Laadullinen tutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YZZZ0130-3028
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 14.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
- Digitaalinen toimitusketju (YAMK)
- Logistiikka (YAMK)
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
- Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK)
- Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Sami Kalliomaa
Ryhmät
-
YMJ22S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YHO21S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YMJ21S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YHO22S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
- 22.01.2024 17:00 - 19:00, Laadullinen tutkimus YZZZ0130-3028
- 31.01.2024 17:00 - 19:00, Laadullinen tutkimus YZZZ0130-3028
- 06.03.2024 17:00 - 19:00, Laadullinen tutkimus YZZZ0130-3028
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että osaat tulkita ja arvioida laadullisia tutkimuksia ja osaat hyödyntää laadullista tutkimusta ja sen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.
Osaamiset
- Eettinen osaaminen; Osaat toteuttaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössäsi
- Oppimaan oppiminen; Osaat hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden.
- Ennakoiva kehittäminen; Osaat toteuttaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Opintojakson suoritettuasi osaat tulkita ja selittää laadullisen tutkimuksen teoreettisia perusteita ja menetelmiä. Osaat kriittisesti arvioida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön ottaen huomioon laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen tai kehittämistyön soveltaen erilaisia laadullisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Sisältö
Laadullisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus ja tutkimustehtävän/ongelman muodostaminen
Laadullisen tutkimuksen prosessi
Keskeiset aineiston keruumenetelmät laadullisessa tutkimuksessa
Erilaiset kirjallisuuskatsaustyypit
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät laadullisessa tutkimuksessa
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus
Laadullisen tutkimuksen eettiset kysymykset
Aika ja paikka
Aikataulutettu verkkototeutus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: SAGE.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018 tai uudempi painos. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Helsinki:Tammi
Saaranen-Kauppinen A. & Puusniekka, A. 2006. KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [Verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto. www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus.
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Puusa, A.& Juuti, P. 2011. Menetelmäviidakon raivaajat: perusteita laadullisen tutkimuslähestymistavan valintaan.
Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä 2 - opiskelijalaitos.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
Grönfors, M. 2008. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät. Toimittanut Hanna Vilkka.
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
The Sage handbook of qualitative research. 2017. Toim. N. Denzin & Y. S. Lincoln. USA: Sage.
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop
Klenke, K. 2016. Qualitative Research in the Study of Leadership. Great Britain: Emerald.
Creswell, J. & Poth, C.N. 2018. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Los Angeles: SAGE Publications, Inc
Opetusmenetelmät
Yksilölliset oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely
Luennot ja webinaarit
Verkkotentti
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojakson voi opinnollistaa tutkintosäännön mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
webinaarit tai luennot 24 tuntia
- oppimistehtävät ja ryhmätyöt 79 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 20 tuntia ml. verkkotentti
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia
Sisällön jaksotus
Kurssi etenee vaiheittain joiden edetessä opiskelija työstää valitsemastaan aihepiiristä minitutkimuksen.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5
Opiskelija voi osallistua opintojaksolle vaikka opinnäytetyön aihe ei olisi vielä selvillä.
Opintojakson suoritusten arvioinnissa käytetään useita erilaisia arviointimenetelmiä. Minitutkimusta arvioidaan laadullisin arviointikriteerein ja tenttiä määrällisin kriteerein jotka yhdessä muodostavat opintojakson kokonaisarvioinnin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä1
Opiskelija tietää laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia laadullisia aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija ymmärtää miten arvioidaan laadullista tutkimusta. Opiskelija tuntee miten laadullista tutkimusta on sovellettu oman alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Tyydyttävä 2
Opiskelija soveltaa laadullisen tutkimuksen teoreettisia perusteita, vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija osaa toteuttaa laadullisen aineiston keruun, joka soveltuu erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija osaa soveltaa laadullista tutkimusta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa analysoida erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opiskelija osaa analysoida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa luoda synteesin laadullisen tutkimuksen vahvuuksista ja heikkouksista. Opiskelija osaa luoda uutta tietoa käyttämällä hyödyksi laadullista aineistoa ja menetelmiä. Opiskelija osaa tutkia ja kehittää omaa alaansa hyödyntämällä laadullista tutkimusta uuden tiedon tuottamiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija tarkastelee kriittisesti laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija arvioi kriittisesti laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.