Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: HL00CA44-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 55

Koulutus

  • Liiketalous (AMK)

Opettaja

  • Anita Hukkanen

Ryhmät

  • HTL25KIY
    Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuotototeutus
  • ZJAHTL25KIY
    Avoin AMK, lita, AMK-polut, liiketalous monimuoto
  • 14.01.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 21.01.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 28.01.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 04.02.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 11.02.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 18.02.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 04.03.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 11.03.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 18.03.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 25.03.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 01.04.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 08.04.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 15.04.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 22.04.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 29.04.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 06.05.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004
  • 13.05.2025 17:30 - 18:45, Markkinointi HL00CA44-3004

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on tarjota monipuolinen ja kattava kokonaiskuva markkinoinnin perusteista, toimintaperiaatteista sekä markkinoinnin alati muuttuvasta toimintakentästä.

Opintojakson osaamiset

Liiketoimintaosaaminen: opiskelijalla on laaja-alainen käsitys markkinoinnista sekä yrityksen kilpailukeinoista.

Oppimaan oppiminen; opiskelija ymmärtää markkinoinnin kokonaisuutena ja osaa etsiä sekä soveltaa tietoa markkinoinnin eri osa-alueisiin liittyen.

Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät markkinoinnin merkityksen yrityksen toiminnassa sekä asiakkaan arvontuotannossa. Opit arvioimaan markkinoinnin tuloksia. Perehdyt markkinointiteknologioihin ja markkinoinnin toimintaympäristöön eri näkökulmista sekä ymmärrät vastuullisuuden merkityksen markkinoinnissa. Kehität vuorovaikutustaitojasi niin yksilöllisesti kuin ryhmässäkin sekä osaat reflektoida omaa osaamistasi.

Sisältö

Markkinoinnin toimintaympäristö
Kuluttajakäyttäytyminen
Asiakasarvon luominen
Markkinoinnin ja myynnin integraatio
Tuote/palvelutarjonta
Brändi
Hinnoitteluprosessi
Integroitu markkinointiviestintä
Vastuullisuus

Aika ja paikka

Webinaarit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 19., uudistettu painos. Helsinki: Edita.
Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L. C. & He, H. 2020. Principles of marketing. Eight european edition. Harlow: Pearson.

Molemmat kirjat ovat saatavilla e-kirjoina kirjaston kautta.

Opetusmenetelmät

Luennot ja käänteinen oppiminen; opintojakso etenee teemoittain. Teemat sisältävät seuraavia oppimisprosessia tukevia vaiheita:
1. Teemaan liittyvä asiantuntijaluento
2. Opintojaksoon liittyvä yritysvierailija (vierailijat vaihtuvat lukukausittain)
3. Teemaan liittyviä itsenäisiä oppimistehtäviä koko opintojakson ajan
4. Kokoava ryhmätyö yritykselle opintojakson lopussa tai tentti

Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
1. Jokaisen teeman alussa johdatus teemaan
2. Ryhmäpalaute yksilötehtävistä luennoitsijalta
3. Vertaispalaute ryhmätyöstä esityksen jälkeen
4. Oman osaamisen arviointi kurssin lopussa kirjallisena

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee yrityselämän edustaja/edustajia eri teemoihin liittyen. (vierailijoiden nimet vahvistetaan opintojaksokohtaisesti)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opettaja ilmoittaa mahdollisesta tentistä opintojakson alussa. Ryhmätehtäviä tehdään sekä luentojen aikana että ryhmätyölle erikseen varatulla ajalla.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 7*2h = 14 h
Itsenäisten tehtävien tekeminen 61 h
Ryhmätyö 60 h

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla vuorottelevat itsenäinen työskentely, vuorovaikutteiset webinaarit ja ryhmätehtävät.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien sekä ryhmätyön perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Ymmärrät markkinoinnin keskeisiä käsitteitä ja teoriaa sekä menetelmää ja kuvaat toteutusta näiden avulla. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tulkitset tuloksia ja esität kehittämisehdotuksia. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Tunnistat vuorovaikutustaitosi ja osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti. Tuot esille näkökulmasi ja perustelet sen. Otat vastuuta omasta työstäsi. Arvioit omaa markkinoinnin osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Raportoit havainnollisesti, mutta raportti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.

Tyydyttävä 2
Sovellat markkinoinnin teoriaa ja keskeisiä käsitteitä sekä menetelmää, joita hyödynnät ratkaisun perusteluissa. Esität tulokseen perustuen soveltuvan ratkaisuehdotuksen. Osaat käytännön taidot, joilla selviät tutuissa tilanteissa. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteissa. Sovellat vuorovaikutustaitojasi eri tilanteissa ja kehität niitä. Otat vastuuta vertaisen työstä. Arvioit omaa markkinoinnin osaamistasi esimerkkien avulla ja esität kehittämisen kohteesi. Raportoit johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta raportti sisältää puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta puutteellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Analysoit ja luokittelet ratkaisuissasi markkinoinnin keskeisiä teorioita ja käsitteitä. Osaat yhdistää useita eri tietoja ja taitoja sekä menetelmiä toisiinsa, kun ratkaiset ongelmatilannetta. Analysoit ja vertailet tuloksia ja esität niiden perusteella soveltuvan ratkaisuehdotuksen. Hallitset käytännön taidot, joita tarvitset itsenäisen työn tekemisessä. Osoitat kykenevänsä ratkaisemaan alan ongelmia. Osaat organisoida ryhmän toimintaa ja otat vastuuta sen tehtävistä. Osaat argumentoida näkökulmaasi vuorovaikutustilanteissa. Analysoit omaa markkinoinnin osaamistasi ja kehittämiskohteitasi perustellen. Raportoit johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.

Kiitettävä 4
Arvioit, analysoit ja yhdistät ratkaisuissasi markkinoinnin keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä. Arvioit lopputulosta ja siihen johtanutta prosessia johdonmukaisesti ja perustellusti tavoitteisiin nojatuen. Osoitat kykyä erottaa olennaiset asiat ja tehdä perusteltu arvio ja ratkaisu kokonaistilanteesta alan monimutkaisessa ongelmassa. Esität soveltuvat johtopäätökset ja kehittämisen toimenpiteet. Hallitset käytännön taidot, joissa sovellat tietoa. Osaat organisoida yhteisön toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista tavoitteellisesti. Keskustelet vastavuoroisesti, jossa tavoitteena yhteisymmärrys ja osapuolten yhteistyön vahvistaminen. Otat vastuuta henkilöiden ja ryhmän kehittymisestä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat markkinoinnin osaamisen kehittymisesi. Raportoit loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Arvioit kriittisesti ja hyödynnät ratkaisuissa ja ehdotuksissa relevantteja markkinoinnin teorioita, käsitteitä, tutkimusta, menetelmiä ja periaatteita. Määrittelet ja tulkitset keskeiset alaan ja kehittämiseen sisältyvät käsitteet ja teoriat ajankohtaiseen tietoon ja/tai tutkimuskirjallisuuteen perustuen. Osaat tuottaa uusia näkökulmia ja tehdä yleistyksiä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Hallitset käytännön taidot, joilla kehität toimintaa. Johdat tavoitteellisesti ottaen vastuuta tehtävistä tai projekteista monimutkaisissa ongelmanratkaisutilanteissa. Työskentelet yhteistyössä ja tuotat uusia tai luovia ratkaisuja ennakoiden toimintaympäristön muutoksia. Otat vastuuta ryhmän tai yhteisön kehittymisestä. Keskustelet vastavuoroisesti ja kyseenalaistaen kehittäen ryhmän myönteistä vuorovaikutusta. Reflektoit ja kehität markkinoinnin osaamistasi perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden. Osoitat kriittistä ajattelua. Kirjoitat argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.