Skip to main content

Hyvinvointivalmennuksen menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00CM30-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 20.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Maaret Rutanen
  • Emmi Ritvos
  • Heidi Kihlström

Vastuuopettaja

Maaret Rutanen

Ryhmät

  • ZJM25KS
    EF, sote, yksittäiset opintojaksot

Objectives

Opintojakson tarkoitus

Opintojakson tarkoituksena on oppia tuntemaan valmentavan työtavan periaatteet ja oppia soveltamaan niitä osana hyvinvointivalmennusta asiakastyössä.

Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen

Opintojakson osaamistavoite:
Sinä kehität osaamistasi valmentavasta työtavasta ja sovellat sitä käytäntöön. Arvioit valmentavaa työtapaa suhteessa oman alasi tietoperustaan ja käytäntöihin ja osaat soveltaa sitä tarkoituksenmukaisesti. Sinä opit keinoja vuorovaikutuksen tukemiseen ja valmentamisen eri vaiheisiin. Osaat toimia ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa.

Content

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on valmentavan työtavan prosessiin ja menetelmiin perehtyminen. Aluksi keskitytään yhteyden luomisen, motivaation vahvistamisen ja vuorovaikutuksen tukemisen keinoihin. Toiseksi perehdytään tavoitteiden asettamiseen, valmennettavan toiminnan analysointiin ja toimintasuunnitelman tekemiseen asiakaskeskeisesti. Lopuksi keskitytään suunnitelman soveltamiseen ja yleistämiseen valmennettavan arjessa.

Time and location

Opetus tapahtuu verkossa itsenäisesti ja aikataulun mukaisissa työpajoissa.

Learning materials and recommended literature

Arajärvi, P. & Thesleff, P. 2020. Suorituskyvyn psykologia. Tieto- ja taitokirja korkeaa suorituskykyä ja hyvinvointia rakentaville. VK-Kustannus.

Graham, F., Kennedy-Behr, A. & Ziviani, J. 2021. Occupational Performance Coaching. A Manual for Practitioners and Researchers. Routledge.

Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarni, P. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Tammi.

Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.

Teaching methods

Opintojaksolla opiskelet teoreettisen osuuden verkossa. Opetus koostuu interaktiivisista luentovideoista ja itsenäisistä tehtävistä. Lisäksi sovellat oppimaasi käytännön harjoittelutilanteissa ja harjoittelutilanteita tukevissa työpajoissa.

Practical training and working life connections

Opintojakso sisältää käytännön harjoittelua 1,5 op.

Student workload

Itsenäinen verkko-opiskelu 2,5 op
Käytännön harjoittelu 1,5 op
Työpajat verkossa ja niihin valmistautuminen 1 op

Content scheduling

Opintojakso toteutuu viikottaisilla tehtävillä. Työpajat toteutuvat noin 2-4 viikon välein.

Further information for students

Edufutura: 15 paikkaa JY:n liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoille.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Osaat kuvata, mitä valmentava työtapa tarkoittaa. Nimeät valmentavan työtavat keskeiset osa-alueet ja vaiheet. Tunnistat, mitkä tekijät vaikuttavat onnistuneen valmennusprosessin syntymiseen. Yhdistät oppimaasi oman alasi tietoperustaan ja sovellat sitä käytännön tilanteissa. Osaat kuvata omaa toimintaasi ammatillisiin vuorovaikutustilanteisiin liittyen ja tunnistat vuorovaikutuksen tukemisen keinoja.