Johtaminen digiajassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: YHLH200-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 28.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Organisaation ja talouden johtaminen, ylempi AMK
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
Opettaja
- Sami Kalliomaa
Ryhmät
-
YMJ22S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
- 11.01.2024 17:00 - 19:00, Johtaminen digiajassa YHLH200-3006
- 08.02.2024 17:00 - 19:00, Johtaminen digiajassa YHLH200-3006
- 24.04.2024 17:00 - 19:00, Johtaminen digiajassa YHLH200-3006
- 25.04.2024 17:00 - 19:00, Johtaminen digiajassa YHLH200-3006
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla tutkit ja kirjoitat johtamisesta yhteisöllisesti.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen
Osaa hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden.
Eettisyys
Toteuttaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään.
Kestävä kehitys
Osaa soveltaa kestävän kehityksen tietoa ja tulevaisuuskuvia kokonaisvaltaisesti kestävien ratkaisujen perustana.
Ennakoiva kehittäminen
Tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista.
Osaa toteuttaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Opintojakson osaamistavoitteet
Kirjoitat artikkelin vaiheittain itsenäisesti ja yhteistyössä noudattaen hyvän tieteellisen käytännön periaatteita.
Tuotat uutta johtamisen ennakointitietoa kestävän kehityksen näkökulmasta sekä esität käytännön suosituksia.
Tutustut tutkimusperustaisen ongelmaratkaisupedagogiikan avulla tutkimustyön tekemiseen ja akateemiseen kirjoittamiseen.
Sisältö
Arvioinnin kohteet johtamisen artikkelissa:
• Aiheeseen soveltuvien lähteiden määrä ja laatu
• Keskeisten käsitteiden määrittely/analysointi
• Relevantin tietoperustan esittäminen
• Tutkimustyön toteuttaminen
• Tulokset ja pohdinta
• Yleinen akateeminen kirjoittaminen
• Artikkelin esittäminen – tiedon yhteisöllinen jakaminen
Aika ja paikka
Webinaarit. Lisäksi ryhmäkohtaiset webinaarit.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tutkimusartikkelit, tietokirjallisuus
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, ongelmaperusteinen oppiminen, ryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Artikkelin yhteiskirjoittaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Osaat hankkia lähdeaineistoa keskeisistä ilmiöön soveltuvista tutkimusartikkeleista ja tietokirjoista. Käytät pääosin alkuperäisiä lähteitä. Tunnistat ja määrittelet keskeisiä käsitteitä. Tiivistät aihealueen/ilmiön olennaista teoriaa, jonka yhteys tutkimustehtävään on osin puutteellinen. Käytät sopivaa menetelmää, joka on kuvattu. Et esitä analysointia. Hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden noudattamisessa on merkittäviä puutteita. Osoitat osaamistasi esittäen keskeiset tulokset luettelomaisesti ja referoiden. Tulosten yhteys tutkimustehtävään jää vaillinaiseksi, ja esität niissä lähinnä havaintoja ja löydöksiä. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat raportointiohjeistusta puutteellisesti. Esität havainnollisesti osaamisesi, mutta johdonmukaisuudessa ja/tai asiantuntijuudessa on puutteita.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia lähdeaineistoa keskeisistä ilmiöön soveltuvista tutkimusartikkeleista ja tietokirjoista. Käytät pääosin alkuperäisiä lähteitä. Käytät pääosin alkuperäisiä lähteitä. Luokittelet keskeisiä käsitteitä. Koostat tietoperustan lähteistä, jotka tukevat aihetta ja ilmiötä. Teoreettinen tieto ei keskustele lähteiden välillä. Käytät sopivaa menetelmää. Valitset aineiston, jolla saat suuntaa antavia tuloksia. Analysoinnissa tai hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden noudattamisessa on puutteita. Osoitat osaamisesi osin havainnollistaen tuloksia, joissa on tunnistettavissa yhteys teoreettisiin lähtökohtiin ja aiempaan tutkimukseen. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä. Esität havainnollisen esityksen kuulijoille, jossa osoitat asiantuntijuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat hankkia ja arvioida lähdeaineistoa useista alkuperäisistä ilmiöön soveltuvia tutkimusartikkeleista ja akateemisista kirjoista. Erottelet keskeiset käsitteet suhteessa toisiinsa. Kirjoitat relevantin tietoperustan, joka on rajattu aiheen ja käsiteltävän ilmiön kannalta. Toteutat tutkimuksen hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Kuvaat ja käytät soveltuvaa menetelmää. Valitset aineiston, jolla saat melko luotettavia tuloksia. Esität analyysin sääntöineen ja/tai perusteluineen. Havainnollistat tuloksia menetelmään soveltuvalla tavalla. Osoitat asiantuntijuuttasi perustellen tutkimustehtävän tavoitteita ja soveltaen sen keskeisiä tuloksia. Tulosten ja teorian välillä on yhteys, joka on osoitettu. Tuotat uutta kestävän kehityksen tietoa valitulle kohderyhmälle. Kirjoitat johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- tyylivirheitä. Noudatat raportointiohjeistusta. Kohdistat johdonmukaisen, perustellun ja havainnollisen esityksen kuulijoille. Osoitat vakuuttavaa asiantuntijuutta.
Kiitettävä 4
Osaat hankkia ja arvioida kriittisesti lähdeaineistoa useista monipuolisista, ajankohtaisista, luotettavista, merkityksellisistä ja alkuperäisistä ilmiöön soveltuvista tutkimusartikkeleista sekä muista laadukkaista teoksista. Analysoit ja vertailet keskeisiä käsitteitä sekä teet niistä yhteenvedon. Kirjoitat aihealueen olennaisen ja rajatun tieteellisen tietoperustan, jossa osoitat kykyä seurata, eritellä ja analysoida aiheen/ilmiön tutkimustietoa. Toteutat tutkimuksen hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Kuvaat, perustelet ja käytät tutkimustehtävään soveltuvaa menetelmää. Valitset luotettavan aineiston. Osoitat analysointitaitosi läpinäkyvästi ja perustellen hyödyntäen myös kansainvälistä menetelmäkirjallisuutta. Osoitat asiantuntijuuttasi perustellen, analysoiden ja reflektoiden tutkimuksen tavoitteita ja tuloksia. Esität raportissa synteesiä tuloksista ja pohdit niiden sovellettavuutta. Tuotat uutta sovellettavaa kestävän kehityksen tietoa organisaatiolle, ja osoitat sen merkityksellisyyden. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä. Kohdistat kiinnostavan ja asiantuntemusta sisältävän esityksen kuulijoille.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osoitat laajalla, kriittisesti arvioidulla ja laadukkaalla lähdevalinnallasi perehtyneisyytesi aiheeseen ja tieteenalan osaamiseen. Arvioit ilmiön keskeisiä käsitteitä kriittisesti ja esität ne havainnollisesti. Osoitat tietoperustassa kriittistä kykyä seurata ja tulkita kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoit aihetta yhteiskunnallisella tasolla. Toteutat tutkimuksen hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Kuvaat, perustelet ja käytät tutkimustehtävään soveltuvaa menetelmää. Valitset luotettavan aineiston. Osoitat analysointitaitosi läpinäkyvästi ja perustellen. Havainnollistat tuloksia osuvasti menetelmäperinteen mukaisesti. Osoitat asiantuntijuuttasi perustellen, analysoiden, arvioiden ja reflektoiden tutkimuksen tavoitteita ja tuloksia sekä käytännön toimenpide-ehdotuksia. Esität raportissa uusia näkökulmia ja/tai oivalluksia. Tarkastelet kriittisesti argumentoiden keskeisiä tuloksia suhteessa teoriaan ja aiempaan tietoon. Tuotat ja sovellat uutta kestävän kehityksen tietoa, uudistat toimintatapoja ja pohdit kokonaisvaltaisesti tulosten yhteiskunnallista merkitystä. Kirjoitat vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ja argumentoivaa kykyä kirjoittaa. Kohdistat kiinnostavan, uusia näkökulmia ja asiantuntemusta sisältävän esityksen kuulijoille.