Asiakaslähtöinen markkinointi (4 op)
Toteutuksen tunnus: LMSB2400-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
09.01.2024 - 19.05.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Verkko-opetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Biotalousinstituutti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Maaseutuelinkeinot (AMK)
Opettaja
- Kaisa Kinnunen
Ryhmät
-
LMS23S1Maaseutuelinkeinot (AMK)
- 09.01.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
- 16.01.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
- 23.01.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
- 30.01.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
- 06.02.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
- 13.02.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
- 20.02.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
- 05.03.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Opintojaksolla opit tekemään toimivan, asiakaslähtöisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Markkinointisuunnitelma toimii osana omaa liiketoimintasuunnitelmaasi. Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla.
Opintojakson osaamiset
Toimintaympäristöosaaminen
Liiketoimintaosaaminen
Opintojakson osaamistavoite
Opintojaksolla opit tekemään toimivan, asiakaslähtöisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Markkinointisuunnitelma toimii osana omaa liiketoimintasuunnitelmaasi. Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla. Opit markkinoinnin peruskäsitteet.
Content
- Markkinoinnin käsitteet
- Business Model Canvas
- Biotalouden asiakasryhmät ja markkinointikanavat
- Biotalouden ansaintamallit
- Markkinointisuunnitelma osana liiketoimintasuunnitelmaa
Time and location
Kontaktiopetus toteutetaan Biotalousinstituutissa Saarijärvellä. Käytännön markkinointitoimista sovitaan yhdessä opintojakson alussa.
Learning materials and recommended literature
Verkko-oppimisympäristön materiaali. Lisäksi kannattaa käyttää verkosta löytyviä markkinoinnin suunnittelutyökaluja (esim. Yritystulkki).
Teaching methods
Opintojaksolla opiskellaan tavoitteiden mukaisia aihepiirejä kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti tehtäviä suorittaen. Opintojaksolla rakennetaan markkinointisuunnitelma pala palalta. Lisäksi osallistut biotalousalan markkinointiin käytännössä.
Exam dates and retake possibilities
Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä.
Alternative completion methods
Opintojakson voit korvata esittelemällä itse tekemäsi markkinointisuunnitelman, joka päivitetään opintojakson vaatimusten mukaiseksi.
Student workload
Kontaktiopetus 28 tuntia
Käytännön markkinointityöt 16 tuntia
Itsenäinen opiskelu 64 tuntia
Yhteensä 108 tuntia
Further information for students
Opintojakson arviointi perustuu vaiheistetusti tehtyyn markkinointisuunnitelmaan ja käytännön markkinointitöihin.
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana 1:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnet Business model canvas -työkalun.
Arvosana 2:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnet Business model canvas työkalun ja tunnistat sen käyttömahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat.
Evaluation criteria, good (3-4)
Arvosana 3:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Tunnet Business model canvas työkalun ja tunnistat sen käyttömahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä.
Arvosana 4:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Hallitset Business model canvasin käytön liiketoiminnan kehittämisen välineenä.
Evaluation criteria, excellent (5)
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Hallitset Business model canvasin käytön liiketoiminnan kehittämisen välineenä. Osaat arvioida biotalousalan yritysten markkinointia ja liiketoimintaa ja ehdottaa kehittämistoimenpiteitä.
Prerequisites
-