Kiertotalouskoulu opettajille (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BC56-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Pauliina Silvennoinen
Ryhmät
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojaksolla syvennät tietojasi kiertotaloudesta, kestävästä kehityksestä ja niihin soveltuvasta pedagogiikasta. Perehdyt kiertotalouden tavoitteisiin ja tarkastelet kiertotalouden osa-alueita, sovelluskohteita ja tulevaisuutta omalla toimialallasi. Osana opintoja suunnittelet opintokokonaisuuden käyttämällä kiertotalousopetukseen sopivia pedagogisia ratkaisuja.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität
tulevaisuusosaamista, jolla tarkoitetaan opettajan tietoisuutta kiertotalouden mahdollisuuksista yhteiskunnassa, uudenlaiselle liiketoiminnalle ja opiskelijoiden työllistymiselle. Tulevaisuusosaamista on myös työelämäverkostojen, viranomaislinjausten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden tuntemus kiertotalouden ja kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
kehittämisosaamista, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa, kiertotaloutta tukevaa pedagogiikkaa ja menettelytapoja tulevaisuuden osaamistarpeita tukevaksi ja kiertotalouden edistämiseksi. Kehittämisosaamista on myös tunnistaa koulutuksen, oppilaitosten ja opettajan rooli kiertotalouden edistäjänä ja kehittäjänä yhteiskunnassa.
oppimisympäristöosaamista, jolla tässä tarkoitetaan työelämälähtöisen oppimisen ja sidosryhmien kanssa tapahtuvan monialaisen yhteiskehittämisen osaamista. Kiertotaloudessa korostuvat verkostomainen työelämälähtöinen, sosiaalinen ja digitaalinen oppimisympäristöosaaminen sekä kyky yhdistellä niitä oppimisprosessissa tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät , mitä kiertotalous on yhteiskunnallisena ilmiönä ja mitä sillä tavoitellaan. Tiedät mitä on kiertotalous ja tunnistat sen keskeiset käsitteet. Tunnistat ja jäsennät kiertotalouden toimintakenttää: tietolähteitä, omaan alaan liittyviä toimijoita ja verkostoja sekä työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä osaksi omaa työtäsi. Ymmärrät kiertotalouden opetuksen pedagogiset periaatteet ja määrität omat tavoitteesi ja rajaukset kiertotalouden opetuksellesi. Kehität dialogi ja reflektio- osaamistasi.
Sisältö
Kiertotalous yhteiskunnassa: Kiertotalouden viitekehys, keskeiset käsitteet, kiertotaloustoimijat ja verkostot opettajan tukena.
Kiertotalous opetuksessa: Kiertotalouden pedagogiset lähtökohdat, sitä edistävät toimintatavat, menetelmät ja käytännöt. Kiertotaloutta tukeva toimintakulttuuri oppilaitoksessa.
Reflektio
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali löytyy Moodlen verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Se perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja vuorovaikutteiseen vertaisoppimiseen opiskelijan oman aikataulun mukaisesti lukukauden aikana. Opiskelija soveltaa kiertotalouden pedagogisia periaatteita valitsemaansa kehitystehtävään, koulutuskokonaisuuteen tai omaan työhön tarkoituksenmukaisella tavalla. Opintojakso tarjoaa mahdollisuuden oman työn kehittämiseen.
Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opiskelija saa vertaispalautetta opintojakson aikana ja kouluttajan palautteen opintojakson päätteeksi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso soveltuu hyvin kytkettäväksi oman opetus- ja koulutustyön kehittämiseen.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen osoittaminen:
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimistehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen. Se merkitsee noin 135 tunnin työpanosta, joka jakaantuu kolmeen osioon:
Kiertotalous yhteiskunnassa (2 op)
Kiertotalous opetuksessa (2,5 op)
Reflektio (0,5 op)
Oman ajankäyttösi ja vertaisarvioinnin sujuvuuden vuoksi suositeltava ajoitus tehtäville on
• Osio 1. syyskuun aikana
• Osio 2. ja 3. loka-marraskuussa.
Sisällön jaksotus
1. Kiertotalous yhteiskunnassa
1.1. Kiertotalouden viitekehys ja keskeiset käsitteet. Käsitetentti.
1.2 Kiertotalouden osa-alueet ja näkökulmia. Case-kuvaus ja vertaispalaute.
1.3 Kiertotaloustoimijat ja verkostot opettajan tukena. Verkostokartta.
2. Kiertotalous opetuksessa
2.1 Kiertotalouden pedagogiset lähtökohdat ja omat tavoitteeni. Kehitystehtävän tavoite ja kuvaus.
2.2 Kiertotaloutta edistävät toimintatavat, menetelmät ja käytännöt. Menetelmäkuvaus, ei erillistä palautusta.
2.3. Pedagoginen kehitystehtävä. Opetus- tai koulutusuunnitelmadokumentti.
2.4. Kiertotaloutta tukeva toimintakulttuuri opettajan työssä. Sidosryhmäkeskustelu ja videokiteytys.
3. Reflektio ja palaute
3.1. Itsearvio
3.2. Opintojaksopalaute
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Opintojakson opiskelijapalautteista poimittua:
"Kurssilla oli selkeä rakenne sekä tuoreet, monipuoliset ja ajantasaiset lähteet. Innostuin selaamaan paljon muutakin tietoa, joita tulen hyödyntämään opetuksessani. "
"Hyvin rakennettu opintokokonaisuus. Selkeä opintojakson rakenne, monipuoliset ja monimuotoiset aineistot."
"Pedagoginen käsikirjoitus oli konkreettinen tehtävä, jota voi hyödyntää muutoinkin kuin vaan yhtenä kurssin tehtävänä."
"Sai runsaasti uusia näkökulmia ja tuli miettineeksi omia verkostoja ja alaan liittyvää aineistoa."
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Tulevaisuusosaaminen: Tunnistat kiertotalouden merkityksen yhteiskunnassa sekä oppilaitosten ja opettajan roolin kiertotalouden edistäjänä.
Kehittämisosaaminen: Sinulla on valmiuksia kehittää kiertotalouden opetusta tulevaisuuden osaamistarpeita tukevaksi.
Oppimisympäristöosaaminen: Ymmärrät työelämälähtöisen, monialaisen yhteiskehittämisen merkityksen ja osaat hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä tarkoituksenmukaisesti oppimisprosessissa.