Siirry suoraan sisältöön

Erityispedagoginen tietoperusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: AE00BO56-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Leena Selkivuori
  • Riikka Hongisto

Ryhmät

  • YSY21SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • YTK20S1
    Kestävä energia (YAMK)
  • YTB23S1
    Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
  • YTG23S1
    Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
  • YSV23S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
  • YSB23S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YMJ23S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YTH23K1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YTR21S1
    Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YSY20SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
  • YSY22SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • AJA23SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YSY20SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YSY22ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • YSY20S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
  • YSY23KT
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • AJA23SJP
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YSY22SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • AJA23SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YSC24KM
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YHP23S1
    Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
  • AJA21SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA23SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YLO23S1
    Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
  • AJA21SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA23SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YLO20S1
    Logistiikka
  • YTV23S1
    Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
  • YTM23S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
  • AJA21SJVN
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVY
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVM
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTH20S1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YTO20S1
    Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YSY22SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • YTO22S1
    Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
  • AJA22SJP
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTB22S1
    Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
  • YTK22S1
    Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
  • YTG22S1
    Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
  • YSV21S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSY21ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • YTH21S1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • AJA21SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTB21S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
  • AJA21SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YMB23S1
    Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
  • AJA21SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YSY21SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • AJA21SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YSY21SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • AJA21SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTV21S1
    Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
  • YTO21S1
    Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
  • YTM21S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
  • YTK21S1
    Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
  • YTG21S1
    Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
  • YMV23S1
    Verkostojohtaminen, marata, YAMK
  • YTB20S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
  • YHV23S1
    Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
  • YSY20ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
  • YSY20SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
  • YSV20S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSB20S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YLO21S1
    Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
  • AJA21SJVV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVU
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTV20S1
    Verkostojohtaminen, teknologia
  • YTG20S1
    Robotiikka YAMK
  • YTH22K1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YTK24K1
    Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
  • YSB21S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YTO23S1
    Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
  • YHO23S1
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • YKM21S1
    Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
  • YTY23K1
    Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YKM23S1
    Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
  • YSV22S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
  • YSB22S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YTM22S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
  • YTV22S1
    Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
  • YSC23KM
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YLO22S1
    Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
  • YTY24K1
    Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YTH24K1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:

Tällä opintojaksolla perehdyt erityisen tuen arvoperustaan ja erityispedagogiseen tiedonmuodostukseen. Tutustut tieteellisiin julkaisuihin ja tarkastelet tutkimustiedon soveltavaa käyttöä erityiskasvatuksen ratkaisuissa. Pohdit erityisen tuen käytäntöjä ja pedagogisia ratkaisuja. Arvioit erityisen tuen vaikuttavuutta ja merkitystä yksilön ja yhteisön kannalta.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan

Kehittämisosaamista,
joka tarkoittaa valmiuksia perehtyä ja käyttää erityispedagogista tutkimustietoa. Kehittämisosaaminen konkretisoituu suunniteltaessa ja toteutettaessa inklusiivisia ratkaisuja.

Reflektio-osaamista,
joka tarkoittaa tiedostavaa reflektointia sekä kriittistä ja tutkivaa otetta koulutuksen, opetuksen ja erityisen tuen toteuttamiseen. Se on myös kykyä toimia ammatillisen erityisopetuksen ja erityisen tuen kehittämistyössä inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.

Opintojakson osaamistavoite:

Noudatat työssäsi erityiseen tukeen liitettäviä ammattieettisiä periaatteita ja osaat käyttää erityispedagogiikan alan tutkimusta oman työsi perustan arvioinnissa ja kehittämisessä.

Sisältö

Erityiskasvatuksen teoria ja filosofia: käsitteistö ja käsitteet, toimintaa ohjaavat paradigmat, soveltava tieto käytännön toimintana. Erityispedagogiikka tieteenalana.
Soveltava tutkimus ammatillisen koulutuksen erityisen tuen kehittämisen välineenä. Ammatillisen erityisopetuksen tutkimusperustainen kehittäminen.
Tieteellisen tutkimuksen merkitys ja käytäntö erityisen tuen suunnittelun, toteutuksen ja kehittämisen välineenä. Erityiskasvatuksen; erityisopetus, erityispedagogiikka, erityishuolto, ajankohtaiset teemat. Erityinen tuki opettajan työnä; valintojen ja vaikuttavuuden tutkimusperusteisuus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ei tentittävää kirjallisuutta. Opintojakson erityispedagogiikan alan tutkimusjulkaisut ja muut soveltuvat tutkimukset, verkkosivut ja -julkaisut on kuvattu myös verkko-oppimisympäristön osioissa.

Perusteokset:
- Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Uudistettu 4. painos. Jyväskylä. PS-kustannus.
- Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2019. Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti.

Tutkimusjulkaisuja:
- Arola, T. 2015. Maahanmuuttajataustaisen tutkinnon suorittajan henkilökohtaistaminen näyttötutkinnoissa. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Burns, E. 2015. Tertiary teachers with dysleksia as narrators of their professional life and identity. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
- Eloranta, A.-K. 2019. A follow-up study of childhood learning disabilities: pathways to adult-age education, employment and psychosocial wellbeing. Niilo Mäki Instituutti. Jyväskylä. Väitöskirja.
- Hakkarainen, A. 2016. Matematiikan ja lukemisen vaikeuksien yhteys toisen asteen koulutuspolkuun ja jatko-opintoihin tai työelämään sijoittumiseen. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Hellstrand, H. 2021. Early Numeracy Development : Identifying and Supporting Children at Risk for Mathematical Learning Difficulties. Åbo Akademi. Väitöskirja.
- Hirvonen, M. 2006. Ammattikouluista avoimiin oppimisympäristöihin. Ammatillisen erityisopettajan työ muutoksessa. JAMK Julkaisu. Väitöskirja.
- Honkanen, E. 2006. Erityiskasvatus: Opinto-ohjaus ja erityisopetus. Asiakirja- ja haastattelututkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta opinto-ohjauksesta ammatillisessa erityisopetuksessa. HAMK Julkaisut. Väitöskirja.
- Kauppila. A. 2022. Vammaisten henkilöiden hallinta ja kansalaisuus vammais- ja koulutuspolitiikassa sekä ammatillisen erityisoppilaitoksen arjessa, Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Kuronen, I. 2010. Peruskoulusta elämänkouluun: ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Väitöskirja.
- Leino, O. 2011. Oppisopimusopiskelijan oppimisen henkilökohtaistaminen ja oppimismahdollisuudet työpaikalla. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Miettinen, K. 2008: Opetussuunnitelmat ja erityisopetus ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Tampereen yliopisto. Väitöskirja.
- Mietola, R. 2015. Hankala erityisyys: Etnografinen tutkimus erityisopetuksen käytännöistä ja erityisyyden muotoutumisesta yläkoulun arjessa. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Mäki-Ketelä, J. 2012 Kiskot vievät elämään. Ammatillisessa ja koulutuksellisessa marginaalissa elävien nuorten erilaisia elämänraiteita. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Niemi, A-M. 2015. Erityisiä koulutuspolkuja? Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Ojala, T. 2017. Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti: opettajien kokemuksia. Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
- Paju, B. 2021. An expanded conceptual and pedagogical model of inclusive collaborative teaching activities. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Perttula, R. 2015. Syrjäytymispuhe hallinnan strategiana opiskelijahuollon sosiaalityössä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
-Ryökkynen, S.2023. "They did not give up on me.": Vocational students’ perceptions of the special support in their studying. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Räty, K. 2016.Erityinen tuki elinikäisen oppimisen mahdollistajana ammatillisessa aikuiskoulutuksessa. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Sandberg, E. 2016.ADHD perheessä. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Selkivuori, L. 2015. ”Ei näihin vaikeuksiin työelämässä törmää” Oppimisen tuki ja erityiselle tuelle annetut merkitykset ammatillisessa aikuiskoulutuksessa opiskelijan näkökulmasta. Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
- Ylönen, M. 2011. Aikuiset opin poluilla oppimistukikeskuksen asiakkaiden opiskelukokemuksista ja kouluttautumishalukkuudelle merkityksellisiä tekijöitä. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Äikäs, A. 2012. Toiselta asteelta eteenpäin. Narratiivinen tutkimus vaikeavammaisen nuoren aikuisen koulutuksesta ja työllistymisestä. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Äärelä, T. 2012. ”Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla.” : nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan. Lapin yliopisto. Väitöskirja.

Opetusmenetelmät

Avoimen ja YAMK-koulutuksen opiskelijat: opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksolla on kaksi kaikille tarkoitettua webinaaria: aloitus- ja koontiwebinaari. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti verkossa aineistoon perehtyen ja osioiden tehtäviä tehden. Tehtävissä käytettävään kirjallisuuteen perehtyminen ja sisältöjen analysointi tehdään peilaten asioita omaan työhön, ammattialaan ja kokemuksiin.

Opintojakson kouluttaja ohjaa ja opastaa aloituswebinaarissa sekä tarvittaessa sovittuna ajankohtana aineiston valinnassa ja sen käytössä sekä tehtävien tekemisessä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen hankit osallistumalla aloitus- ja koontiwebinaariin, perehtymällä opintojakson aineistoihin ja tekemällä niihin liittyvät tehtävät.

Osaamisen osoittaminen:

Tavoitteena olevan osaamisen osoitat verkkokurssin tehtävillä sekä aktiivisella keskusteluun osallistumisella webinaareissa. Tehtävät osoittavat perehtyneisyyden opintojakson aineistoihin ja erityispedagogiikan alan kirjallisuuteen. Yksi tehtävistä on opintojakson osaamistavoitteet kokoava tehtävä ja siinä osoitat osaamisen kuvaamalla ja pohtimalla tarkastelemasi tutkimuksen menetelmällisiä valintoja, tulosten rakentumista, niiden merkittävyyttä ja soveltavaa käyttöä. Kirjaat tehtävään myös perusteltuja ehdotuksia jatkotutkimusaiheista. Opintojakson koontiwebinaarissa osoitat tieteenalan osaamista esittelemällä kokoavasta tehtävästä laatimasi koosteen, osallistumalla asiantuntevasti keskusteluun sekä antamalla kirjallisen vertaispalautteen yhdelle opiskelijakollegalle vastaavasta tehtävästä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä:
- aloituswebinaari 4 h
- koontiwebinaari 5 h
- itsenäistä työskentelyä 120 h
- vertaisarviointi ja itsearviointi 5 h
- palaute 1 h

Sisällön jaksotus

Aloituswebinaari: ke 18.9.2024 klo 16 - 18
Koontiwebinaari: to 28.11.2024 klo 15 - 18
Aloitus- ja koontiwebinaariin osallistuminen on välttämätöntä.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin 15

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat webinaareihin aktiivinen osallistuminen, verkkoaineistoon perehtyminen ja hyödyntäminen. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät, verkkokeskustelut ja itsearviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn tason arviointikriteerit:

Kehittämisosaaminen:
Ymmärrät erityispedagogisen tutkimuksen tiedonrakentumisen ja soveltavan tiedon mahdollisuudet erityisen tuen käytännön ratkaisuihin. Osaat soveltaa tutkimustietoa oman työn ja työyhteisön erityisen tuen osaamisen kehittämiseen.

Reflektio-osaaminen:
Osaat reflektoida omaan ammattialaasi liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita liittyen moninaisuuteen, erityiseen tukeen ja osallisuuteen. Osaat asettaa itsellesi tavoitteita inklusiivisen toimintaympäristön kehittämiseksi.

Lisätiedot

Opintojakso on tarkoitettu ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opiskelijoille.
Opintojakso sopii myös opettajaopintoja tekeville tai jo opettajana toimiville/toimineille henkilöille, jotka haluavat perehtyä erityispedagogiikkaan.