Tutkiva kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YZZZ0110-3060
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
21.11.2024 - 31.01.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Elinkaaren hallinta, ylempi AMK
Opettaja
- Juha Paananen
Ryhmät
-
ZJAYTH24K1Avoin amk, YAMK-polut, Elinkaaren hallinta, Monimuoto
-
YTH24K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
- 21.11.2024 13:00 - 18:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3060
- 15.12.2024 07:00 - 22:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3060 TENTTI
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.
Opintojakson osaamiset
Eettinen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
Sisältö
Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
Arviointi osana tutkivaa kehittämistä
Aika ja paikka
Elinkaaren hallinan opetussuunnitelman mukaisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkotentti:
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus.
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023. https://tenk.fi/sites/default/files/2023-03/HTK-ohje_2023.pdf
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Opetusmenetelmät
Elinkaaren hallinnan opiskelijoille tarkoitettu toteutus.
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät kuten esseet
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Verkkoluentotallenteet, podcastit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti 18.12.2023. Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta tammikuussa 2024.
Verkkotentin materiaali: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- luennot tai verkko-opetus 3 tuntia
- webinaarit tai korvaavat tehtävät 17 tuntia
- oppimistehtävät 40 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 35 tuntia
- tenttiin valmistautuminen 40 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Sisällön jaksotus
Yhteinen aloitus 21.11.
Ohjeet verkkotenttiin 12.12. (video)
Etäkontakti 12.12.
Verkkotentti 16.12.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointimenetelmät:
Reflektiivinen itsearviointi, vertaiskommentointi, jatkuva palaute ja opintojakson kokonaisarviointi verkkotenttiin ja oppimistehtäviin pohjautuen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija tietää tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja. Opiskelija osaa kuvata kehittämisprosessin vaiheet sekä valita tutkimus-/kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa
Tyydyttävä 2
Opiskelija ymmärtää tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kuvailee kehittämisprosessin vaiheet ja valitsee kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta hyödyntäen kirjallisuutta. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija kykenee vertailemaan tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kykenee analysoimaan kehittämisprosesseja, kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kirjallisuutta hyödyntäen. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
Kiitettävä 4
Opiskelija vertailee monipuolisesti tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kuvaa perustellen kehittämisprosessin vaiheet, soveltaa kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kriittisesti ja hyödyntäen kirjallisuutta. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti tutkimusperustaista kehittämistä. Opiskelija kuvaa perustellen kehittämisprosessin vaiheet, soveltaa kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä arvioi kriittisesti niiden soveltuvuutta alan kehittämistyöhön. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
Lisätiedot
Opintojakso voidaan opinnollistaa tutkintosäännön 17 § Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ohjeiden sekä JAMKin prosessien mukaisesti.