Siirry suoraan sisältöön

Tutkiva kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZ00CK87-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

11.01.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), agrologi
  • Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Insinööri
  • Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Agrologi

Opettaja

  • Matti Siistonen
  • Harri Peuranen

Ryhmät

  • YJL24S1
    Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, agrologi
  • YJT24S1
    Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, insinööri
  • YTB24S1
    Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
  • YLP24S1
    Projektijohtaminen ylempi AMK, agrologi
  • 11.01.2025 08:30 - 15:30, Tutkiva kehittäminen YZ00CK87-3004
  • 18.02.2025 16:00 - 18:00, Tutkiva kehittäminen YZ00CK87-3004
  • 10.04.2025 16:00 - 18:00, Tutkiva kehittäminen YZ00CK87-3004

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.

Opintojakson osaamiset
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Oppimaan oppiminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

Sisältö

Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
Arviointi osana tutkivaa kehittämistä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson Moodle-oppimisympäristö avautuu 6.1.2025.

Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4

Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)

Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi

Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa

Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)

Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)

Opetusmenetelmät

Kontaktipäivä, vuorovaikutteiset oppimistehtävät, itsenäinen työskentely tiedonhakuineen.

Tekoälysovellusten vastuulliseen ja läpinäkyvään käyttämiseen kannustetaan tällä opintojaksolla. Tekoälyn käyttämisen ohjeet ovat Opinnäytetyön raportointiohjeen luvussa 3.2 (https://help.jamk.fi/raportointiohje/fi/3-kirjoittamisprosessi/tekoalyn-kaytto-oppimistehtavissa-ja-opinnaytetyossa/). Kunkin oppimistehtävän ohjeissa on tarvittaessa tarkennuksia sen hyödyntämisestä tarkemmin tällä opintojaksolla.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso jakaantuu kahteen osaan: 3 op alla ja valintakoe 2 op. Nuo 2 op:tä on mahdollista korvata hyväksytyn pääsykokeen avulla. Ellei pääsykoetta ole suoritettu, täytyy tehdä sitä korvaava tehtävä.

3 op toteutussuunnitelma:
- kontaktiopetus verkko-opetusympäristössä yht. 8 oppimistyötuntia
- webinaarit tai korvaavat tehtävät 8 oppimistyötuntia
- oppimistehtävät 32 oppimistyötuntia
- opiskelumateriaaliin ja kirjallisuuteen perehtyminen 33 oppimistyötuntia
Yhteensä 81 opiskelijan oppimistyötyötuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa etäopetuspäivällä la 11.1.2025 klo 8.30-15.30. Etäopetuksen Zoom-linkki työjärjestyksessä.
Osallistuminen aloituspäivään on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle.
Aloituspäivänä mm. jaetaan ensimmäiset tehtävät.
Opintojakso on modulaarinen, jossa kunkin moduulin materiaalien ja oppimistehtävien suorittaminen vaatii oppimistyöaikaa 3-4 viikkoa.

Opintojaksolla on etäopetuspäivän lisäksi 2 kpl lyhyempää webinaaria, joiden aikataulu on ma 18.2.2025 klo 16.00-18.00 ja to 10.4.2025 klo 16.00-18.00. Opintojakso päättyy 30.4.2024.

Lisätietoja opiskelijoille

Reflektiivinen itsearviointi, vertaiskommentointi, jatkuva palaute ja opintojakson kokonaisarviointi oppimistehtäviin pohjautuen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kykenet vertailemaan tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Kykenet analysoimaan kehittämisprosesseja, kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kirjallisuutta hyödyntäen. Ymmärrät tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa. Pystyt laatimaan aiheehdotuksen opinnäytetyöllesi.

Lisätiedot

Opintojakso voidaan opinnollistaa tutkintosäännön 17 § Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ohjeiden sekä Jamkin prosessien mukaisesti.