Siirry suoraan sisältöön

Life balance - tasapainoa elämään (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZZ30500-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2024 - 17.03.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Opettajat
Maaret Rutanen
Katri Kainulainen
Heidi Kihlström
Vastuuopettaja
Maaret Rutanen
Opintojakso
SZZ30500

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 5 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 07.03.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Life balance - tasapainoa elämään SZZ30500-3009
P2_Webinaari Webinaari HYVI
P2_D206 Mäntyluokka
To 14.03.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Life balance - tasapainoa elämään SZZ30500-3009
Webinaari
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso etenee viikottaisilla tehtävillä ja opintojakson suorittaminen edellyttää aikataulun mukaan etenemistä.

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa oman elämänsä tasapainoon liittyviä tekijöitä ja osaa asettaa elämän tasapainoa ja hyvinvointiaan tukevia tavoitteita. Hän osaa arvioida ja kehittää toimintatapojaan ja ajatteluaan. Hän tietää vahvuutensa ja löytää konkreettisia keinoja tavoitteidensa saavuttamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää hyvinvointiaan tukevaa tietoa omien tarvoitteiden edistämiseen. Opiskelija tunnistaa stressitekijöitä omassa elämässään ja tuntee stressinhallintakeinoja. Opiskelija kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan. Hän kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen. Opiskelijalla on valmiuksia vaikuttaa työhyvinvointiinsa tulevassa työssään.

Sisältö

- elämän toimintojen tasapainon ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkitys
- omien toimintojen ja tapojen tarkastelu
- henkilökohtaisten tavoitteiden asettaminen
- tavoitteiden saavuttamista tukevien teema-alueiden käsittely
- oman toiminnan arviointi ja hyvinvointisuunnitelman laatiminen

Oppimateriaalit

Leskinen, T.& Hult H-M. 2010. Kokonaisvaltainen hyvinvointi. Kristallisoi toimintasi. Saavuta tavoitteesi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.

Matuska, K., Christiansen, C., Polatajko, H. & Davis, J. (toim.) 2009. Life balance: multidisclipnary theories and research. Thorofare, Nj: SLACK Inc.; Berhesda, MD: AOTA Press.

Henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamista tukeva materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus perustuu kontakti- tai etäopetukseen. Opintojaksolla pidetään alku- ja loppuwebinaarit ja työskennellään pienryhmissä etänä tai mahdollisesti myös Jyväskylässä, mikäli halukkaita on. Opintojakson tehtävät toteutetaan itsenäisinä tehtävinä: henkilökohtaiset tavoitteet, kirjallisuuden reflektointi, toiminnalliset tehtävät ja tulevaisuuden suunnitelman laatiminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Seminaarit ja ryhmätapaamiset joko kontakti- tai etätapaamisina 1 op (27h).

Verkkotyöskentely 1 op (27h).

Kirjallisuuteen perehtyminen ja henkilökohtaiset oppimistehtävät. 3 op (81 h)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hyväksytty – hylätty

Hyväksytty
Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan, oppimiseen ja toimintatapojen kehittämiseen. Hänellä on oman opiskelunsa vaiheeseen liittyvät ongelmanratkaisutaidot, joita hän osaa käyttää myös ennakoimattomissa tilanteissa. Opiskelija ottaa vastuun annetuista ammatillisista tehtävistä ja projekteista ja toimii sovituilla tavoilla sekä kehittävällä sisäisen yrittäjyyden periaatteita hyödyntävällä
työotteella. Hän osaa suunnitella, organisoida ja kehittää omaa toimintaansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktitunneille ja suorittaa opintojakson tehtävät annettujen ohjeiden mukaan.

Hylätty:

Opiskelija ei ota vastuuta omasta toiminnastaan, eikä osoita halukkuutta suunnitella omaa toimintaansa. Hän ei osallistu kontaktitunneille tai ota vastuuta oppimistehtävien suorittamisesta.


Opintojakson arvioinnissa hyödynnetään myös itsearviointia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

hyväksytty: Kykenet itsenäiseen tiedonhankintaan, oppimiseen ja toimintatapojen kehittämiseen. Otat vastuun annetuista tehtävistä ja toimit sovituilla tavoilla. Osaat suunnitella, organisoida ja kehittää omaa toimintaasi. Osallistut aktiivisesti kontaktitapaamisiin ja suoritat opintojakson tehtävät annettujen ohjeiden mukaan.

hylätty: Et ota vastuuta omasta toiminnastaan etkä osoita halukkuutta suunnitella ja kehittää omaa toimintaasi. Et osallistu kontaktitunneille. Et tee oppimistehtäviä.





Hyväksytty – hylätty Hyväksytty Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan, oppimiseen ja toimintatapojen kehittämiseen. Hänellä on oman opiskelunsa vaiheeseen liittyvät ongelmanratkaisutaidot, joita hän osaa käyttää myös ennakoimattomissa tilanteissa. Opiskelija ottaa vastuun annetuista ammatillisista tehtävistä ja projekteista ja toimii sovituilla tavoilla sekä kehittävällä sisäisen yrittäjyyden periaatteita hyödyntävällä työotteella. Hän osaa suunnitella, organisoida ja kehittää omaa toimintaansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktitunneille ja suorittaa opintojakson tehtävät annettujen ohjeiden mukaan. Hylätty: Opiskelija ei ota vastuuta omasta toiminnastaan, eikä osoita halukkuutta suunnitella omaa toimintaansa. Hän ei osallistu kontaktitunneille tai ota vastuuta oppimistehtävien suorittamisesta. Opintojakson arvioinnissa hyödynnetään myös itsearviointia.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

Pienryhmätapaamisiin voi osallistua etäyhteydellä ja mahdollisesti kontaktissa, mikäli on kiinnostuneita tarpeeksi osallistumaan pienryhmään Jyväskylässä.

Siirry alkuun