Game Engine (5 op)
Toteutuksen tunnus: HG00CI47-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.08.2024 - 22.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.08.2024 - 18.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 45
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opettajat
- Risto Koskenkorva
- Ajoitusryhmät
- Demo 1 (Paikkoja: 25 . Avoin AMK : 0.)
- Demo 2 (Paikkoja: 25 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
HTG24S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
-
ZJAHTG24S1Avoin AMK, Tiko, AMK-väylät, BIT, tradenomi amk
- Pienryhmät
- Demo 1
- Demo 2
- Opintojakso
- HG00CI47
Toteutuksella on 44 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 89 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 26.08.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35A206
Oppimistila Tourism/LIKE
|
Ti 27.08.2024 klo 16:00 - 17:45 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 1 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ke 28.08.2024 klo 10:30 - 12:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 2 |
R35F304
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ma 02.09.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35A206
Oppimistila Tourism/LIKE
|
Ti 03.09.2024 klo 16:00 - 17:45 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 1 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ke 04.09.2024 klo 10:30 - 12:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 2 |
R35F304
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ma 09.09.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35A206
Oppimistila Tourism/LIKE
|
Ti 10.09.2024 klo 16:00 - 17:45 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 1 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ke 11.09.2024 klo 10:30 - 12:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 2 |
R35F304
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ma 16.09.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35A206
Oppimistila Tourism/LIKE
|
Ti 17.09.2024 klo 16:00 - 17:45 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 1 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ke 18.09.2024 klo 10:30 - 12:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 2 |
R35F304
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ma 23.09.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35A206
Oppimistila Tourism/LIKE
|
Ti 24.09.2024 klo 08:30 - 10:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 1 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ke 25.09.2024 klo 10:30 - 12:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 2 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ma 30.09.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35A206
Oppimistila Tourism/LIKE
|
Ti 01.10.2024 klo 16:00 - 17:45 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 1 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ke 02.10.2024 klo 10:30 - 12:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 2 |
R35G206
Oppimistila UTI/TEKN IB/LIKE
|
Ma 07.10.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35A206
Oppimistila Tourism/LIKE
|
Ti 08.10.2024 klo 16:00 - 17:45 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 1 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ke 09.10.2024 klo 10:30 - 12:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 2 |
R35F304
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ma 21.10.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35A206
Oppimistila Tourism/LIKE
|
Ti 22.10.2024 klo 16:00 - 17:45 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 1 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ke 23.10.2024 klo 10:30 - 12:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 2 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 28.10.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35FP05
Valjakka Auditorio (UTI/TEKN AOKK)
|
Ti 29.10.2024 klo 16:00 - 17:45 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 1 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ke 30.10.2024 klo 10:30 - 12:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 2 |
R35F304
Oppimistila TIKO/BIT/LIKE
|
Ma 04.11.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35B117
Oppimistila Marata/LITA/LIKE
|
Ti 05.11.2024 klo 16:00 - 17:45 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 1 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ke 06.11.2024 klo 10:30 - 12:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 2 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 11.11.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35A206
Oppimistila Tourism/LIKE
|
Ti 12.11.2024 klo 16:00 - 17:45 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 1 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ke 13.11.2024 klo 10:30 - 12:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 2 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 18.11.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35A206
Oppimistila Tourism/LIKE
|
Ti 19.11.2024 klo 16:00 - 17:45 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 1 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ke 20.11.2024 klo 10:30 - 12:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 2 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 25.11.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35A206
Oppimistila Tourism/LIKE
|
Ti 26.11.2024 klo 16:00 - 17:45 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 1 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ke 27.11.2024 klo 10:30 - 12:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 2 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 02.12.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35A206
Oppimistila Tourism/LIKE
|
Ti 03.12.2024 klo 16:00 - 17:45 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 1 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ke 04.12.2024 klo 10:30 - 12:15 (1 t 45 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Demo 2 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 09.12.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35A206
Oppimistila Tourism/LIKE
|
Ma 16.12.2024 klo 13:45 - 16:15 (2 t 30 min) |
Game Engine HG00CI47-3001 - Lecture |
R35A206
Oppimistila Tourism/LIKE
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Tässä osiossa kuvataan kurssin aikataulu. Tarkoittaa, mitä tapahtuu joka viikko (rytmi, ajoitus, viikoittaiset tehtävät, toteutuksen pakolliset osat)?
Kurssi koostuu 5 moduulista:
- Moduulit ovat 3-5 viikkoa pitkiä
- Jokainen moduuli on pakollinen ja sisältää viikoittaista luokassa tapahtuvaa toimintaa ja itsenäistä työtä
- Jokaisen moduulin lopussa on pakollinen moduulitehtävä, joka tarkistaa opiskelijan edistymisen ja moduuliin liittyvän ymmärryksen ja taidot
- Yksityiskohtainen moduulin sisältö tulee olemaan saatavilla oppimisympäristössä
Kurssi alkaa 3 viikon mittaisella moduulilla. Moduuli keskittyy kurssin esittelyyn, työkalujen ja ympäristöjen asettamiseen sekä ensimmäiseen sukeltamiseen kurssin aiheeseen. 1. moduulin loppuun mennessä jokaisen opiskelijan tulee täyttää seuraavat kriteerit:
- Osallistunut kaikkiin kurssin sisäisiin aktiviteetteihin (osallistui selvästi)
- Palautti moduulitehtävän, joka on hyväksytty
- Jos 1 tai useampi kriteereistä ei täyty, opiskelija katsotaan ei-aktiiviseksi/kurssilta poistuneeksi (Jamk-kurssin resurssivaatimusten mukaisesti)
Viikkoaikataulu:
~4 tuntia viikossa pakollisiin luokassa tapahtuviin toimintoihin (teoria, testaus ja toteutus demossa) -> Mahdollisesti kahdessa erillisessä istunnossa
~4-6 tuntia viikossa tehtäviin liittyvää itsenäistä työtä (viikko- ja muut), moduulitehtävät, luennoille valmistautuminen ja lopputuotteen tekeminen (kaiken tulee edistää opiskelijan lopputuotetta)
Tämä tarkoittaa, että tälle kurssille kannattaa varata joka viikko ~8-10 tuntia työaikaa!
Kurssi edellyttää myös, että jokaisella opiskelijalla on lopputuote esitettäväksi kurssin loppuun mennessä:
- Lopputuote osoittaa opiskelijan ymmärryksen ja taidot liittyen kurssin aiheisiin
- Kurssi päättyy lopputulosten esittelyyn joulukuussa
Tavoitteet
Kurssin tavoite (tavoitteet):
Oletko koskaan pohtinut, miten pelit luodaan ja mistä ne koostuvat?
Nykyään peleillä on samankaltaisia rakenteita, vaikka pelattavuus vaihtelee suuresti. Monet pelit tehdään ammattimaisilla ydinkehitystyökaluilla, kuten pelimoottoreilla, ja on erittäin tärkeää, että kaikki peliteollisuuden ammattilaiset ymmärtävät näiden työkalujen tarkoitukset ja miten niitä käytetään mahdollistamaan, tukemaan tai nopeuttamaan pelin tuotantoprosesseja.
Nyt on sinun tilaisuutesi saada ensimmäinen yhteinen kokemus pelin prototyypin luomisprosessista. Niinpä liity mukaan ja anna luovuutesi kukkia!
Kurssin osaamiset:
- Pelituotanto: Opiskelija voi tuottaa (käyttää) sisältöä peliprojektille ja osaa työskennellä työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. He voivat käyttää resursseja ja pelimoottoria toteuttaakseen pelin prototyypin (He voivat toteuttaa resursseja pelimoottorilla). Opiskelija ymmärtää resurssien ja pelimoottorin roolin.
- Oppimisen oppiminen: Ottaa myös vastuun ryhmän oppimisesta ja jakaa opitun.
Kurssin oppimistavoitteet (tulokset):
Kurssin suoritettuasi tunnet pelien perusrakenteen. Ymmärrät, mikä pelimoottori on, miten se toimii ja miten sitä voidaan käyttää yhdessä muiden ydinkehitystyökalujen ja resurssien kanssa luomaan pelin prototyyppejä ja pelejä. Voit soveltaa pelimoottoriin liittyviä taitojasi osallistuaksesi prototyyppiprosessiin.
Sisältö
Kurssilla tutustut muun muassa pelimoottoriin, pelimoottorin editoriin, pelituotantoon liittyviin resursseihin ja versionhallintajärjestelmään. Opit käyttämään ainakin joitakin pelimoottorin ominaisuuksia ja komponentteja luodaksesi peruspalikoita peleihin. Saat kokemusta Proof of Concept (POC) -luomisprosessista käyttämällä valmiita resursseja pelimoottorissa.
Oppimateriaalit
Tässä kentässä kuvataan kurssin suorittamiseen vaadittava julkinen oppimateriaali.
Oppimateriaali:
- Opettajan kirjalliset materiaalit
- Luentomateriaalit (Diat ja oppimisympäristössä)
- Tietokannat (oppimisympäristössä)
- Toteuttamiseen liittyvät materiaalit (oppimisympäristössä)
- Ylimääräistä luettavaa löytyy verkosta ja Books24x7:stä
- Oppimateriaalit löytyvät verkosta ja YouTubesta (tai kurssitietokannasta)
Käytännöt ja käytetyt työkalut:
- Pelimoottorin kanssa yhteensopiva versionhallintasysteemi (Version Control System - VCS) (esim. Git, GitHub sijaintina)
- Pelimoottori (esim. Unity / Unreal Engine / Godot...)
- Pelimoottoriin liittyvä integroitu kehitysympäristö (IDE) (esim. Visual Studio / JetBrains...)
- Pelimoottoriin liittyvä ohjelmointikieli (esim. C# / C++...)
Joitakin työkaluihin liittyviä julkisia oppimateriaaleja:
- Microsoft. (2024). C# programming guide [Dokumentaatiosivusto]. https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/csharp/programming-guide/
- Unity Technologies. (2024a). Unity - Manual [Dokumentaatiosivusto]. https://docs.unity3d.com/Manual/index.html
- Unity Technologies. (2024b). Unity - Scripting API [Application Programming Interface -sivusto]. https://docs.unity3d.com/ScriptReference/index.html
Opetusmenetelmät
Tässä kentässä kuvataan toteutuksessa käytetyt opetus- ja oppimismenetelmät ja miten opiskelijan ohjaus järjestetään.
Sekoitettu malli:
Ensisijainen toimitustapa on toimintojen yhdistelmä luokassa kampuksella ja tietyissä tapauksissa verkossa.
Jos COVID-19 tai muu vastaava tilanne kuitenkin vaatii, oppimista tuetaan verkkotoiminnoilla.
Toiminta syventää oppimista seuraavilla mahdollisilla tavoilla:
- Teoreettiset luennot ja testaus
- Yksilöllistä ja mahdollista ryhmätyötä (toteutus)
- Yksilölliset ja mahdolliset ryhmäharjoitukset, oppimistehtävät (tehtävät) ja reflektointi
- Opastus ohjattujen demojen ja lopputulosten arvioinnin muodossa (apua myös haasteisiin)
Kurssin toiminta voi sisältää myös:
- Projektipohjainen oppiminen
- Käänteinen oppiminen (aiheen oppiminen ennen teorialuentoja)
- Pistokokeet
- Aihekohtainen opetus
- Aihekohtainen tutkimus
- Tietokannan käyttö haasteisiin/ongelmiin/tutoriaaleihin (ongelmapohjainen oppiminen)
Osallistuminen mahdollisiin verkkotoimintoihin:
- Zoomaa käytetään online-toimintoihin
- Vaatii toimivan web-kameran, kuulokkeet ja mikrofonin
- Jos yksi tai useampi seuraavista puuttuu, osallistuminen voidaan hylätä
Tekoälyn (AI) käyttö:
- Tekoälyn ja tekoälyavusteisten työkalujen käyttö on sallittua ja suositeltavaa
- Puhdas kopiointi (plagiointi) on edelleen kiellettyä ja siitä seuraa asianmukaiset rangaistukset
Viralliset viestintäkanavat:
- Joukkueet (ensisijainen) ja sähköposti
- Uutiset (foorumi)
- DiscordApp / WhatsApp / muut viestit ovat henkilökunnan jäseniltä kiellettyjä
- Istunnot voidaan tallentaa ja linkit lisätä työtilaan (tallennuslupa pyydetään aina etukäteen osallistujilta)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tämä kenttä kuvaa yhteyksiä työelämään ja harjoitteluun.
Kurssilla voi olla vierailevia luennoitsijoita (pelialan asiantuntijoita) ja mahdollisesti retki (virtuaalinen tai fyysinen).
Mahdollinen kurssiprojekti jäljittelee tosielämän projektikokemuksia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tämä kenttä ilmoittaa varsinaisen kokeen päivämäärän ja kellonajan sekä kaikki uusintamahdollisuudet.
Tällä kurssilla ei ole tenttiä!
- Jokainen opiskelija varaa 30 minuutin arviointiajan, jossa hän esittelee lopputuloksensa (portfolio) varmistaakseen kurssin suorittamiseen vaadittavat taidot ja tiedot
- Arviointi suoritetaan 1-on-1-arviointikeskustella kurssin opettajan/opettajien kanssa
- Arviointipaikkojen varaaminen on mahdollista oppimisalustan kautta
Arvioinnin päivämäärä ja kellonaika:
- Joulukuun puolivälistä tammikuuhun
- Arviointien ja uusintojen tarkat päivämäärät ilmoitetaan kurssin aikana
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tässä kentässä kuvataan kurssin vaihtoehtoiset suoritustavat.
Sinulla on oikeus hakea opintosi hyväksilukemista, jos sinulla on aiempaa koulutusta (esim. muualla suoritettua yliopisto-opintoja), joka voidaan hyväksyä parhaillaan suorittamaasi tutkintoon.
Aiemman osaamisen tunnustaminen on mahdollista seuraavilla tavoilla:
- Korkeakouluopintojen hyväksilukeminen (korvaaminen tai sisällyttäminen)
- Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Tarkempaa tietoa:
- JAMKin tutkintosäännöt, 17 §
- https://www.jamk.fi/fi/opiskelijoille/tutkinto-opiskelija/aiemman-oppimisen-ja-kokemuksen-tunnustus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tässä osiossa kuvataan oppimistehtävät ja niiden suorittamiseen tarvittava aika sekä opiskelijan muut aikataulut.
5 opintopisteen työmäärä on 135 tuntia. Kuorma jakautuu seuraavasti:
- 55 tuntia luokassa tapahtuvaa ohjattua toimintaa
- 75 tuntia itsenäistä työskentelyä
Tämä on suunnilleen seuraavat tuntimäärät:
~60 tuntia: Viikoittainen luokassa tapahtuva toiminta (Luennot, testaus ja toteutus demoissa)
~40 tuntia: Tehtävät (viikko- ja muut), moduulitehtävät ja valmistautuminen luennoille
~10 tuntia: Mahdollinen sprinttiviikko tai prototyypittelytapahtuma
~25 tuntia: Portfolion valmistelu (arviointia varten)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1): Tunnet pelien perusrakenteen. Ymmärrät ydinkäyttötyökalujen toiminnallisuudet, valmiit komponentit, resurssit ja/tai esimerkkiprojektit sekä niiden käytön pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Voit olla tuottelias rajatulla roolilla tietyn erikoisalan toteuttajana. Olet myös tutustunut joihinkin muihin ydinkäyttötyökaluihin. Ymmärrät proof of concept -luontiprosessin.
Tyydyttävä (2): Kykenet käyttämään ydinkäyttötyökalujen toiminnallisuuksia, valmiita komponentteja, resursseja ja/tai esimerkkiprojekteja, ja miten niitä käytetään pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Pystyt osoittamaan taitosi yksinkertaisen valmiiden resurssien avulla luodun proof of conceptin kautta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Good (3): Pystyt analysoimaan erilaisia ydinkehitystyökalujen toiminnallisuuksia, valmiita komponentteja, resursseja ja/tai esimerkkiprojekteja sekä niiden käyttöä pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Pystyt käyttämään niitä luomaan yksinkertaisia konseptitoteutuksia, jotka hyödyntävät useita valmiita resursseja. Voit olla tuottava toteuttajan roolissa tietyllä erikoisalalla.
Very Good (4): Sinulla on perusteellinen ymmärrys ydinkehitystyökalujen toiminnallisuuksista, valmiista komponenteista, resursseista ja/tai esimerkkiprojekteista sekä niiden käytöstä pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Pystyt käyttämään niitä luomaan monimutkaisia konseptitoteutuksia, jotka hyödyntävät useita valmiita resursseja. Kykenet käyttämään kolmansien osapuolten laajennuksia tai muokkaamaan käytettyjä resursseja (pelisisältöä tai toiminnallisuuksia). Olet tehnyt yhteistyötä toisen pelinkehittäjän kanssa peliproton luomisprosessissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Kykenet arvioimaan kriittisesti ydinkyhitystyökalujen toiminnallisuuksia, valmiita komponentteja, resursseja ja/tai esimerkkiprojekteja sekä niiden käyttöä pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Pystyt käyttämään niitä luomaan monimutkaisia proof of concept -toteutuksia. Sinulla on syvällinen tuntemus jostakin(tai joistakin) tietystä pelimoottorin osasta(tai osista) ja resurssista(tai resursseista). Olet osallistunut ryhmässä peliprototyyppien luomisprosessiin.
Esitietovaatimukset
Aiempi kokemus pelimoottoreista ei ole tarpeen. Aiempi osaaminen pelimoottoreiden kanssa on plussaa. Taidot muiden liittyvien työkalujen, kuten versionhallintajärjestelmän, IDE:n tai pelituotantoon liittyvien erikoistyökalujen, kanssa ovat hyödyllisiä.
Avoinna olevat opinnot ja vaihto-opiskelijat: Odottaa vähimmäisohjelmointiosaamista (kielen yleinen osaaminen, perusrakenteet, syntaksi, oliot).
Lisätiedot
avoin amk 15 (sis. max-määrään)