Skip to main content

Palveluliiketoiminnan perusteet (4 op)

Toteutuksen tunnus: HL00CA48-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Liiketalous (AMK)

Opettaja

  • Tomi Hiltunen

Ryhmät

  • MPT24S1
    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
  • ZJAMPT24S1
    Avoin AMK, marata, AMK-väylät, palveluliiketoiminta, päivätoteutus
  • 28.08.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 30.08.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 04.09.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 11.09.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 13.09.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 18.09.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 20.09.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 25.09.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 27.09.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 09.10.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 11.10.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 23.10.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 25.10.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 30.10.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 01.11.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 13.11.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 20.11.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 22.11.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 27.11.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 29.11.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 04.12.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 11.12.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001
  • 18.12.2024 12:00 - 14:00, Palveluliiketoiminnan perusteet HL00CA48-3001

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on tutustua palveluyrityksen liiketoimintaan ja antaa perusvalmiuksia palveluyritysten asiantuntijatehtäviin.

Osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, juridiikka, jne.).
Oppimaan oppiminen: Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Kestävä kehitys: Opiskelija osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöön ottamiseen ja vakiinnuttamiseen.

Opintojakson osaamistavoite
Tutustut palveluyrityksen toimintaympäristöön ja erilaisiin liiketoimintamuotoihin. Hallitset yrityksen palveluliiketoimintaan liittyvät peruskäsitteet. Ymmärrät palvelun laadun ja markkinoinnin yleispiirteet. Osaat soveltaa oppimaasi tietoainesta palvelujen analysoinnissa ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa huomioiden digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja kestävän kehityksen vaatimukset.

Kurssin aikana perehdyt keskeisiin palveluihin liittyviin teorioihin, jonka jälkeen sovellat niitä käytännön esimerkkeihin.

Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmässä, esittää ja raportoida työsi tuloksia Jamkin ohjeistuksen mukaisesti sekä reflektoida omaa kehitystäsi.

Content

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Palvelun ominaispiirteet
Palvelun laatu
Palveluiden markkinointi
Palveluiden digitalisoituminen
Kestävä kehitys palveluyrityksessä

Time and location

Kontaktiopetus.

Learning materials and recommended literature

- Viita E. Jylhä R. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita Publishing Oy.
- Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki : WSOYpro.

Teaching methods

Luennot, ryhmätehtävät / paritehtävät, projektioppiminen.

Practical training and working life connections

Opintojaksolla voi käydä vierailijoita työelämästä.

Exam dates and retake possibilities

-

International connections

-

Alternative completion methods

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Student workload

Kurssi on kuormitukseltaan 4 op, vastaten 108 tunnin työmäärää. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
- Luennot 20 h
- Demot 20 h
- Raportoinnin ohjaus 8 h
- Loppuraportti ja materiaaleihin tutustuminen 60 h

Content scheduling

Kurssi jakautuu kahteen erityyppiseen kontaktiopetukseen:

- Luennot, joissa käydään läpi kurssin sisältöjä teoriatasolla
- Demot, joissa sovelletaan luennoilla käsiteltyjä asioita käytännön tehtäviin

Further information for students

avoin amk 15 (sis. max-määrään)

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä 1
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Arvioit omaa osaamistasi, mutta tunnistat kehittämisen kohteesi puutteellisesti. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Tyydyttävä 2
Ymmärrät palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Osaat kuvata palvelun ja kestävän kehityksen käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Osaat toimia ryhmässä ja tuota esille näkökulmasi . Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossakin määrin. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä sekä puutteita raportointiohjeistuksen noudattamisessa.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä 3
Sovellat palveluyrityksen liiketoimintaympäristön lainalaisuuksia sekä liiketoimintamalleja. Ymmärrät palvelun ja kestävän kehityksen käsitteet sekä niiden käytännön merkityksen.Osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti, tuota esille näkökulmasi ja perustella sen. Arvioit omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudat raportointiohjeistusta.

Kiitettävä 4
Pystyt analysoimaan ja yhdistämään tietosi ja luomaan itsellesi kokonaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista. Hallitset käytännön taidot itsenäiseen ja ryhmissä työskentelyyn. Osaat organisoida toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä. Otat vastuuta ryhmätyöskentelystä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat osaamisen kehittymisesi. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä noudattaen raportointiohjeistusta.

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen 5
Pystyt arvioimaan palveluyrityksen liiketoimintaa, prosesseja ja lopputulosta. Hallitset palvelun käsitteistön ja käytännön taidot tavoitteelliseen itsenäiseen ja ryhmässä työskentelyyn. Osaat työskennellä yhteistyössä, organisoida toimintaa, ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista. Otat vastuuta ryhmän kehittymisestä. Reflektoit osaamisesi kehittymistä kriittisesti ja monipuolisesti. Kirjoitat loogisesti etenevää, kriittiistä ajatetelua osoittavaa, asiantuntevaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä. Noudattat Jamkin raportointiohjeistusta.

Prerequisites

-