Höyrykattilatekniikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: TERP0900-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkko-opetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
Opettaja
- Minna Nyman
Ryhmät
-
TER23SMEnergia- ja ympäristötekniikka (AMK)
- 15.01.2025 09:00 - 10:30, Höyrykattilatekniikka
- 16.01.2025 09:00 - 10:30, Höyrykattilatekniikka
- 22.01.2025 09:00 - 10:30, Höyrykattilatekniikka
- 23.01.2025 09:00 - 10:30, Höyrykattilatekniikka
- 29.01.2025 09:00 - 10:30, Höyrykattilatekniikka
- 30.01.2025 09:00 - 10:30, Höyrykattilatekniikka
- 05.02.2025 09:00 - 10:30, Höyrykattilatekniikka
- 06.02.2025 09:00 - 10:30, Höyrykattilatekniikka
- 12.02.2025 09:00 - 10:30, Höyrykattilatekniikka
- 13.02.2025 11:30 - 14:45, Höyrykattilatekniikka
- 19.02.2025 16:00 - 18:30, Höyrykattilatekniikka TERP0900-3007
- 20.02.2025 12:15 - 14:45, Höyrykattilatekniikka
- 04.03.2025 11:30 - 13:00, Höyrykattilatekniikka
- 06.03.2025 11:30 - 13:00, Höyrykattilatekniikka
- 11.03.2025 11:30 - 13:00, Höyrykattilatekniikka
- 13.03.2025 11:30 - 13:00, Höyrykattilatekniikka
- 18.03.2025 11:30 - 13:00, Höyrykattilatekniikka
- 20.03.2025 11:30 - 13:00, Höyrykattilatekniikka
- 25.03.2025 14:15 - 15:45, Höyrykattilatekniikka
- 27.03.2025 11:30 - 13:00, Höyrykattilatekniikka
- 01.04.2025 14:15 - 15:45, Höyrykattilatekniikka
- 03.04.2025 12:30 - 14:45, Höyrykattilatekniikka
- 03.04.2025 16:00 - 18:30, Höyrykattilatekniikka TERP0900-3007
- 15.04.2025 14:15 - 15:45, Höyrykattilatekniikka - Uusintakoe
- 17.04.2025 11:30 - 13:00, Höyrykattilatekniikka
- 22.04.2025 09:00 - 10:30, Höyrykattilatekniikka
- 24.04.2025 11:30 - 13:00, Höyrykattilatekniikka
- 25.04.2025 13:00 - 14:30, Höyrykattilatekniikka TERP0900-3007
- 29.04.2025 11:30 - 13:00, Höyrykattilatekniikka
- 30.04.2025 11:30 - 13:00, Höyrykattilatekniikka
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää höyrykattilalaitoksen toimintaperiaatteet, polttoaineiden merkityksen, palamisprosessin, kattilan rakenteen ja toiminnan sekä tärkeimmät laitoksen käyttötalouteen vaikuttavat tekijät.
Sisältö
Yhdistetyn lämmön- ja sähköntuotannon perusteet
Höyrykattilalaitoksen toimintaperiaatteet
Polttoaineet
Palamisprosessi
Kattilan rakenne ja toiminta
Käyttötalous.
Aika ja paikka
Teoriaopetus tapahtuu verkko-opetuksena Zoomin välityksellä päiväryhmän luentojen aikaan.
Laskuharjoitukset pyritään järjestämään Rajakadulla monimuotojen lähipäivinä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luentomateriaali Moodlessa
Oppikirja: Höyrykattilatekniikka, Huhtinen & al. 2000.
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, laskuharjoitukset, tiedonhaku ja soveltavat oppimistehtävät (laboratorioharjoite)
Opintojakson ensimmäinen tehtävä tulee tehdä kolmen viikon kuluessa toteutuksen alkamisesta. Tehtävän tekemättä jättäneet poistetaan toteutukselta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti huhtikuussa ja kaksi uusintatenttiä myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Muulla tavalla hankitun osaamisen opinnollistaminen sovitaan opinjakson opettajan kanssa tapauskohtaisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta (laskuharjoitukset) 10 h
Verkko-opetusta 50 h
Itsenäinen opiskelu 75 h
Oppimistyötä yhteensä 135 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointikriteerit:
Teoriatentti 50 %
Laskutentti 30 %
Laskarit 10 %
Laboratorioharjoitus (mahdollisesti soveltava) 10 %
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2) opiskelija on pääsääntöisesti saavuttanut opintojakson tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): Hallitset kurssin keskeiset asiat
Kiitettävä (4): Hallitset keskeiset asiat ja osaat soveltaa niitä monipuolisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Hallitset keskeiset asiat ja osaat soveltaa niitä luovasti ja innovatiivisesti erilaisia ratkaisuja hahmottaen.
Esitietovaatimukset
Voimalaitostekniikka, Termodynamiikan perusteet, Lämpö- ja virtaustekniikka, Opiskelija ymmärtää energiankäytön ja -tuotannon merkityksen teollisuudessa, erityisesti tehokkuuden ja taloudellisuuden näkökulmasta. Hän myös ymmärtää termodynamiikan perusteorian, sen rakenteen ja käsitteet sekä osaa tärkeimpien virtaus- ja lämpövoimaprosessien perusteet.