3D Modeling and Texturing (5 op)
Toteutuksen tunnus: HTGP0240-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.08.2024 - 22.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.08.2024 - 18.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opettajat
- Risto Koskenkorva
- Ryhmät
-
ZJA24SIAvoin amk, tiko
-
HTG23S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opintojakso
- HTGP0240
Toteutuksella on 29 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 47 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 26.08.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ti 27.08.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 - Demo |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 02.09.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ti 03.09.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 - Demo |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 09.09.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ti 10.09.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 - Demo |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 16.09.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ti 17.09.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 - Demo |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 23.09.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ti 24.09.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 - Demo |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 30.09.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ti 01.10.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 - Demo |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 07.10.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ti 08.10.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 - Demo |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 21.10.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ti 22.10.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 - Demo |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 28.10.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ti 29.10.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 - Demo |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 04.11.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ti 05.11.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 - Demo |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 18.11.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ti 19.11.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 - Demo |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 25.11.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ti 26.11.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 - Demo |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 02.12.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ti 03.12.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 - Demo |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Ma 09.12.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ma 16.12.2024 klo 16:30 - 18:15 (1 t 45 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 |
R35G203
Oppimistila UTI/TEKN
|
Ti 17.12.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
3D Modeling and Texturing HTGP0240-3004 - Demo |
R35G205
Oppimistila KIKE/KOPA
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Tässä osiossa kuvataan kurssin aikataulu. Tarkoittaen, mitä tapahtuu joka viikko (rytmitys, ajoitus, viikoittaiset tehtävät, toteutuksen pakolliset osat)?
Kurssi koostuu 5 moduulista:
- Moduulit ovat 3-5 viikkoa pitkiä
- Jokainen moduuli on pakollinen ja sisältää viikoittaista luokassa tapahtuvaa toimintaa ja itsenäistä työtä
- Jokaisen moduulin lopussa on pakollinen moduulitehtävä, joka tarkistaa opiskelijan edistymisen ja moduuliin liittyvän ymmärryksen ja taidot
- Yksityiskohtainen moduulin sisältö tulee olemaan saatavilla oppimisympäristössä
Kurssi alkaa 3 viikon mittaisella moduulilla. Moduuli keskittyy kurssin esittelyyn, työkalujen ja ympäristöjen asettamiseen sekä ensimmäiseen sukeltamiseen kurssin aiheeseen. 1. moduulin loppuun mennessä jokaisen opiskelijan tulee täyttää seuraavat kriteerit:
- Osallistunut kaikkiin kurssin sisäisiin aktiviteetteihin (osallistui selvästi)
- On palauttanut moduulitehtävän, joka on hyväksytty
- Jos 1 tai useampi kriteereistä ei täyty, opiskelija katsotaan ei-aktiiviseksi/kurssilta poistuneeksi (Jamk-kurssin resurssivaatimusten mukaisesti)
Viikkoaikataulu:
~4 tuntia viikossa pakollisiin luokassa tapahtuviin toimintoihin (teoria, testaus ja toteutus demossa) -> Mahdollisesti kahdessa erillisessä istunnossa
~4-6 tuntia viikossa tehtäviin liittyvää itsenäistä työtä (viikko- ja muut), moduulitehtävät, luennoille valmistautuminen ja lopputuotteen tekeminen (kaiken tulee edistää opiskelijan lopputuotetta)
Tämä tarkoittaa, että tälle kurssille kannattaa varata joka viikko ~8-10 tuntia työaikaa!
Kurssi edellyttää myös, että jokaisella opiskelijalla on lopputuote esitettäväksi kurssin loppuun mennessä:
- Lopputuote osoittaa opiskelijan ymmärryksen ja taidot liittyen kurssin aiheisiin
- Kurssi päättyy lopputulosten esittelyyn joulukuussa
Tavoitteet
Objectives (goals):
The student who completes the course understands the fundamentals of mesh modelling and texturing. The student can determine the technical requirements for a certain asset and apply modelling techniques and parameters accordingly. The student can distinguish different art styles and produce content based on their guidelines.
The student learns to use the 3D software package and built-in tools to manipulate and generate geometry. The student is able to apply external textures onto UV unwrapped models.
Learning outcomes:
After completing this course, you are prepared to work as 3D artist and produce digital content for a multitude of applications.
Course competences
Cross-disciplinary competence in games
Game production competence
Sisältö
Are eyecatching visuals your thing?
Do you wish to build stylized characters, construct photorealistic landscapes or design appealing textures? 3D Modeling and Texturing gives you the required tools and knowledge to shape, sculpt and shade three-dimensional objects for digital environments.
This course focuses on the basic concepts related to 3D modeling: The asset pipeline, mesh modeling, digital sculpting, retopology, UV unwrapping, seamless texturing, texture painting, texture baking, shader design, import-export to game engine, and game engine graphics related features and settings.
Oppimateriaalit
Tässä kentässä kuvataan kurssin suorittamiseen vaadittava julkinen oppimateriaali.
Oppimateriaalit:
- Opettajan kirjalliset materiaalit
- Luentomateriaalit (Diat ja oppimisympäristössä)
- Tietokannat (oppimisympäristössä)
- Toteuttamiseen liittyvät materiaalit (oppimisympäristössä)
- Ylimääräistä luettavaa löytyy verkosta ja Books24x7:stä
- Oppimateriaalit löytyvät verkosta ja YouTubesta (tai kurssin tietokannasta)
Käytännöt ja käytetyt työkalut:
- Pelimoottorin kanssa yhteensopiva versionhallintasysteemi (Version Control System - VCS) (esim. Git, GitHub sijaintina)
- Pelimoottori (esim. Unity / Unreal Engine / Godot...)
- Pelimoottoriin liittyvä integroitu kehitysympäristö (IDE) (esim. Visual Studio / JetBrains...)
- Pelimoottoriin liittyvä ohjelmointikieli (esim. C# / C++...)
- 3D-mallinnus- ja animaatio-ohjelmisto (esim. Blender)
Joitakin työkaluihin liittyviä julkisia oppimateriaaleja:
- Blender Documentation Team.(2024). Blender manual [Dokumentaatiosivusto]. https://docs.blender.org/manual/en/latest/
- Unity Technologies. (2024a). Unity - Manual [Dokumentaatiosivusto]. https://docs.unity3d.com/Manual/index.html
- Unity Technologies. (2024b). Unity - Scripting API [Application Programming Interface -sivusto]. https://docs.unity3d.com/ScriptReference/index.html
- Unity Technologies. (2024c). Unity Graphics manual [Dokumentaatiosivusto]. https://docs.unity3d.com/Manual/Graphics.html
Opetusmenetelmät
Tässä kentässä kuvataan toteutuksessa käytetyt opetus- ja oppimismenetelmät ja miten opiskelijan ohjaus järjestetään.
Sekoitettu malli:
Ensisijainen toimitustapa on toimintojen yhdistelmä luokassa kampuksella ja tietyissä tapauksissa verkossa.
Jos COVID-19 tai muu vastaava tilanne kuitenkin vaatii, oppimista tuetaan verkkotoiminnoilla.
Toiminta syventää oppimista seuraavilla mahdollisilla tavoilla:
- Teoreettiset luennot ja testaus
- Yksilöllistä ja mahdollista ryhmätyötä (toteutus)
- Yksilölliset ja mahdolliset ryhmäharjoitukset, oppimistehtävät (tehtävät) ja reflektointi
- Opastus ohjattujen demojen ja lopputulosten arvioinnin muodossa (apua myös haasteisiin)
Kurssin toiminta voi sisältää myös:
- Projektipohjainen oppiminen
- Käänteinen oppiminen (aiheen oppiminen ennen teorialuentoja)
- Pistokokeet
- Aihekohtainen opetus
- Aihekohtainen tutkimus
- Tietokannan käyttö haasteisiin/ongelmiin/tutoriaaleihin (ongelmapohjainen oppiminen)
Osallistuminen mahdollisiin verkkotoimintoihin:
- Zoomaa käytetään online-toimintoihin
- Vaatii toimivan web-kameran, kuulokkeet ja mikrofonin
- Jos yksi tai useampi seuraavista puuttuu, osallistuminen voidaan hylätä
Tekoälyn (AI) käyttö:
- Tekoälyn ja tekoälyavusteisten työkalujen käyttö on sallittua ja suositeltavaa
- Puhdas kopiointi (plagiointi) on edelleen kiellettyä ja siitä seuraa asianmukaiset rangaistukset
Viralliset viestintäkanavat:
- Joukkueet (ensisijainen) ja sähköposti
- Uutiset (foorumi)
- DiscordApp / WhatsApp / muut viestit ovat henkilökunnan jäseniltä kiellettyjä
- Istunnot voidaan tallentaa ja linkit lisätä työtilaan (tallennuslupa pyydetään aina etukäteen osallistujilta)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tämä kenttä kuvaa yhteyksiä työelämään ja harjoitteluun.
Kurssilla voi olla vierailevia luennoitsijoita (pelialan asiantuntijoita) ja mahdollisesti retki (virtuaalinen tai fyysinen).
Mahdollinen kurssiprojekti jäljittelee tosielämän projektikokemuksia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tämä kenttä ilmoittaa varsinaisen kokeen päivämäärän ja kellonajan sekä kaikki uusintamahdollisuudet.
Tällä kurssilla ei ole tenttiä!
- Jokainen opiskelija varaa 30 minuutin arviointiajan, jossa hän esittelee lopputuloksensa (portfolio) varmistaakseen kurssin suorittamiseen vaadittavat taidot ja tiedot
- Arviointi suoritetaan 1-on-1-arviointikeskusteluilla kurssin opettajan/opettajien kanssa
- Arviointipaikkojen varaaminen on mahdollista oppimisalustan kautta
Arvioinnin päivämäärä ja kellonaika:
- Joulukuun puolivälistä tammikuuhun
- Arviointien ja uusintojen tarkat päivämäärät ilmoitetaan kurssin aikana
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tässä kentässä kuvataan kurssin vaihtoehtoiset suoritustavat.
Sinulla on oikeus hakea opintosi hyväksilukemista, jos sinulla on aiempaa koulutusta (esim. muualla suoritettua yliopisto-opintoja), joka voidaan hyväksyä parhaillaan suorittamaasi tutkintoon.
Aiemman osaamisen tunnustaminen on mahdollista seuraavilla tavoilla:
- Korkeakouluopintojen hyväksilukeminen (korvaaminen tai sisällyttäminen)
- Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Tarkempaa tietoa:
- JAMKin tutkintosäännöt, 17 §
- https://www.jamk.fi/fi/opiskelijoille/tutkinto-opiskelija/aiemman-oppimisen-ja-kokemuksen-tunnustus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tässä osiossa kuvataan oppimistehtävät ja niiden suorittamiseen tarvittava aika sekä opiskelijan muut aikataulut.
5 opintopisteen työmäärä on 135 tuntia. Kuorma jakautuu seuraavasti:
- 55 tuntia luokassa tapahtuvaa ohjattua toimintaa
- 80 tuntia itsenäistä työskentelyä
Tämä on suunnilleen seuraavat tuntimäärät:
~55 tuntia: Viikoittainen luokassa tapahtuva toiminta (Luennot, testaus ja toteutus demossa)
~35 tuntia: Tehtävät (viikko- ja muut), moduulitehtävät ja valmistautuminen luennoille
~30 tuntia: Lopputuotteen tekemiseen liittyvä työ
~15 tuntia: Portfolion valmistelu (arviointia varten)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Sufficient (1): You have basic knowledge of 3D. You know the concepts of mesh modeling, unwrapping and texturing and understand what they mean. You can be productive in a limited role as an artist.
Satisfactory (2): You understand the basic process of modeling and texturing. You have a comprehension of the different stages of asset workflow. You understand the role of a 3D artist in asset pipeline. You can produce simple game assets into the game engine.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Good (3): You understand the concepts of 3D modeling and can apply the gained knowledge in a real-life development project. You can apply the skills and knowledge to optimize models and fix most common errors. You can distinguish different art styles from each other. You can produce ready simple game assets into the game engine.
Very good (4): You understand the concepts of 3D thoroughly and you will be able to analyze existing models in detail. You can produce ready complex game assets into the game engine. You can alter your workflows to achieve better results more quickly. You can be productive in a role as an artist.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Excellent (5): You understand the concepts of 3D thoroughly and you will be able to analyze existing models critically. You can analytically discuss about the visual style and present and defend (based on knowledge and evidence) your opinions. You can point out details about the tools and optimization methods used in the creation of an asset. You can question the presented information and give valid options. You can produce ready high quality game assets into the game engine. You can evaluate the efficiency of different workflows and select the correct one for the task at hand. You have done cooperation with other game developer(s) in your project(s).
Esitietovaatimukset
Before attending the student must have adequate knowledge of any raster image editor, such as Adobe Photoshop, Affinity Photo, GIMP or Krita. (For texturing purposes)
Previous knowledge of game engine basics and other related tools is useful. No previous 3D modeling experience prequisites
Lisätiedot
Avoin amk 5
Edufutura 5