Skip to main content

Asiakaslähtöinen markkinointi (4 op)

Toteutuksen tunnus: LMSB2400-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Verkko-opetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Biotalousinstituutti

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Maaseutuelinkeinot (AMK)

Opettaja

  • Kaisa Kinnunen

Ryhmät

  • LMS23S1
    Maaseutuelinkeinot (AMK)
  • 09.01.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
  • 16.01.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
  • 23.01.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
  • 30.01.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
  • 06.02.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
  • 13.02.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
  • 20.02.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006
  • 05.03.2024 08:15 - 11:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3006

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Opintojaksolla opit tekemään toimivan, asiakaslähtöisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Markkinointisuunnitelma toimii osana omaa liiketoimintasuunnitelmaasi. Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaympäristöosaaminen
Liiketoimintaosaaminen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojaksolla opit tekemään toimivan, asiakaslähtöisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Markkinointisuunnitelma toimii osana omaa liiketoimintasuunnitelmaasi. Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla. Opit markkinoinnin peruskäsitteet.

Content

- Markkinoinnin käsitteet
- Business Model Canvas
- Biotalouden asiakasryhmät ja markkinointikanavat
- Biotalouden ansaintamallit
- Markkinointisuunnitelma osana liiketoimintasuunnitelmaa

Time and location

Kontaktiopetus toteutetaan Biotalousinstituutissa Saarijärvellä. Käytännön markkinointitoimista sovitaan yhdessä opintojakson alussa.

Learning materials and recommended literature

Verkko-oppimisympäristön materiaali. Lisäksi kannattaa käyttää verkosta löytyviä markkinoinnin suunnittelutyökaluja (esim. Yritystulkki).

Teaching methods

Opintojaksolla opiskellaan tavoitteiden mukaisia aihepiirejä kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti tehtäviä suorittaen. Opintojaksolla rakennetaan markkinointisuunnitelma pala palalta. Lisäksi osallistut biotalousalan markkinointiin käytännössä.

Exam dates and retake possibilities

Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä.

Alternative completion methods

Opintojakson voit korvata esittelemällä itse tekemäsi markkinointisuunnitelman, joka päivitetään opintojakson vaatimusten mukaiseksi.

Student workload

Kontaktiopetus 28 tuntia
Käytännön markkinointityöt 16 tuntia
Itsenäinen opiskelu 64 tuntia
Yhteensä 108 tuntia

Further information for students

Opintojakson arviointi perustuu vaiheistetusti tehtyyn markkinointisuunnitelmaan ja käytännön markkinointitöihin.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana 1:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnet Business model canvas -työkalun.


Arvosana 2:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnet Business model canvas työkalun ja tunnistat sen käyttömahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat.

Evaluation criteria, good (3-4)

Arvosana 3:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Tunnet Business model canvas työkalun ja tunnistat sen käyttömahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä.

Arvosana 4:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Hallitset Business model canvasin käytön liiketoiminnan kehittämisen välineenä.

Evaluation criteria, excellent (5)

Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Hallitset Business model canvasin käytön liiketoiminnan kehittämisen välineenä. Osaat arvioida biotalousalan yritysten markkinointia ja liiketoimintaa ja ehdottaa kehittämistoimenpiteitä.

Prerequisites

-