Terveyden edistämisen ennakoiva kehittäminen ja arviointimallit (5 op)
Toteutuksen tunnus: YS00BZ83-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
06.09.2024 - 08.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Pauliina Soanvaara
Vastuuopettaja
Pauliina Soanvaara
Ryhmät
-
YSC24KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
ZJAYSC23KMAvoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
-
ZJA24SSYTAvoin AMK, sote, Terveyden edistämisen (ylempi AMK) osaamiskokonaisuus
- 06.09.2024 09:00 - 14:00, Terveyden edistämisen ennakoiva kehittäminen ja arviointimallit YS00BZ83-3001
- 25.09.2024 15:30 - 17:30, Terveyden edistämisen ennakoiva kehittäminen ja arviointimallit YS00BZ83-3001
- 09.10.2024 15:30 - 17:30, Terveyden edistämisen ennakoiva kehittäminen ja arviointimallit YS00BZ83-3001
- 06.11.2024 15:30 - 17:30, Terveyden edistämisen ennakoiva kehittäminen ja arviointimallit YS00BZ83-3001
- 05.12.2024 08:30 - 15:30, Terveyden edistämisen ennakoiva kehittäminen ja arviointimallit YS00BZ83-3001
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lähtökohdista. Lisäksi tarkoituksena on, että osallistujat ymmärtävät systemaattisen suunnittelun ja arvioinnin merkityksen väestön terveyden edistämisessä sekä osana julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin toimijoiden terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa.
Kurssin suoritettuasi saat seuraavat osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen (Osaat johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen)
Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia)
Kestävä kehitys (Kehittät kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä tukee kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi kykenet soveltamaan terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen sekä julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen toiminnan kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa kestävän kehityksen näkökulma huomioiden.
Sisältö
Terveyden determinantit
Terveyden eriarvoisuus
Terveyden edistämisen toiminnan tasot
Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkossa. Moodle-työtila aukeaa 26.8.2024.
Webinaarit Zoomissa:
1. pe 6.9.2024 klo 9-14
2. ke 25.9.2024 klo 15.30-17.30
3. ke 9.10.2024 klo 15.30-17.30
4. ke 6.11.2024 klo 15.30-16.30
5. to 5.12.2024 klo 8.30-15.30
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Green, J., Cross, R., Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health promotion: planning and strategies. 4nd edition. United Kingdom: SAGE. (soveltuvin osin: luvut Health and health promotion, Assessing health and its determinants, Health promoting planning - a strategic approach, Evaluation)
Kemm, J. 2014. Health Promotion. Ideology, Discipline, and Specialism. Oxford University Press. (soveltuvin osin)
Green, L. W., Gielen, A. C., Ottoson, J. M., Peterson, D. V., Kreuter, M. W., & Fielding, J. E. 2022. Health Program Planning, Implementation, and Evaluation: Creating Behavioral, Environmental, and Policy Change. Johns Hopkins University Press. (soveltuvin osin)
IUHPE Accreditation / Practitioners, www.iuhpe.org
WHO: Determinants of health
United Nations: Sustainable development
Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu täysin verkossa. Oppimisympäristönä on Moodle ja webinaarit toteutetaan Zoomissa.
Opintojaksoon sisältyy webinaareja ja ohjattua itsenäistä opiskelua.
Webinaareihin sisältyy ennakkotehtäviä, pienryhmätyöskentelyä, vertaiskeskustelua ja luentomuotoista opiskelua. Yksi webinaareista on oppimistehtävän ohjauswebinaari. Opintojaksolla opiskellaan osittain käänteisen oppimisen (Flipped learning) menetelmää käyttäen.
Itsenäinen opiskelu sisältää opiskelumateriaaliin perehtymisen, välitehtävä- ja oppimistehtävätyöskentelyn sekä itsearvioinnin.
Opintojaksoon sisältyy välitehtävä (yksilötyö), kirjallinen oppimistehtävä (yksilötyö), joka esitetään muulle opiskeluryhmälle PechaKucha -menetelmää käyttäen sekä kirjallinen itsearviointi.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla osa oppimateriaalista ja kirjallisuudesta on kansainvälistä. Välitehtävän, webinaarien ennakkotehtävien ja oppimistehtävän lähdemateriaaleina käytetään osin kansainvälistä (englanninkielistä) lähdemateriaalia.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojaksoa voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- webinaarit (5 webinaarikertaa yht.17 tuntia) ja niihin liittyvä ennakkomateriaaleihin tutustuminen/ennakkotehtävät 25 tuntia
- itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen, väli- sekä oppimistehtävän tekeminen, oppimistehtävän PechaKucha -esityksen valmistelu, itsearviointi) 93 tuntia
- yhteensä 135 tuntia
Opintojakson Moodle-työtila aukeaa 26.8.2024.
Sisällön jaksotus
Opintojakson ajankäyttö/sisällön jaksotus:
- Terveyden determinantit ja terveyden eriarvoisuus (kuormitus ja ajankäyttö: 1/3 opintojaksosta yht. 45 h)
- Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit (kuormitus ja ajankäyttö: 2/3 opintojaksosta, yht. 90 h)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arvosana muodostuu kirjallisesta oppimistehtävästä, joka arvioidaan asteikolla 0-5 opintojakson arviointikriteerien mukaisesti. Oppimistehtävä esitetään suullisesti PechaKucha -menetelmää käyttäen (esitys vaaditaan osana opintojaksosuoritusta).
Välitehtävä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä (ei huomioida osana opintojakson numeraalista arviointia, hyväksytty suoritus vaaditaan). Opintojakson päätteeksi opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin, joka arvioidaan hyväksytty/täydennettävä (ei huomioida osana opintojakson numeraalista arviointia, hyväksytty suoritus vaaditaan).
Vertaisarviointia hyödynnetään osana välitehtävän ja oppimistehtävän suullisen esityksen arviontia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen sekä julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen, sekä julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen asiantuntijuuteen kuuluvia sisältöjä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen, sekä julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa huomioiden myös kestävän kehityksen näkökulman. Opiskelija osaa arvioida omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan ja sen kehittymistä.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen, julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa huomioiden myös kestävän kehityksen näkökulman. Hän osaa yhdistellä eri tiedonlähteistä hankittua tietoa. Hän osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen suunnitteluun ja arviointiin liittyvää materiaalia. Hän osaa arvioida kriittisesti myös omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan ja sen kehittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija osaa soveltaa luovasti, tutkimustietoon perustuen terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen, julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa huomioiden kestävän kehityksen näkökulman. Opiskelija osaa kehittää luovasti terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan.