Skip to main content

Lasten ja nuorten seksuaali- ja tasa-arvokasvatus (3 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00BZ81-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 24.08.2023

Ajoitus

26.09.2023 - 07.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 15

Opettaja

  • Christina Mantsinen
  • Heidi Pasonen
  • 26.09.2023 12:15 - 14:45, Aloitusseminaari /Lasten ja nuorten seksuaali- ja tasa-arvokasvatus SZ00BZ81-3001
  • 03.10.2023 14:15 - 15:45, Lasten ja nuorten seksuaali- ja tasa-arvokasvatus SZ00BZ81-3001
  • 04.10.2023 14:15 - 15:45, Lasten ja nuorten seksuaali- ja tasa-arvokasvatus SZ00BZ81-3001
  • 10.10.2023 14:15 - 15:45, Lasten ja nuorten seksuaali- ja tasa-arvokasvatus SZ00BZ81-3001
  • 11.10.2023 14:15 - 15:45, Lasten ja nuorten seksuaali- ja tasa-arvokasvatus SZ00BZ81-3001
  • 07.12.2023 12:15 - 14:45, Loppuseminaari /Lasten ja nuorten seksuaali- ja tasa-arvokasvatus SZ00BZ81-3001

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson käytyäsi olet kehittänyt asiantuntijuuttasi ja pedagogista osaamistasi eri ikäisten lasten ja nuorten seksuaali- ja tasa-arvokasvatuksen osalta. 

Opintojakson tavoitteet
Opiskelija ymmärtää seksuaali- ja tasa-arvokasvatuksen keskeiset käsitteet, lähtökohdat ja lähestymistavat.

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri ikäisten lasten ja nuorten seksuaali- ja tasa-arvokasvatusta.

Opiskelija osaa kehittää omaa asiantuntijuutta seksuaali- ja tasa-arvokasvattajana.

Content

Seksuaali- ja tasa-arvokasvatus lapsuudessa: sukupuolisensitiivisyys, kulttuurisensitiivisyys, voimavaraisuus, myönteisyys

Kehotunnekasvatus: myönteisen kehoitsetunnon ja kehonkuvan edistäminen, Itsearvostuksen kehittymisen edistäminen, yksilöllisyyden kunnioittaminen

Turvataitokasvatus: lasten ja nuorten seksuaalioikeudet, omien rajojen asettaminen ja toisten kunnioittaminen ja seksuaalisen turvallisuuden edistäminen, kaveri- ja seurustelutaidot, vastuullisuus omasta ja kumppanin seksuaalisesta hyvinvoinnista, sukupuolisen häirinnän ja seksuaalisen väkivallan ehkäisy

Moninaisuus ja yhdenvertaisuus: sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus lapsuus ja varhaisnuoruusiässä, yhdenvertaisuuden sekä sukupuolisen tasa-arvon edistäminen

Time and location

Verkko-opintoina syyslukukauden 2023 aikana

Learning materials and recommended literature

- Lajunen, Andell, & Ylenius-Lehtonen. 2019. Tunne- ja turvataitoja lapsille. THL.
- Aaltonen. Tirvataitoja nuorille. THL.
- Ingman-Friman & Cacciatore Toim.). 2016. Keho on leikki. Duodecim.
- Klemetti & Raussi-Lehto. 2013. Edistä, ehkäise, vaikuta - Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020. THL.
- UNESCO. 2018. International technical guidance on sexuality education: an evidence-informed approach
- WHO, Euroopan aluetoimisto ja BZgA. 2010. Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa: Suuntaviivat poliittisille päätäjille, opetus- ja terveydenhoitoalan viranomaisille ja asiantuntijoille. THL.

- ajankohtaiset artikkelit ja verkkomateriaalit

Teaching methods

Verkko-opetus (aloitus- ja loppuseminaarit sekä aiheseminaarit), ryhmä- ja pienryhmätyöskentely, pienryhmäohjaus, itsenäinen työskentely

Alternative completion methods

Verkkoseminaareissa sekä ryhmäohjauksissa läsnäolovelvollisuus, seminaareja ei tallenneta

Student workload

3op = 81h: seminaarit 14h, pienryhmäohjaus 2h, pienryhmä- sekä itsenäinen työskentely 65h

Further information for students

Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
50% itsearviointi, 25% vertaisarviointi, 25% opettajien suorittama palaute

EF: JYU, 5 opiskelijapaikkaa (ilmoittautuminen Lyhkin kautta)

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksytty

Opiskelija osallistuu aktiivisesti koko ryhmän sekä pienryhmänsä työskentelyyn ja ottaa vastuuta huomioiden muut toimijat toiminnassaan. Hän osoittaa omaavansa hyvät tiedot ja taidot opintojakson sisältöalueisiin liittyen, perustelee toimintaansa ja pyrkii luomaan uusia ratkaisuja. Hän osoittaa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti ajankohtaisia näyttöön perustuvia lähteitä.