Digitalisaation mahdollisuudet liiketoiminnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: MMZZ2000-3010
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.01.2025 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
- Jouni Kärkkäinen
- Karoliina Väisänen
Ryhmät
-
MPT22SMPalveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJA25KMAvoin amk, marata
Tavoitteet
Opit ymmärtämään digitaalisuuden merkityksen ja mahdollisuudet liiketoiminnassa, sekä yritysten ja palveluiden kehittämisessä. Opit hyödyntämään digitaalisen transformaation muutosvoimia liiketoiminnassa. Opit käyttämään systeemiajattelua verkostomaisessa liiketoiminnassa. Opit tekemään käyttäjälähtöistä yhteiskehittämistä yhteistyöverkostoissa sekä opit työkaluja ja keinoja digitaalisen liiketoiminnan ja palvelujen kehittämiseen. Opit sisäisten palvelujen ja työntekijäkokemuksen kehittämisen merkityksen digitaalisessa liiketoiminnassa.
Sisältö
Digitaalinen transformaatio ja trendit
Digitaalinen strategia
Digimarkkinoinnin perusteet
Käyttäjälähtöisyys ja vuorovaikutus digitaalisessa kehittämisessä
Ekosysteemit ja systeemiajattelu
Ulkoistaminen, partnershipit ja verkostot liiketoimintamalleissa
Tekoälyn perusteet
Aika ja paikka
Verkko-opetus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lahtinen, N., Pulkka,K., Viinamäki, P., Mero, J. & Karjaluoto, H. 2024. Digimarkkinointi + AI - Tee tekoälystä yrityksesi kilpailuetu ja kasvata myyntiä. Alma Insights.
Gassen, R., Digitaalinen työympäristö - näin taivutat teknologian yrityksen tarpeisiin. 2022. Alma Insights.
Lahtinen, N., Pulkka, K., Karjaluoto, H., Mero, J. & Mäkelä, T. 2022. Digimarkkinointi: Luo strategia, vie se käytäntöön, myy enemmän. Alma Talent.
Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. 2017. Marketing 4.0: Moving from traditional to digital. Wiley.
Google digimarkkinoinnin perusteet -sertifikaatti
https://learndigital.withgoogle.com/digitalgarage-fi/course/digital-marketing
Tekoälyn perusteet -verkkokurssin oppimateriaalit:
Luku 1: Mitä tekoäly on ja luku 4. Koneoppiminen
https://www.elementsofai.com/
Opintojakson muu materiaali ilmoitetaan opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla vuorottelevat verkkomateriaaleihin ja muuhun lähdeaineistoon sekä kirjallisuuteen perehtyminen, luennot ja harjoitustehtävät.
Itsenäinen perehtyminen aihealueen teorioihin ja käsitteisiin.
Luennot
Yksilö- ja ryhmätyöt, joita tehdään koko opintojakson ajan
Itse- ja vertaisarviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen).
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.
Opinnollistaminen.
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus on 135 tuntia, joka opintojakson käynnissäolon aikana vastaa noin 8 tunnin viikkotuntimäärää opiskelua ja tehtävien tekemistä.
Luennot 10 tuntia
Ryhmä/parityö 25 tuntia
Oppimistehtävät ja verkkomateriaaliin perehtyminen 100 tuntia.
Yhteensä 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Johdanto digitalisaation mahdollisuuksiin
Digitaalinen toimintaympäristö ja trendit
Digitaalinen asiakaskokemus, digitaalisten palveluiden saavutettavuus ja käytettävyys
Digitaalinen markkinointi
Digitaalinen ostettavuus ja palveluiden digitaalinen jakelu
Tekoälyn perusteet
Digitaalinen strategia ja tiedolla johtaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla tutustut digitalisaation käsitteisiin, aihealueisiin ja soveltamisen tapoihin palveluliiketoiminnan näkökulmasta. Opit ymmärtämään digitaalisen asiakaspolun merkityksen ja kehittämisen periaatteet. Ymmärrät miten digiltalisaation mahdollisuuksia voidaan hyödyntää palveluliiketoiminnassa. Lisäksi hallitset palvelualojen näkökulmasta erilaisten digitaalisten markkinointi- ja myyntialustojen toimintaperiaatteet ja hyödyntämisen mahdollisuudet.
Opintojakso arvioidaan erilaisten yksilö- ja ryhmätehtävien suorittamiseen liittyvästä osaamisesta opintojaksolle kuvatun arviointikriteerien mukaisesti.
Opintojaksolla toteutettava itsearviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Välttävä
Opiskelija tunnistaa digitaalisen transformaation perusteita liittyen liiketoimintaan. Opiskelija tietää systeemiajattelun pääperiaatteita palvelujen kehittämisessä. Opiskelija osaa tehdä tuettuna yhteiskehittämistä ryhmässä. Opiskelija tunnistaa digitaalisia keinoja palvelujen kehittämisessä. Opiskelija tietää perusteet kokemusten hyödyntämisen merkityksestä digitaalisessa kehittämisessä.
2 Tyydyttävä
Opiskelija tunnistaa digitaalisen transformaation perusteita liittyen liiketoimintaan. Opiskelija osaa systeemiajattelun pääperiaatteet palvelujen kehittämisessä. Opiskelija osaa tehdä yhteiskehittämistä ryhmässä. Opiskelija tunnistaa digitaalisia keinoja palvelujen kehittämisessä. Opiskelija tietää perusteet kokemusten hyödyntämisen merkityksestä digitaalisessa kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä
Opiskelija tuntee digitaalisen transformaation perusteet liittyen liiketoimintaan. Opiskelija osaa systeemiajattelun pääperiaatteita palvelujen kehittämisessä. Opiskelija hallitsee yhteiskehittämisen ryhmässä. Opiskelija tuntee digitaalisia keinoja palvelujen kehittämisessä sekä osaa valita niitä tarpeen mukaisesti. Opiskelija hallitsee perusteet kokemusten hyödyntämisen merkityksestä digitaalisessa kehittämisessä.
4 Kiitettävä
Opiskelija osaa soveltaa digitaalisen transformaation perusteita liiketoiminnassa. Opiskelija käyttää systeemiajattelun pääperiaatteita palvelujen kehittämisessä. Opiskelija hallitsee ja toteuttaa vastuullisesti yhteiskehittämistä ryhmässä. Opiskelija hyödyntää digitaalisia keinoja palvelujen kehittämisessä sekä osaa valita niitä tarpeen mukaisesti. Opiskelija hallitsee perusteet kokemusten hyödyntämisen merkityksestä digitaalisessa kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija osaa soveltaa digitaalisen transformaation perusteita liiketoiminnassa. Opiskelija käyttää systeemiajattelun pääperiaatteita palvelujen kehittämisessä. Opiskelija hallitsee ja toteuttaa vastuullisesti yhteiskehittämistä ryhmässä. Opiskelija osaa analysoida digitaalisia keinoja palvelujen kehittämisessä sekä osaa valita niitä tarpeen mukaisesti. Opiskelija osaa kertoa kokemusten hyödyntämisen merkityksestä digitaalisessa kehittämisessä.
Esitietovaatimukset
Palveluliiketoiminnan perusteet
Services Marketing