Mediakasvatus lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZ00CK70-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Timo Hintikka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Ryhmät
-
ZJA24SSAvoin AMK, sote
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että opit ymmärtämään mediakasvatusta osana lapsen ja nuoren hyvinvointia.
Osaamiset:
Sosiaalialan eettinen osaaminen
Sosiaalialan asiakastyön osaaminen
Osaamistavoitteet:
Huomioit suojelullisen näkökulman mediakasvatuksessa. Tunnistat median käytön ikärajat ja mahdolliset median eri muotojen sekä älylaitteiden liiallisen käytän haitalliset vaikutukset.
Osaat hyödyntää digitaalisuutta, älylaitteita ja median eri muotoja ohjatessa ja tukiessa lapsen ja nuoren hyvinvointia, kasvua, kehitystä ja oppimista sekä kuntoutumista. Kykenet tukemaan huoltajia lasten ja nuorten mediakasvatuksessa.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on mediakasvatuksen keskeiset käsitteet, periaatteet ja suojelullinen näkökulma mediakasvatukseen. Perehdyt erilaisiin mediavälineisiin ja -sovelluksiin ja digitaalisuuden hyödyntämiseen mediakasvatuksen toteuttamisessa eri ikäisten lasten ja nuorten kanssa. Lisäksi perehdyt huoltajien tukemiseen mediakasvatuksessa.
Aika ja paikka
Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulun mukaisesti huomioiden oppimistehtävien palautuspäivämäärät.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle työtilan materiaali, dokumentit, videot, linkit ja tukimateriaali.
Elomaa, K, Haapsalo, T ja Kirkkopelto, K. 2024. Villi juttu : pienten lasten kaveritaitojen vahvistaminen ja kiusaamisen ehkäisy digitaalisessa maailmassa.
Haasio, A. 2016. Koukussa nettiin: lapset, nuoret ja verkon vaarat.
Kosola, S, Moisala, M, & Ruokoniemi, P (toim.) 2019. Lapset, nuoret ja älylaitteet - Taiten tasapainoon.
Lahikainen, A-R, Mälkiä, T & Repo, K (toim.)2021. Media lapsiperheessä.
Willman, Veera (toim.) 2018. Mediakasvatuksen käsikirja
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu ja vaihtoehtoiset oppimistehtävät opiskelijan oman opiskeltavan alan näkökulmasta. Opintojaksolla ei ole webinaareja, mutta se sisältää vuorovaikutteisia tehtäviä keskustelupalstalle.
Tekoälyn käyttö on sallittua tällä opintojaksolla opiskelun ja tehtävien tukena, mutta se pitää kertoa tehtävien yhteydessä ja noudattaa JAMKin ja Arenen linjauksia.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävä 2 voi vaihtoehtoisesti tehdä toiminallisena toteutuksena työelämässä esseetyyppisen tehtävän sijaan. Tällöin opiskelija itse hankkii mahdollisen suorituspaikan mediakasvatuksen toiminnalliseen toteutukseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautusajat löytyvät Moodlesta syyskuun 2024 alussa.
Palautusajankohdat ovat syys-marraskuussa 2024
Kansainvälisyys
Opintojaksolla on tukimateriaaleissa kansainvälistä opiskelumateriaalia.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmilla opintojakson tavoitteiden ja sisältöjen mukaisilla korkeakoulutasoisilla (vähintään 5op) opinnoilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op, 135h jakautuu:
Verkko-opiskelu 50h
itsenäinen opiskelu 20h
Oppimistehtävät 65h
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulun mukaisesti, opintojaksolla ei ole aikatauluun sidottuja webinaareja.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk: 5 paikkaa
Campusonline: 20 paikkaa
Oppimistehtävien arvioinnista lisätietoa Moodlessa syyskuussa 2024
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1= Tunnistat median roolin lasten ja nuorten arjessa. Kuvaat mediakasvatuksen keskeisiä käsitteitä ja periaatteita. Listaat erilaisia mahdollisuuksia käyttää digitaalisuutta ja median eri muotoja ja välineitä hyväksi lasten ja nuorten parissa.
2= Tunnistat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Osaat kertoa mediakasvatuksen keskeisiä käsitteitä ja periaatteita. Kerrot erilaisia mahdollisuuksia käyttää digitaalisuutta ja median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa hyväksi lasten ja nuorten parissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3= Osaat esitellä median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Osaat selittää mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Käytät ja sovellat digitaalisuutta ja median eri muotoja, välineitä sekä sovelluksia tukiessa lapsia, nuoria sekä heidän huoltajiansa.
4= Osaat arvioida ja analysoida median merkitystä ja roolia lasten ja nuorten arjessa ja hyvinvoinnissa. Osaat selittää mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Esität ja perustelet erilaisia mahdollisuuksia hyödyntää ja soveltaa digitaalisuutta, median eri muotoja, välineitä ja sovelluksia sekä osaat soveltaa ja arvioida niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria sekä heidän huoltajiansa mediakasvatuksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5= Osaat arvioida ja analysoida median merkitystä ja roolia lasten ja nuorten arjessa ja hyvinvoinnissa. Osaat selittää analyyttisesti mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Osaat analysoiden ja perustellen esittää erilaisia mahdollisuuksia käyttää ja soveltaa digitaalisuutta, älylaitteita ja median eri muotoja sekä sovelluksia ja välineitä tukiessa lapsia ja nuoria sekä heidän huoltajiansa mediakasvatuksessa.