Työelämäprojekti (15 op)
Toteutuksen tunnus: TLYX1560-3011
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.01.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
15 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Minna Kervinen
- Jutta Nihtilä
Ryhmät
-
ZJA24KTHA2Avoin AMK, tekniikka, Hankintaosaaja 2
Tavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa työelämää, omaa alaa tai ammatillista osaamista hyödyttävän kehittämisprojektin itsenäisesti, vastuullisesti ja yhteistyössä muiden kanssa. Hän osaa viestiä työnsä eri vaiheissa selkeästi, perustellusti ja havainnollisesti sekä vertaisyhteisölle että eri yleisöille. Opiskelija osaa raportoida työnsä tulokset, arvioida niitä ja tuoda esiin kehitysehdotuksen tarkoituksenmukaisella tavalla kirjallisesti, suullisesti ja visuaalisesti.
Sisältö
Opiskelija tekee työelämäprojektin siihen yritykseen, jossa hän on normaalissa työsuhteessa opiskelunsa aikana. Mikäli opiskelija ei ole töissä, hän pyrkii etsimään yhteyden sellaiseen yritykseen tai laitokseen, johon on mahdollista tehdä projektiluonteinen kehittämistehtävä.
Työelämäprojektin aihe voi liittyä mihin tahansa logistiikan alueeseen. Tarkoitus on, että opiskelija perehtyy syvällisesti yrityksen logistiseen toimintaan ja/tai tekee kehittämistyötä jollakin sovitulla alueella.
Työelämäprojektista laaditaan raportit:
- aihe-ehdotus. Lyhyt selvitys projektikohteesta, yritys, yhteyshenkilö, työn aihe ja sisältö, aikataulusuunnitelma ym. Kirjallinen ehdotus toimitetaan koulutus-vastaavalle.
- loppuraportti. Kirjallinen selvitys projektin tavoitteista, toteutuksesta ja tuloksista sekä arviointi projektityön annista ja merkityksestä opiskelijalle.
Raporttien laatimisessa noudatetaan JAMK:n yleisiä raportointiohjeita.
Työelämäprojekti voidaan tehdä myös kahdessa osassa, joko saman yrityksen eri projekteista tai kokonaan eri yrityksiin. Molemmista kohteista on laadittava raportit.
Koulutusvastaava toimii työelämäprojektin valvojana, mutta hän voi tarvittaessa antaa ohjaustehtäviä myös muille opettajille.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkko-oppimisympäristön materiaali.
Opetusmenetelmät
Työelämäprojektissa opiskelija saa henkilökohtaisen ohjaajan, jonka kassa sovitaan yksilöllisesti ohjaustapaamisista. Ohjaustapaamisia on noin kerran kuukaudessa. Ohjaustapaamiset pidetään joko verkossa tai face-to-face.
Työelämärojektiin kuuluu oppimistehtävät, joiden avulla varmistetaan ammattimainen työelämäprojektin toteuttaminen.
Oppimismateriaali Moodle verkkotyötilassa itsenäiseen opiskeluun.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäprojekti tehdään omaan organisaatioon tai valittuun organisaatioon.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tällä toteutuksella ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Osa materiaaleista on englannin kielellä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjaustapaamiset n. 10 h
Oppimistehtävät ja itseopiskelu 80 h
Projektin toteuttaminen n. 315 h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimisen arviointi on ns. kehittävää arviointia. Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli. Arvioinnin kohteet on kuvattu ”Suoritukset” - kohdassa.
Oppimistulokset arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan arvosana-asteikolla hyväksytty (S) / hylätty (0).
Hyväksytty (S)
Opiskelija:
• toteuttaa työelämää, omaa alaa tai ammatillista osaamista hyödyttävän kehittämisprojektin itsenäisesti, vastuullisesti ja yhteistyössä muiden kanssa.
• osaa käsitellä ja arvioida oman alansa tietoja, teorioita, käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita kriittisesti
• osaa raportoida työnsä tulokset, arvioida niitä ja tuoda esiin kehittämisehdotuksia tarkoituksenmukaisella tavalla kirjallisesti, suullisesti ja visuaalisesti.
• osaa viestiä työnsä eri vaiheissa selkeästi, perustellusti ja havainnollisesti sekä vertaisyhteisölle että eri yleisöille.
• osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja omaa valmiuden jatkuvaan oppimiseen
Opinnäytetyö arvioidaan kokonaisuudessa raportin valmistumisen ja esittämisen jälkeen erillisten opinnäytetyön arviointikriteereiden mukaisesti viisiportaisella arvosana-asteikolla: 5 (erinomainen), 4 (kiitettävä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä) ja 1 (välttävä). Opinnäytetyön arviointikriteerit on julkaistu jamk.fi –sivustolla.
Esitietovaatimukset
Riittävä perehtyneisyys omaan ammattialueeseen ja kehittämismenetelmien hallinta. Opiskelija on osannut laatia hyväksytyn kehittämissuunnitelman.