteet. Opiskelijalla on kykyä kehittää ja pohtia omaa kasvatustyötään ohjaavia periaatteita.
Lisätiedot
Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.