Ohjausprosessi ja ohjausmenetelmät (6 op)
Toteutuksen tunnus: AO00BO58-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
31.05.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.05.2026
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Päivi Kauppila
- Virpi Koskelo
- Pirjo Hänninen
Ryhmät
-
AJO23SJOOpinto-ohjaajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmäohjauksen prosessin toteuttamiseen monikanavaisesti erilaisissa ohjausympäristöissä. Lisäksi tutustut erilaisiin ohjausmenetelmiin sekä arvioit niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä ohjausprosesseissa.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
ohjausosaamistasi, jolla tarkoitetaan oppimiseen ja opiskeluun, elinikäisten urasuunnittelutaitojen vahvistamiseen sekä psykososiaalisen tuen tarjoamiseen liittyvää osaamista. Se on myös kykyä suunnitella, toteuttaa, arvioida, johtaa, kehittää ja uudistaa ohjausta huomioiden kontekstin sekä eri asiakasryhmien moninaisuuden ja taustan ohjauksen voimavarana. Tavoitteena on, että ohjaaja tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa.
vuorovaikutuosaamistasi, jolla tarkoitetaan taitoa toimia erilaisissa vuorovaikutussuhteissa myöntei¬sellä ja mielekkäällä tavalla. Se tarkoittaa myös ohjaajan kykyä rakentaa ohjaussuhde, jossa ohjaaja tukee yksilön ja ryhmien valmiuksia kohdata haasteita ja löytää toimivia tapoja ratkaista ne sekä suunnitella omaa tulevaisuutta. Se on taitoa toimia vuorovaikutussuhteissa monikanavaisesti dialogitaitoja hyödyntäen.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Tunnistat ohjausprosessien eri vaiheet. Osaat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ohjausprosesseja asiakaslähtöisesti yksilöiden ja ryhmien kanssa. Tunnet ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaat arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa. Osaat tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä prosesseissa. Osaat lisäksi analysoida ja arvioida ohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitään sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta.
Sisältö
Erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien ohjaustarpeiden tunnistaminen.
Tavoitteellisten asiakaslähtöisten ohjausprosessien suunnittelu ja toteuttaminen.
Erilaisten monikanavaisten menetelmien soveltaminen yksilöllisissä ja yhteisöllisissä ohjausprosessissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Amundson, N. 2003. Aktiivinen ohjaus - opas uraohjauksen ammattilaisille. Psykologien kustannus Oy. Helsinki (suom. Petri Auvinen).
Peavy, V. R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Psykologien kustannus Oy. Helsinki
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta.
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 162 h (6 op x 27 h opiskelijan työtä).
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa syyskuussa 2023 ja päättyy kevätlukukaudella 2024.
Lisätietoja opiskelijoille
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ohjausosaaminen:
Tunnistat erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien ohjaustarpeet.
Osaat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia asiakaslähtöisiä ohjausprosesseja.
Osaat tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä prosesseissa.
Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti keskeisiä yksilö- ja pienryhmämenetelmiä.
Vuorovaikutusosaaminen:
Osaat toimia vuorovaikutussuhteissa monikanavaisesti dialogitaitoja hyödyntäen.