Siirry suoraan sisältöön

Terveysviestintä terveyserojen kaventajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: YS00BZ84-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

23.09.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Pauliina Soanvaara

Vastuuopettaja

Pauliina Soanvaara

Ryhmät

  • ZJA24SSY
    Avoin AMK, sote, YAMK
  • YSC24KM
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • ZJAYSC24KM
    Avoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
  • ZJAYSC23KM
    Avoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
  • YSC23KM
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • ZJA24SSYT
    Avoin AMK, sote, Terveyden edistämisen (ylempi AMK) osaamiskokonaisuus

Tavoitteet

Tarvoitteena on, että saat valmiuksia toteuttaa terveyden ja hyvinvoinnin vaativan tason asiantuntijaviestintää. Lisäksi tarkoituksena on, että lisäät ymmärrystäsi vaikuttavan viestinnän toteuttamisesta ja tunnistat eri kohderyhmille soveltuvia viestintämuotoja sekä viestintään vaikuttavia tekijöitä.

Osaamiset:
Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia)
Työelämässä toimiminen (Omaat valmiudet kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää)
Eettisyys (Kykenet arvioimaan ja esittämään ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista työyhteisössä huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet)
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus (Osaat kehittää ja johtaa monikulttuurista ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja)

Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuasi tiedät, mitä terveyden edistämisen asiantuntijan vaikuttava terveysviestintä sisältää. Osaat arvioida ja soveltaa kohderyhmälähtöisesti vaikuttavan terveysviestinnän eri lähestymistapoja, teorioita ja viestintäkanavia. Kykenet puhumaan terveyden edistämisen puolesta sekä argumentoimaan siitä näyttöön perustuen. Osaat toimia terveyden edistämisen asiantuntijana huomioiden terveyden edistämisen eettiset kysymykset.

Sisältö

Terveysviestintä terveyden edistämisen näkökulmasta (sis. lähtökohdat/WHO, kohderyhmälähtöisyys, terveysviestinnän muodot, viestintäkanavat ja osa-alueet)
Vaikuttava viestintä (teoria ja menetelmät)
Terveydenlukutaito, terveystiedon lukutaito
Sosiaalinen markkinointi, joukkoviestintä, terveyden edistämisen kampanjat
Monikulttuurisuus terveyden edistämisessä
Terveyden edistämisen eettiset kysymykset

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu verkossa. Moodle-työtila aukeaa 26.8.2024.

Webinaarit Zoomissa:
1. ma 9.9.2024 klo 13-16
2. ma 7.10.2024 klo 13-16
3. ma 28.10.2024 klo 13-16
4. ma 18.11.2024 klo 13-16

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Green, J., Cross, R., Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health Promotion. Planning and strategies. 4th edition. SAGE. (soveltuvin osin)

Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim. (e-kirja) (soveltuvin osin)

Parvanta C. & Bass S. 2020. Health Communication. Strategies and skills for the new era. Jones & Bartlett Learning. (e-kirja) (soveltuvin osin)

Hopwood, T. & Merritt, R. (2011). Sosiaalisen markkinoinnin ABC. Suomeksi toimittaneet H.
Tukia, K. Wilskman & M. Lähteenmäki. 2012. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. ISBN 978-952-245-513-0 101. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90857/URN_ISBN_978-952-245-513-0.pdf?sequence=1 (e-kirja verkossa)

WHO: Communication for Health (C4H). https://www.who.int/westernpacific/initiatives/Communication-for-Health-C4H

IUHPE Accreditation / Practitioners. www.iuhpe.org

Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu täysin verkossa. Oppimisympäristönä on Moodle ja webinaarit toteutetaan Zoomissa. Opintojaksoon sisältyy neljä webinaaria ja itsenäistä opiskelua.

Webinaareihin sisältyy ennakkotehtäviä, pienryhmätyöskentelyä ja luentomuotoista opiskelua. Itsenäinen opiskelu tapahtuu osittain oppimispiirityöskentelynä. Itsenäinen opiskelu sisältää opiskelumateriaaliin perehtymisen, välitehtävä- ja oppimistehtävätyöskentelyn sekä itsearvioinnin.

Opintojaksoon sisältyy oppimispiireissä suoritettavia välitehtäviä, kirjallinen oppimistehtävä (yksilötyö) ja kirjallinen itsearviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävän voi liittää työelämän kehittämistoimintaan. Webinaareihin sisältyy viestinnän asiantuntijoiden luentoja.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla osa oppimateriaalista ja kirjallisuudesta on kansainvälistä. Välitehtävien ja oppimistehtävän lähdemateriaaleina käytetään osin kansainvälistä (englanninkielistä) lähdemateriaalia.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojaksoa voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit (4 kpl X 3 h ja niihin valmistautuminen) 1 op (27 tuntia)
Itsenäinen opiskelu (oppimateriaaliin perehtyminen, välitehtävien tekeminen oppimispiireissä, oppimistehtävän tekeminen yksilötyönä ja itsearviointi) 4 op (108 tuntia)

Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, jonka suorittaminen on osoitus opintojaksolle osallistumisesta.
Webinaarit
Oppimispiirityöskentely
Itsenäinen opiskelu

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arvosana muodostuu yksilötyönä laadittavasta kirjallisesta oppimistehtävästä, joka arvioidaan asteikolla 0-5 opintojakson arviointikriteerien mukaisesti.
Välitehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä (ei huomioida osana opintojakson numeraalista arviointia, hyväksytty suoritus vaaditaan). Opintojakson päätteeksi opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin, joka arvioidaan hyväksytty/täydennettävä (ei huomioida osana opintojakson numeraalista arviointia, hyväksytty suoritus vaaditaan).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija tunnistaa joitakin vaikuttavan terveysviestinnän tekijöitä. Hän tietää oman asiantuntijuusalueensa keskeiset terveysviestinnän lähestymistavat, teoriat ja viestintäkanavat. Opiskelija osaa soveltaa kohderyhmälähtöistä terveysviestintää omalla asiantuntijuusalueellaan. Opiskelija osaa toimia asiantuntijuusalueellaan huomioiden terveyden edistämisen eettiset kysymykset.

Tyydyttävä 2
Opiskelija tuntee keskeisiä vaikuttavan terveysviestinnän tekijöitä, lähestymistapoja, teorioita ja viestintäkanavia sekä osaa hyödyntää niitä kirjallisissa tuotoksissaan. Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida kohderyhmälähtöistä terveysviestintää omalla asiantuntijuusalueellaan. Opiskelija osaa toimia asiantuntijuusalueellaan huomioiden terveyden edistämisen eettiset kysymykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija hallitsee asiantuntijuusalueensa keskeiset vaikuttavan terveysviestinnän tekijät, lähestymistavat, teoriat ja viestintäkanavat. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään niitä jäsentyneesti omalla asiantuntijuusalueellaan. Opiskelija toimii asiantuntijuusalueellaan huomioiden hyvin terveyden edistämisen eettiset kysymykset.

Kiitettävä 4
Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä vaikuttavan terveysviestinnän tekijöitä, lähestymistapoja, teorioita ja viestintäkanavia erilaisissa tilanteissa. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään niitä kriittisesti ja tutkimusnäyttöön perustuen omalla asiantuntijuusalueellaan. Hän osaa arvioida kriittisesti terveysviestintään liittyvää materiaalia. Opiskelija toimii asiantuntijuusalueellaan huomioiden kiitettävästi terveyden edistämisen eettiset kysymykset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija hallitsee monipuolisesti ja osaa soveltaa innovatiivisesti tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä vaikuttavan terveysviestinnän tekijöitä, lähestymistapoja, teorioita ja viestintäkanavia omalla asiantuntijuusalueellaan terveyden edistämiseksi. Kiitettävän osaamisen tason lisäksi opiskelija osoittaa valmiuksia uusien tai monialaisten näkökulmien luomiseen terveysviestinnässä. Opiskelija kehittää itsenäisesti alansa osaamista huomioiden erinomaisesti terveyden edistämisen eettiset kysymykset.