Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa (4 op)
Toteutuksen tunnus: KP00CC92-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Suomalainen musiikkikampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK), varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi
Opettaja
- Leena Kangastalo
Ryhmät
-
KPV24S1Varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi tutkinto-ohjelma (AMK)
- 14.01.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 21.01.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 28.01.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 04.02.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 11.02.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 18.02.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 04.03.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 11.03.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 18.03.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 25.03.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 01.04.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 08.04.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 15.04.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 22.04.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 29.04.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 06.05.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
- 13.05.2025 14:30 - 17:00, Musiikkipedagogiikka elämän alkuvaiheessa KP00CC92-3001
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi ymmärrät musiikin merkityksen lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukena. Tiedostat vanhemman ja lapsen välisen musiikillisen vuorovaikutuksen tukemisen tärkeyden sekä huomioit osallisuuden periaatteet varhaisiän musiikinopetuksessa. Osaat käyttää ja soveltaa musiikkikasvatuksen työtapoja (laulu, soitto, liike, tanssi, kuuntelu sekä taideaineiden integraatio) ja -menetelmiä suunnitellessasi ja toteuttaessasi tavoitteellista ja elämyksellistä musiikkitoimintaa odottavien äitien sekä pienten lasten ja vanhempien ryhmissä.
Ymmärrät musiikin merkityksen kaiken ikäisten ihmisten hyvinvoinnin tukena.
Opit arvioimaan ja kehittämään teoreettista ja käytännöllistä osaamistasi sekä ohjaustaitojasi opetustyössä.
Sisältö
Varhaisiän musiikkikasvatuksen lähtökohdat, tavoitteet, työtavat ja -menetelmät. Toiminnan suunnittelu.
Vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus varhaisän musiikkikasvatuksessa.
Osallisuuden periaatteet ohjauksessa.
Odotusajan musiikkikasvatuksen perusteet.
Alle 3-vuotiaiden lasten ja heidän perheidensä tavoitteellinen musiikki- ja taidekasvatustoiminta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
KARPPINEN, S., PUURULA, A. ja RUOKONEN, I. (toim.) 2007. Elämysten alkupolulla. Helsinki: Finn Lectura.
LINDEBERG-PIIROINEN, A. & RUOKONEN, I. (toim.) 2017. Musiikki varhaiskasvatuksessa -käsikirja. Classicus Oy.
AHONEN, L. & ROSS, P. 2021.Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-Kustannus.
RUOKONEN, I.(toim.) 2022. Ilmaisun ilo. Käsikirja 0-8 vuotiaiden taito- ja taidekasvatukseen. PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
Osallistut kontaktiopetukseen, joka sisältää luentoja, demonstraatioita ja workshop-työskentelyä. Harjoittelet ryhmänohjausta opiskelijaryhmässäsi tutustuen alle 3-vuotiaille lapsille suunnattuihin opetus - ja ohjausmateriaaleihin. Työskentelet itsenäisesti muiden opiskelijoiden kanssa pienryhmässä toteuttaen pienoisprojektin lapsiperheille jossain valitsemassamme yhteisössä esim. kulttuurineuvola, taidemuseo, päiväkoti.
Tutustut varhaisiän musiikkikasvatukseen sekä varhaisiän musiikinopettajan työhön seuraamalla eri-ikäisten lasten muskariryhmiä.
Opintojakson materiaalit ja tehtävät ovat verkko-oppimisympäristössä, jonne palautat myös kaikki tekemäsi tehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tuntiseurannat voit tehdä valitsemassasi kohteessa esim. Gradian ja seurakunnan muskareissa, yksityisissä musiikkikouluissa ja kotipaikkakunnan muskareissa.
Pienoisprojekti toteutetaan jossain kohteessa lähistöllä esim. päiväkodeissa, taidemuseolla, kulttuurineuvolassa
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen: Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen.
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108 h, josta
luennot, demot 35 - 40 h
pienoisprojekti 40 h
Yksilö - ja ryhmätyötehtävät 28 h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja läsnäoloa.
Ymmärrät lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisen merkityksen sekä vanhemman ja lapsen välisen musiikillisen vuorovaikutuksen tukemisen tärkeyden ja osallisuuden periaatteet varhaisiän musiikinopetuksessa.
Olet perehtynyt musiikkikasvatustoiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteiden mukaisesti. Tunnet ja osaat käyttää sekä soveltaa musiikkikasvatuksen työtapoja käytännössä.