Kätilön ammattiin kasvu (2 op)
Toteutuksen tunnus: SLSS2015-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 19.08.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 31.07.2026
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kätilö (AMK)
Opettaja
- Elina Tiainen
Ryhmät
-
SOK22KSKätilö (AMK), päivätoteutus
- 16.09.2024 13:00 - 16:15, Kätilön ammattiin kasvu SLSS2015-3002
- 11.11.2024 14:00 - 15:30, Kätilön ammattiin kasvu SLSS2015-3002
- 22.11.2024 12:15 - 13:45, Kätilön ammattiin kasvu SLSS2015-3002/Tutorointi
- 07.01.2025 09:45 - 11:15, Kätilön ammattiin kasvu SLSS2015-3002
- 31.03.2025 09:15 - 11:15, Kätilön ammattiin kasvu SLSS2015-3002
Tavoitteet
Tarkoitus
Tämän opintojakson suoritettuasi opit kätilötyön itsenäisen ja eettisten periaatteiden mukaisen työotteen.
Osaamiset
Kätilön ammatillinen osaaminen
Kätilötyön asiakkuusosaaminen
Tavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät kätilötyön historiaa ja osaat perustella sen merkitystä kätilötyöhön ja sen kehittämiseen.
Tunnet ja osaat perustella kätilötyötä ohjaavat eettiset periaatteet, normit ja lainsäädännön.
Osaat analysoida kätilötyön edellyttämää osaamista ja osaat kriittisesti tarkastella omaa osaamistasi ja kehittää itseäsi ammatillisesti.
Ymmärrät ja osaat analysoida itsenäisen, näyttöönperustuvan päätöksenteon merkitystä kätilötyössä.
Sisältö
Kätilötyön historia
Kätilötyön eettiset periaatteet, normit ja lainsäädäntö
Kätilön ammattiin kasvaminen
Kätilötyön osaaminen
Näyttöön perustuva kätilötyö
Itsensä johtaminen kätilötyössä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Raussi-Lehto E & Ryttyläinen-Korhonen, K (toim.)2016.Koulutettu kätilö kanssasi 200 vuotta.
Laiho, A. (toim).1991. Viisaista vaimoista nykyajan kätilöiksi. Kätilökoulutus Suomessa 170 vuotta. Helsinki. Kätilöopisto.
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. 2010.
Synnytyksessä toteutettavan hyvän hoidon eettiset periaatteet. STM.
Keskeinen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämistä ohjaava lainsäädäntö.
Opetusmenetelmät
Kätilön ammattiin kasvu toteutuu kätilötyön suuntaavien opintojen ajan. Kerran lukukaudessa osallistut ammatillisen kasvun dialogitreeneihin. Dialogitreeneihin valmistaudut reflektoimalla kätilötyön harjoitteluissa saamiasi kokemuksia suhteessa lukukauden teemaan (kohti kätilön ammattia, kätilötyön eettiset periaatteet. näyttöön perustuva kätilötyö ja valmistuvan kätilön osaaminen). Teemoihin liittyvän teorian opiskelet moodle oppimisympäristössä. Opintojaksoon liittyy myös vertaisryhmätyöskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kätilötyön historian verkko-opiskelu 36 t
Ammatillisen kasvun verkko-opiskelu 10 t
Ammatillisen kasvun vertaisryhmätyöskentely 8 t
Ammatiilisen kasvun dialogittreenit 10 t
Sisällön jaksotus
Kätilötyön historian verkko-opiskelu syksy 2024-kevät 2026
Ammatillisen kasvun verkko-opiskelu syksy 2024 - kevät 2026
Ammatillisen kasvun vertaisryhmätyöskentely syksy 2024 - kevät 2026
Ammatiilisen kasvun dialogittreenit syksy 2024 - kevät 2026
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi toteutuu jatkuvan palautteen periaatteella. Keskeisessä roolissa on myös itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson käytyäsi ymmärrät kätilötyön historiaa ja osaat perustella sen merkitystä kätilötyöhön ja sen kehittämiseen
Tunnet ja osaat perustella kätilötyötä ohjaavat eettiset periaatteet, normit ja lainsäädännön.
Tunnet ja osaat analysoida kätilötyön edellyttämää osaamista ja osaat kriittisesti tarkastella omaa osaamistasi ja kehittää itseäsi ammatillisesti
Ymmärrät ja osaat analysoida itsenäisen, näyttöön perustuvan päätöksenteon merkitystä kätilötyössä
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee anatomian ja fysiologian sisällöt sekä farmakologian ja lääketieteen osa-alueet, jotka liittyvät em. hoitotyön opintoihin.
Opiskelija hallitsee terveyden edistämisen, sisätautien hoitotyön, mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön, akuutti- ja perioperatiivisen hoitotyön sekä perhehoitotyön menetelmät.
Opiskelija tuntee näyttöön perustuvan päätöksenteon lähtökohdat.