Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0620-3179

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 36
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Purchasing and Logistics Engineering
Opettajat
Marjo Turunen
Ryhmät
TLP22S1
Bachelor's Degree Programme in Purchasing and Logistics Engineering
Opintojakso
ZZPP0620

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 14.01.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3179
R35F307 Oppimistila
Ke 15.01.2025 klo 11:30 - 13:00
(1 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3179
R35G203 Oppimistila
Ti 21.01.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3179
R35G203 Oppimistila
Ke 22.01.2025 klo 11:30 - 13:00
(1 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3179
R35G203 Oppimistila
Ke 29.01.2025 klo 11:30 - 13:00
(1 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3179
R35G203 Oppimistila
Ti 04.02.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3179
R35F307 Oppimistila
Ke 05.02.2025 klo 11:30 - 13:00
(1 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3179
R35G203 Oppimistila
Ti 11.02.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3179
R35F307 Oppimistila
Ke 12.02.2025 klo 11:30 - 13:00
(1 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3179
R35G203 Oppimistila
Ke 19.02.2025 klo 12:15 - 13:45
(1 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3179
R35G203 Oppimistila
Ti 04.03.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Research and Development ZZPP0620-3179
R35F307 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.

Opintojakson osaamiset:
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
Tutkimukset ja tiedonhaku
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Viestintä ja tiimityö

Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)

Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset

Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö

Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi

Kvalitatiivinen tutkimus:
- yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu

Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)

Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
- kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi

Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta

Oppimateriaalit

Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino

Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi

Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.

Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: SAGE

Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4

Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)

Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.

Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Kananen, J., Gates, M. & JAMK University of Applied Sciences. (2011). Rafting through the thesis process: Step by step guide to thesis research. Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Opetusmenetelmät

Tämä kurssi on tarkoitettu ainoastaa Purchasing and Logistics Engineering students.

Opintojakso on päivätoteutus, joka sisältää kontaktiopetusta, itseopiskelua ja pienryhmätyöskentelyä.

Yksityiskohtainen toteutustapa ja ryhmätöiden ryhmäjako tarkentuu opintojakson aloitusvaiheessa.

Opintojaksolla käytetään Moodlen sähköistä oppimisympäristöä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tällä kurssilla ei ole lopputenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktitunnit 29h
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät 90 h
Opinnäytetyön aihe-ehdotus 16h

Yhteensä 135 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Siirry alkuun