Skip to main content

Research and Development (5 cr)

Code: ZZPP0620-3170

General information


Enrollment
20.11.2023 - 04.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.01.2024 - 26.04.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Technology
Campus
Lutakko Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
Teachers
Raija Hämäläinen
Groups
TTV21S3
Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
TTV21S5
Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
TTV21S2
Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
TSA22KM
Insinööri (AMK), sähkö- ja automaatiotekniikka,monimuototeutus
TTV21S1
Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
Course
ZZPP0620

Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 9 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 06.03.2024 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3170
Zoom
Wed 13.03.2024 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3170
Zoom
Wed 20.03.2024 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3170
Zoom
Wed 27.03.2024 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3170
Zoom
Wed 03.04.2024 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3170
Zoom
Wed 10.04.2024 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3170
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Toteutus kokonaan verkossa: https://jamk.zoom.us/j/8786743123
Webinaarit keskiviikkoisin klo 12-13.30, aloitus 17.1.2024

Objective

Purpose of the course
The purpose of the course is to familiarise the student with the basics of development and research activities and support the writing of the bachelor's thesis.

Course competences:
Ethical competence
Internationalisation and communications competence
Learning and information management competence

EUR-ACE accredited degree programmes
Investigations and information retrieval
Engineering practice
Communication and team-working

Course learning outcomes
As a student, you are familiar with the different stages involved in research and development processes supporting your thesis, the required approaches to research and development and the most common options for data collection and analysis. You are able to choose a development or research approach and methods (data collection and analysis methods) that are suitable to your thesis. You are familiar with JAMK’s thesis process and are able to prepare a thesis topic proposal and plan in which you justify the methodological choices you made. You are familiar with the research ethics governing thesis preparation and act in accordance with it and the principles of good scientific practice.

Content

Research process (research setting: research problem, research question, research approach, data collection and analysis methods, reliability review, open science)

The generic structure of a thesis, evaluation criteria and exercises on evaluating completed theses

Research ethics and good scientific or artistic practice

Integrative literature review
- Problem identification, location of studies, data collection from individual studies, evaluation of the studies and data analysis

Qualitative research:
- the most common qualitative data collection methods, analysis methods, reliability review

Quantitative research:
- data collection (existing or self-collected data, questionnaire), measuring scales, sampling, data analysis methods (indicators, direct distribution, cross-tabulation, statistical tests, reliability of results)

Research-based development
- setting development problems / questions, choosing development methods, data collection and analysis, assessing the reliability of research and development activities

Preparation of a thesis topic proposal

Materials

Moodlen verkkotyötilassa oleva materiaali.

Kirjallisuutta:
Aaltio, I., Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus.

Bister, T. 2019. Tietojenkäsittelyn opinnäytetyö: Viittoja ja karttoja tutkimisen ja kehittämisen teille. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 272. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015. Tutki ja kirjoita. 20. painos. Helsinki: Tammi.

Kananen, J. 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 202. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kananen, J. 2015. Verkkotutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylän amk:n julkaisuja 187. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. (Kirja sisältää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen).

Kananen, J. 2019. Opinnäytetyön ja pro gradun pikaopas. Avain opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittamiseen. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 262. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Liukko, S. & Perttula, S. Opinnäytetyön raportointi. Oppimateriaali. Uusin versio. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/.

Puusa, A., Juuti, P., Aaltio, I., Siltaoja, M., Puusa, A. & Sorsa, V. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus.

Tang, H. 2021. Engineering research: Design, methods, and publication. John Wiley & Sons, Ltd.

Valli, R. & Aaltola, J. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

Valli, R. & Aarnos, E. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu : virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus.

Teaching methods

Toteutus kokonaan verkossa: Zoom-verkkoluennot ja -webinaarit, itseopiskelu, pienryhmätyöskentely, harjoitustyöt ja oppimistehtävät. Zoom-linkki https://jamk.zoom.us/j/8786743123

Exam schedules

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä. Opintojaksoon kuuluvat oppimistehtävät ja harjoitustyöt aikatauluineen esitellään opintojakson aloituskerralla ke 17.1.2024 klo 12-13.30.

Completion alternatives

Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.

Student workload

Opintojakson laajuus 5 op = 135 opiskelijan työtuntia (1 op tarkoittaa keskimäärin 27 tunnin työtä)

- verkkoluennot ja webinaarit n. 20 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen (itseopiskelu) n. 40 tuntia
- oppimistehtävät ja harjoitustyöt n. 75 tuntia

Assessment criteria, satisfactory (1)

Adequate 1
The student is familiar with the steps involved in the development and research process. They know how to obtain research knowledge concerning their own area of development or research. The student knows some key research and development methods and is able to describe the differences between them. The student is familiar with the ethical principles and principles of good scientific practice related to the thesis. The student acts in compliance with them.

Satisfactory 2
The student is able to obtain knowledge concerning their own area of development or research. They recognise possibilities for applying development and research methods. The student is familiar with the ethical principles and principles of good scientific practice related to the thesis. The student acts in compliance with them.

Assessment criteria, good (3)

Good 3
The student is able to independently obtain and assess knowledge concerning their own area of development or research. They are able to choose a development or research method suitable for their thesis. The student is familiar with the ethical principles and principles of good scientific practice related to the thesis. The student acts in compliance with them.

Very good 4
The student is able to independently obtain and critically assess knowledge concerning their own area of development or research. The student is able to choose a development or research approach and method suitable for their thesis and justify their choice. The student is familiar with the ethical principles and principles of good scientific practice related to the thesis. The student acts in compliance with them.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent 5
The student is able to obtain knowledge concerning their area of development or research and is capable of source criticism.
They are able to analyse the differences between different development and research methods and justify the choice of development or research methods for their thesis. The student is familiar with the ethical principles and principles of good scientific practice related to the thesis. The student acts in compliance with them.

Further information

Opintojakso arvioidaan skaalalla 0-5. Arviointiperusteet esitellään opintojakson aloituskerralla.

Go back to top of page