Skip to main content

Case Management (3 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00BB72-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

School of Health and Social Studies

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
  • Bachelor's Degree Programme in Social Services

Opettaja

  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto

Vastuuopettaja

Anne Koivisto

Ryhmät

  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • SKO23SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Content

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Learning materials and recommended literature

Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy.
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Teaching methods

Webinaareissa perehdyt palveluohjauksen teorioihin, toimintamalleihin ja -periaatteisiin luentojen, keskustelujen ja pienryhmätyöskentelyn avulla. Palveluohjauksen teorioihin perehdyt myös tekemällä itsenäisesti verkkotehtävän Moodle-työtilassa. Ryhmätehtävässä sovellat webinaareissa oppimaasi tietoa tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnitteluun.

Opintojaksolla oppimismenetelmänä on ongelmakeskeinen oppiminen. Oppimistehtävänä pohdit, keräät materiaalia ja sovellat tietoa yhdessä ryhmäsi kanssa palvelupolun kuvaamiseksi esimerkkihenkilölle. Opintojakson päätteeksi esität ryhmäsi kanssa lopputuloksen muille opiskelijoille ja opettajille. Näin opimme yhdessä palveluohjauksen toteuttamista erilaisissa elämäntilanteissa.

Webinaareissa luodaan edellytykset ja pohja palvelupolkukuvausten rakentamiselle. Siksi on tärkeää, että olet mukana jokaisessa webinaarissa. Webinaarien yhteyteen järjestetään myös aikaa ryhmien työskentelylle. Ryhmissä jokainen jäsen on vastuullinen toimija, joten tuot ryhmääsi oman panoksesi tasapuolisesti ja toimit aktiivisesti ryhmäsi jäsenenä myös itsenäisen työskentelyn aikana.

Webinaareissa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Webinaarien välissä opettajat tarjoavat mahdollisuuden vapaaehtoiseen ohjausaikaan. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös Moodle-työtilan keskustelualueella.

Practical training and working life connections

Työelämäyhteys tulee näkyväksi esimerkkihenkilöiden tilannekuvauksissa, jotka on tuotettu yhdessä työelämän kanssa toteutuneissa kehittämishankkeissa.
Mahdollisuuksien mukaan webinaareissa voi olla asiantuntijapuheenvuoroja.

Exam dates and retake possibilities

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.
Ryhmätehtävässä on täydennysmahdollisuus.
Itsenäisesti suoritettavassa verkkotehtävässä suorituskertoja ei ole rajoitettu.

Alternative completion methods

Hyväksilukukäytänteet: Opintojakson mahdollisesta hyväksiluvusta tulee olla päätös ennen opintojakson ensimmäistä webinaaria, koska oppimistehtävän työstäminen ryhmässä aloitetaan jo ensimmäisessä webinaarissa. Hyväksilukuhakemuksista tulee ilmetä osaaminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin.
Hyväksilukuhakemukset osoitetaan:
Sosionomit: Tuija Ketola
Kuntoutuksen ohjaajat: Anne Koivisto

Student workload

Webinaarit 0,5 op (13,5 tuntia)
Kirjallisuus ja tiedonhankinta 1 op (27 tuntia)
Palvelupolkutehtävä ryhmässä 1 op (27 tuntia)
Itsenäinen verkkotehtävä 0,5 op (13,5 tuntia)

Further information for students

Hyväksytyn suorituksen perusteena on osallistuminen webinaareihin sekä itsenäisen verkkotehtävän ja ryhmätehtävän suorittaminen hyväksytysti. Ryhmätehtävään sisältyy vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarviointia. Ryhmätehtävä ja itsenäisesti suoritettava verkkotehtävä arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Itsenäisesti suoritettavan verkkotehtävän läpäisyraja on 18/20 pistettä. Suorituskertoja ei ole rajattu.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Prerequisites

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet