Varhaisiän taidekasvatus (4 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS2024-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 29.10.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anniina Berg
- Leena Kangastalo
Vastuuopettaja
Leena Kangastalo
Ryhmät
-
ZJA23SSSTVOAvoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
-
ZJA23KSSOVAvoin AMK, sote, Sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
Objectives
Tällä opintojaksolla opit luomaan vuorovaikutussuhteen lapseen ja tukemaan hänen kehitystään, oppimistaan ja itseilmaisuaan taidekasvatuksen, kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun, avulla. Opit määrittelemään omat pedagogiset ohjausperiaatteesi ja osaat tavoitteellisesti ohjata lasten taide- ja musiikkikasvatustoimintaa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (VASU) ja Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (EsiOPS) tavoitteiden mukaisesti. Osaat käyttää ja soveltaa kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun menetelmiä ja välineitä lasten taidekasvatuksessa. Opit arvioimaan ja kehittämään teoreettista ja käytännöllistä osaamistasi, ohjaustaitojasi ja taitojasi integroida taidekasvatuksen menetelmiä.
Osaamiset
Sosiaalialan asiakastyö osaaminen
Content
Lasten taidekasvatuksen, luovan kuvallisen ja musiikillisen ajattelun ja ilmaisun kehitykselliset ja kasvatukselliset perusteet. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (VASU) ja Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (EsiOPS) mukaiset kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun tavoitteet, ohjausperiaatteet, menetelmät ja välineet. Lasten taidekasvatustoiminnan tavoitteellinen suunnittelu, ohjaaminen ja arviointi. Integroitu ja prosessimainen (3 kertaa) taidetyöskentely lapsille, sen suunnittelu-, toteutus- ja arviointi.
Learning materials and recommended literature
Rusanen, S.; Kuusela, M. & Rintakorpi, K. 2014. Musta tuntuu punaiselta. Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä. Helsinki: Lasten keskus.
Lindeberg-Piiroinen, A. & Ruokonen, I. 2017. Musiikki varhaiskasvatuksessa - käsikirja. Helsinki: Classicus.
Teaching methods
Lähiopetus
Yksilötehtävät
Pari-/ryhmätyöt
Further information for students
Avoin amk: 10 paikkaa (sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot)
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä (1) Osaat kertoa miten kuvallisella ja musiikillisella ilmaisulla voidaan tukea alle kouluikäisen lapsen kehitystä, oppimista, itseilmaisua ja vuorovaikutusta. Osaat laatia omat taidekasvatuksen ohjausperiaatteesi ja kuvata minkälainen ohjaaja olet tai haluaisit olla. Osallistut lasten taidekasvatustoiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin VASUn tai EsiOPSin tavoitteiden mukaisesti. Tunnet ja osaat käyttää kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun perusmenetelmiä ja välineitä. Tunnistat luovan ilmaisun ohjaus-, menetelmä- ja integrointitaitosi tällä hetkellä ja ne ovat kehittymässä.
Tyydyttävä (2) Osaat selittää kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun tärkeimmät merkitykset alle kouluikäisen lapsen kehityksen, oppimisen, itseilmaisun ja vuorovaikutuksen kannalta. Osaat määritellä omat taidekasvatuksen ohjausperiaatteesi ja osaat eritellä ohjaustyylisi, tai minkälainen ohjaaja haluaisit olla. Osallistut alle kouluikäiset lasten taidekasvatustoiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin Vasun pedagogisten tavoitteiden mukaisesti. Tunnet ja osaat käyttää kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun perusmenetelmiä ja välineitä. Osaat arvioida omat taidekasvatuksen ohjaus-, menetelmä- ja integrointitaitosi tällä hetkellä ja osaat kuvata, miten kehität niitä edelleen.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä (3) Osaat määritellä ja perustella, miten kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun avulla tuetaan alle kouluikäisen lapsen kehitystä, oppimisen, itseilmaisua ja vuorovaikutusta. Osaat määritellä ja perustella omat taidekasvatuksen ohjausperiaatteesi. Sovellat osaamistasi alle kouluikäiset lasten taidekasvatustoiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin VASUn tai EsiOPSin pedagogisten tavoitteiden mukaisesti. Tunnet ja osaat käyttää kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun menetelmiä ja välineitä. Osaat eritellä ja arvioida luovan ilmaisun ohjaus-, menetelmä- ja integrointitaitojesi tasoa ja kehittää niitä edelleen.
Kiitettävä (4) Osaat määritellä kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun merkitykset alle kouluikäisen lapsen kehityksen, oppimisen, itseilmaisun ja vuorovaikutuksen kannalta. Osaat määritellä ja perustella omat taidekasvatuksen ohjausperiaatteesi. Sovellat osaamistasi alle kouluikäiset lasten taidekasvatustoiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin VASUn tai EsiOPSin pedagogisten tavoitteiden mukaisesti. Osaat käyttää ja soveltaa kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun menetelmiä ja välineitä monipuolisesti. Osaat arvioida luovan ilmaisun ohjaus- ja menetelmätaitojasi ja taitojasi integroida luovan ilmaisun muotoja ja kehittää näitä taitoja edelleen.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen (5) Osaat määritellä kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun merkitykset alle kouluikäisen lapsen kehityksen, oppimisen, itseilmaisun ja vuorovaikutuksen kannalta. Osaat määritellä ja perustella omat taidekasvatuksen ohjausperiaatteesi. Sovellat osaamistasi ja käytät luovuuttasi alle kouluikäisten lasten taidekasvatustoiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa VASUn tai EsiOPSin pedagogisten tavoitteiden mukaisesti. Osaat käyttää ja soveltaa kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun työtapoja ja välineitä sekä luoda uusia toimintatapoja oppimasi pohjalta. Osaat arvioida ja kehittää luovan ilmaisun ohjaus ja menetelmätaitojasi ja taitojasi integroida luovan ilmaisun muotoja.
Lisätiedot
Tämä opintojakso on sosionomitutkinnossa osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.