Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen ja elämänkulku (6 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BN75-3016

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
18.09.2023 - 15.03.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Maarit Miettinen
Opintojakso
AJ00BN75
Toteutukselle AJ00BN75-3016 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintokokonaisuudella on kolme tapaamista verkossa:
- orientaatiowebinaari ke 20.9.2023 klo 15 - 16, kysymyksiä ja vastauksia klo 16 - 17
- pop-up-ohjaustapaaminen ke 11.10.2023 klo 15 - 16
- pop-up-ohjaustapaaminen ke 24.1.2024 klo 15 - 16

Orientaatiowebinaarissa käydään läpi opintokokonaisuutta ja sen sisältöjä. Tämän webinaarin ensimmäinen osa tallennetaan. Pop-up-ohjaustapaamisissa on mahdollisuus saada vertaiskommentointeja muilta opiskelijoilta sekä ohjausta kouluttajilta. Pop-up-tapaamisia ei tallenneta.

Huom! Suosittelemme aloittamaan opintokokonaisuuden Oppiminen ja elämänkulku -opintojaksosta ja siirtymään sen jälkeen Koulutuksen tulevaisuus -opintojen pariin.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt ammatillista oppimista koskeviin teoreettisiin, eettisiin ja filosofisiin lähtökohtiin. Perehdyt oppimiseen ilmiönä ja tutustut kasvatustieteen ja ammattipedagogiikan perusteisiin ja käsitteisiin. Saat valmiuksia analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamista niiden avulla. Perehdyt myös eri elämänvaiheissa olevien oppijoiden elämismaailmaan erilaisissa toimintaympäristöissä.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla edistät ammattipedagogista osaamistasi ja reflektio-osaamistasi.

Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa, että tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia. Osaat toimia erilaissa oppimisen ohjaustilanteissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden ja opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Osaat myös analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.

Osaamistavoitteet

Ymmärrät ammatillista osaamista ja oppimista tarkastelevien tieteiden soveltamismahdollisuudet oppimisen ohjaamisessa. Sinulla on kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteesi liittyviä peruskäsityksiä, arvoja, asenteita ja omia ajattelu- ja toimintamallejasi ja kehittää niitä saamasi palautteen perusteella.

Sisältö

Opintojaksolla tutustut sekä ammattipedagogiikan että kasvatustieteen ja -psykologian perusteisiin ja käsitteistöön, oppimisen keskeisiin teorioihin ja tutkimustietoon sekä niiden soveltamismahdollisuuksiin ammatillisen opettajan työssä. Perehdyt eri elämänvaiheissa olevien oppijoiden elämismaailmaan erilaisissa konteksteissa.

Oppimateriaalit

Knowles, M.S.; Holton III, E.F. & Swanson, R. A. 2005. THE ADULT LEARNER, The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. London: Elsevier.

Woolfolk, A. (2013). Educational Psychology. 12th ed. Pearson.

Jarvis, P. & Parker, S. (Eds.) 2007. Human learning. An holistic approach. New York: Routledge.

Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.

Opetusmenetelmät

Avoimen opiskelijat: Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät.

Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä sekä vertaisohjausta ja itsenäistä työskentelyä. Toteutustavat syventävät ammatillista osaamista ja oman ammattialan kehittämistä.

Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opintojaksolla on kolme tapaamista verkossa. Orientaatiowebinaarissa käydään läpi opintokokonaisuutta ja sen sisältöjä. Kahdessa pop-up-ohjaustapaamisessa käsitellään mm. oppimistehtäviin liittyviä kysymyksiä. Niissä sinulla on mahdollisuus saada vertaiskommentointeja muilta opiskelijoilta sekä ohjausta kouluttajilta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso yhteensä 162 h (6 x 27 h) opiskelijan työtä:
- orientoituminen 6 h
- kirjallisuuteen/oppimateriaaleihin perehtyminen, oppimistehtävät ja keskustelut 146 h
- vertaiskeskustelut ja -arvioinnit sekä itsearviointi 10 h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Ammattipedagoginen osaaminen
- tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia
- osaat analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.

Reflektio-osaaminen
- arvioit pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana
- arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi
- asetat itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana

Lisätiedot

Avoin: 20

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Siirry alkuun