Skip to main content

Kuntoutuksen ohjauksen lähtökohdat (3 op)

Toteutuksen tunnus: SK00CI80-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

09.04.2024 - 14.06.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Opettaja

  • Anne Koivisto
  • Teppo Karapalo

Vastuuopettaja

Anne Koivisto

Ryhmät

  • ZJA24KSKVO
    Avoin Amk, HYVI,Valintaopintojakso
  • 09.04.2024 12:00 - 16:00, Kuntoutuksen ohjauksen lähtökohdat SK00CI80-3001
  • 23.04.2024 12:00 - 16:00, Kuntoutuksen ohjauksen lähtökohdat SK00CI80-3001
  • 14.05.2024 12:00 - 16:00, Kuntoutuksen ohjauksen lähtökohdat SK00CI80-3001

Objectives

Opintojakson tarkoituksena on, että saat käsityksen kuntoutuksen ohjauksesta ammattina sekä kuntoutuksen ohjauksen merkityksestä ja tarpeellisuudesta erilaisten asiakasryhmien ja yhteiskunnan näkökulmista. Opintojaksolla luot pohjaa kuntoutuksen ohjaajan ammatillisille ydinopinnoille ja dialogisille yhteistyötaidoille.

Opintojakson osaamiset:

Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen
Kuntoutuksen palvelujärjestelmä 
Kuntoutustarpeiden ja mahdollisuuksien arviointi

Opintojakson osaamistavoite:

Osaat kuvata kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöisen ohjauksen, tukemisen ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen kuntoutumisprosessin aikana. Osaat kertoa kuntoutuksen ohjaajan työn sisällöistä. Osaat toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa muiden ammattilaisten kanssa.

Osaat nimetä asiakkuuden lähtökohtia, perusteita ja toimintaympäristöjä.

Osaat nimetä kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla.

Content

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on kuntoutuksen ohjauksen yhteiskunnallinen rooli ja merkitys, kuntoutuksen ohjauksen tarpeita aiheuttavat tekijät sekä kuntoutuksen ohjaajan tehtävät, toimintaympäristöt sekä asiakas- ja yhteistyön toimintatavat ja periaatteet. Tarkastelun kohteena ovat myös kuntoutuksen ohjauksen eettiset kysymykset ja keskeiset käsitteet.

Learning materials and recommended literature

Aralinna, V. (toim.). 2023. Kuntoutusohjausnimikkeistö. Kuntaliitto. Helsinki: Suomen kuntaliitto ry.

Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalilan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2022. Talentia. Talentia eettiset ohjeet (e-julkaisu.com)

Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M. & Melkas, S. (toim). 2022. Kuntoutuminen. 2. uud. painos. Helsinki: Duodecim.

Kuntoutuksen uudistaminen vuosina 2020-2022. Kuntoutuksen uudistamisen toimeenpanon kuvaus ja arviointia. 2022. STM:n raportteja ja muistioita 23. Kuntoutuksen uudistaminen vuosina 2020–2022: Kuntoutuksen uudistamisen toimeenpanon kuvaus ja arviointia (valtioneuvosto.fi)

Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. ETENE-julkaisuja 32.

Teaching methods

Koko opintojakso toteutetaan verkko-opintoina.
Webinaareissa, eli verkko-opetuksessa, perehdyt kuntoutuksen ohjauksen asiakkuuksiin, toimintaympäristöihin ja vaikutuksiin sekä kuntoutuksen ohjaajan erilaisiin työnkuviin ja tehtäviin vuorovaikutuksellisten luentojen sekä ryhmätyöskentelyn avulla.
Opintojaksolla opiskelet kuntoutuksen peruskäsitteitä ja perusteita kuntoutuksen ohjaukselle. Tutustut itsenäisesti lähdemateriaaliin ja teet yksilötehtävänä tentin kuntoutuksen käsitteistä. Ryhmätehtävässä sovellat tietoa ja teorioita case-pohjaisen oppimisen menetemän avulla yhdessä ryhmäläistesi kanssa.
Itsereflektiossa pohdit omaa ja ryhmäsi oppimista ja työskentelyä.

Exam dates and retake possibilities

Tentti viimeisen webinaarin yhteydessä. Ei uusintamahdollisuutta, koska on kyseessä valintaopintojakso.

Student workload

Orientaatio 2h
Verkko-opetus (webinaarit) 3 x 4h sekä valmistautuminen webinaareihin yht. 15 h
Ryhmätehtävä ja tentti yht. 34 h
Oppimateriaaleihin, kirjallisuuteen perehtyminen ja itsenäinen opiskelu 30 h
Yhteensä 81 h

Further information for students

Ryhmätehtävä ja tentti arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa opintojakson työtilassa.
Tentin arviointi pohjautuu pistetyykseen ja numeeriseen arviointiin (0-5).
Ryhmätehtävän arviointikriteerit pohjautuvat pisteytykseen ja numeeriseen arviointiin (0-5). Arviointikriteerit eri arvosanoille on määritelty arviointimatriisissa.
Koko opintojakso pisteytetään ja arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

1 = Tunnistat kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöisen ohjauksen, tukemisen ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen kuntoutumisprosessin aikana. Osaat kertoa kuntoutujan asiakkuuden lähtökotia ja perusteita. Osaat nimetä kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat kertoa kuntoutuksen ohjaajan työn sisällöistä. Osallistut vuorovaikutukseen muiden ammattilaisten kanssa.

2 = Osaat kertoa esimerkkejä kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöisen ohjauksen, tukemisen ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksestä kuntoutumisprosessin aikana. Osaat määritellä kuntoutujan asiakkuuden lähtökohtia ja perusteita. Osaat kertoa esimerkkejä kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavista tekijöistä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat määritellä kuntoutuksen ohjaajan työn sisältöjä. Osaat toimia vuorovaikutuksessa muiden ammattilaisten kanssa.

Evaluation criteria, good (3-4)

3 = Osaat selittää kuinka asiakaslähtöinen ohjaus, tukeminen ja dialoginen vuorovaikutus toteutuu kuntoutumisprosessin aikana ohjauksessa ja yhteistyössä. Osaat esitellä kuntoutujan asiakkuuden lähtökohtia ja perusteita. Osaat selittää, kuinka tietoa kuntoutus- ja palvelutarpeista aiheuttavista tekijöistä hyödynnetään yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat esitellä kuntoutuksen ohjaajan työn sisältöjä. Osaat toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa muiden ammattilaisten kanssa.

4 = Osaat arvioida ja perustella kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöisen ohjauksen, tukemisen ja dialogisen vuorovaikutuksen merkitystä kuntoutumisprosessin aikana. Osaat perustella kuntoutujan asiakkuuden lähtökohtia ja perusteita. Osaat erotella kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat perustella kuntoutuksen ohjaajan työn sisältöjä. Osaat edistää dialogisen vuorovaikutuksen rakentumista yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa.

Evaluation criteria, excellent (5)

5 = Osaat suunnitella ja kehittää kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöistä ohjausta, tukemista ja dialogista vuorovaikutusta kuntoutumisprosessin aikana. Osaat analysoida ja perustella kuntoutujan asiakkuuden lähtökohtia ja perusteita. Osaat asiantuntevasti perustella kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat kehittää kuntoutuksen ohjaajan työn sisältöjä. Osaat ylläpitää ja kehittää dialogista vuorovaikutusta yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa.