Siirry suoraan sisältöön

Opettaminen ammattina (5 op)

Toteutuksen tunnus: KP00BA75-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikkipedagogi (AMK)
  • Varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi (AMK)
  • Instrumenttiopetus ja ryhmänohjaus (AMK)

Opettaja

  • Mika Loponen

Ryhmät

  • KPV24S1
    Varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi tutkinto-ohjelma (AMK)
  • KPI24S1
    Instrumenttiopetus ja ryhmänohjaus tutkinto-ohjelma (AMK)
  • 20.01.2025 09:00 - 15:00, Opettaminen ammattina KP00BA75-3005
  • 03.02.2025 09:00 - 15:00, Opettaminen ammattina KP00BA75-3005
  • 17.02.2025 09:00 - 15:00, Opettaminen ammattina KP00BA75-3005
  • 17.03.2025 09:00 - 15:00, Opettaminen ammattina KP00BA75-3005
  • 14.04.2025 09:00 - 15:00, Opettaminen ammattina KP00BA75-3005

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoitus on, että saat yleiskuvan opettajan työstä ja alat rakentaa tietoisesti omaa ammatti-identiteettiäsi musiikkipedagogina. Pääset tällä opintojaksolla lähdeaineistojen ja yhteisten pohdintojen avulla luomaan käsitystäsi musiikkipedagogin työn tulevaisuudesta. Opintojakson tarkoituksena on myös perehdyttää sinua pedagogisten opintojesi opiskelutapoihin ja digitaalisiin oppimisympäristöihin.

Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Pedagoginen osaaminen
Digipedagoginen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että osaat tarkastella opettajan työtä ja sen tulevaisuutta laaja-alaisesti erityisesti musiikkialalla. Kykenet rakentamaan oman perustellun ja tietoisen käsityksesi opettajan ammatista ja ammatti-identiteetistä sekä ymmärrät opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen. Tavoitteena on, että osaat seurata oman opetusalasi sisällöllistä ja pedagogista keskustelua sekä kehittämistyötä. Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä sekä opiskelijana että opettajana.

Sisältö

Pedagoginen ajattelu ja opettajan ammatillinen kasvu
Opettajan työtä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet
Opettajan ammatti-identiteetti
Opettajan työtä ohjaavat säädökset ja normit
Opettaja ja yrittäjyys
Tulevaisuuden opettajan osaaminen
Verkko-oppimisympäristöt ja –alustat

Aika ja paikka

Maanantaisin kello 9.00-15.00;
20.1., 3.2., 17.2., 17.3. ja 14.4.
Tilana Kasvosali (C119, Rajakadun kampus).

Opetusmenetelmät

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoitus on, että saat yleiskuvan opettajan työstä ja alat rakentaa tietoisesti omaa ammatti-identiteettiäsi musiikkipedagogina. Pääset tällä opintojaksolla lähdeaineistojen ja yhteisten pohdintojen avulla luomaan käsitystäsi musiikkipedagogin työn tulevaisuudesta. Opintojakson tarkoituksena on myös perehdyttää sinua pedagogisten opintojesi opiskelutapoihin ja digitaalisiin oppimisympäristöihin.

Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Pedagoginen osaaminen
Digipedagoginen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että osaat tarkastella opettajan työtä ja sen tulevaisuutta laaja-alaisesti erityisesti musiikkialalla. Kykenet rakentamaan oman perustellun ja tietoisen käsityksesi opettajan ammatista ja ammatti-identiteetistä sekä ymmärrät opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen. Tavoitteena on, että osaat seurata oman opetusalasi sisällöllistä ja pedagogista keskustelua sekä kehittämistyötä. Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä sekä opiskelijana että opettajana.

Sisältö
Pedagoginen ajattelu ja opettajan ammatillinen kasvu
Opettajan työtä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet
Opettajan ammatti-identiteetti
Opettajan työtä ohjaavat säädökset ja normit
Opettaja ja yrittäjyys
Tulevaisuuden opettajan osaaminen
Verkko-oppimisympäristöt ja –alustat

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa etsiä ja tulkita opettajan työtä käsittelevää tutkimuskirjallisuutta ja kokemustietoa ammatti-identiteettinsä tueksi.

Opiskelija tietää erilaisia skenaarioita musiikkipedagogin työn tulevaisuudesta.

Opiskelija kykenee myönteiseen vuorovaikutukseen yhteistyökumppaneiden kanssa.

Opiskelija hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä oppimisensa tukena.

Opiskelija hahmottaa tulevaisuuden uusien teknologioiden sallimia mahdollisuuksia musiikkipedagogin työssä.