Harjoittelu IV (15 op)
Toteutuksen tunnus: STTSW204-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 20.05.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
84 % Lähiopetus, 16 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Anu Halonen
- kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
- Jaana Ritsilä
- Katri Kainulainen
- Liisa Mattila
- Tanja Hilli-Harju
Vastuuopettaja
Tanja Hilli-Harju
Ryhmät
-
STT21S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
STT21SMToimintaterapeutti (AMK)
-
STT20SMLToimintaterapeutti (AMK)
- 24.01.2024 08:00 - 16:00, Harjoittelun syventävä dialogipäivä
- 13.03.2024 08:00 - 16:00, Harjoittelun syventävä dialogipäivä
- 15.05.2024 08:00 - 16:00, Harjoittelun syventävä dialogipäivä
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä harjoittelujaksolla opit toteuttamaan näyttöön perustuvaa toimintaterapiaprosessia jossa hyödynnät itsenäisesti hankittua tietoa sekä kriittisesti arvioitua toimintaterapian käytäntöä. Opit tarkastelemaan toimintaterapiaprosessin ajantasaisuutta, tarkoituksenmukaisuutta ja toimintakeskeisyyttä sekä tunnistamaan toimintaterapiapalvelujen laatuun ja kehittämiseen liittyviä näkökulmia.
Osaamiset
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaaminen
Toimintaterapiapalveluiden johtamisen ja edistämisen osaaminen
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat arvioida kriittisesti toimintaterapian käytäntöä varmistaen sen keskiössä olevan toiminnan ja toiminnallisuuden.Osaat käyttää toimintaterapian arviointimenetelmiä ja tulkita saatuja tuloksia.Osaat etsiä tietoa itsenäisesti, tarkastella sitä kriittisesti ja analysoida sekä soveltaa sitä oman toimintasi tueksi varmistaen, että käytännön työn perusta on ajantasaista ja asiakkaalle tarkoituksenmukaista.Osaa vakuuttaa toiset toimintaterapiasta ja inhimillisen toiminnan merkityksestä käyttäen järkevää ja perustelevaa argumentaatiota. Osaat työskennellä yhteistyössä yhteisöjen kanssa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi hyödyntäen toimintaan osallistumista. Osaat tarkastella toimintaterapiapalvelujen laatuun ja kehittämiseen liittyviä näkökulmia.
Sisältö
Ohjattu harjoittelu toimintaterapeutin työympäristöissä, hankkeissa, projektissa tai yrittäjämäisyyttä tukevassa harjoittelupaikassa.
Harjoittelun sisältöalueeseen liittyvät kirjalliset- ja virtuaaliset tehtävät sekä ohjaustapaamiset.
Aika ja paikka
Opiskelijan etsimä harjoittelupaikka Suomessa tai ulkomailla opiskelijalle suunnitellusti opintoihin sopivana ajankohtana
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Harjoittelupaikkaan soveltuvat toimintaterapian teoriaopintojen materiaalit ja harjoittelupaikan vaatimat/ehdottamat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Käytännössa tapahtuva toimintaterapian harjoittelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
12 opintopistettä toteutuu työelämäyhteistyössä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelijan tulee suorittaa opintojakso valmiiksi (harjoittelutunnit ja kirjalliset tehtävät) viimeistään seuraavan lukauden loppuun mennessä
Kansainvälisyys
Harjoittelu on mahdollista tehdä kansainvälisessä vaihdossa
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opinnollistamismahdollisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelupaikassa tehtävät tunnit 300 h + syventävä dialogipäivä 8 h, jos ei osallistu tähän.
Oppimistehtävät 105 h (sisältää moniammatillinen casepäivä/suursimulaatio--> katso ajankohdat moodlesta)
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointitehtävien ja harjoittelun hyväksytty suoritus. Harjoittelun hyväksytty suoritus edellyttää opiskelijalta reflektointia koko harjoittelun ajan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytysti suoritettu harjoittelu edellyttää että opiskelija on etsinyt tietoa itsenäisesti, tarkastellut sitä kriittisesti ja analysoinut sekä soveltanut sitä oman toimintansa tueksi. Hän on näyttänyt työnsä perustan olevan ajantasaista ja asiakkaalle tarkoituksenmukaista.
Opiskelija on käyttää argumentaatiota vakuuttaakseen toiset toimintaterapiasta ja inhimillisen toiminnan merkityksestä. Hän on työskennellyt yhteistyössä yhteisöjen kanssa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi hyödyntäen siinä toimintaan osallistumista.
Opiskelija on arvioinut kriittisesti toimintaterapian käytäntöä varmistaen sen keskiössä olevan toiminnan ja toiminnallisuuden.
Opiskelija on perehtynyt, käyttänyt yhtä toimintaterapian arviointimenetelmää ja osannut tulkita siitä saatuja tuloksia.
Esitietovaatimukset
Harjoittelu I ja II