Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuus ryhmän ohjaamisessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZXX2015-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Tuomas Lallukka
  • Jenni Koivumäki
  • Anne Koivisto
  • Riikka Karvonen
  • Katri Kainulainen

Vastuuopettaja

Anne Koivisto

Ryhmät

  • STT23SM
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • STT23S1
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO23SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan ryhmäprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta sosiaali- ja terveysalan asiakasryhmien parissa.

Osaamiset
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen (yhteinen)
Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen (toim.ter)
Ohjausosaaminen (kunt.ohjaus)
Sosiaalialan asiakastyön osaaminen (sos)

Opintojakson tavoitteet

Opintojaksolla hankit sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaamista sekä osaamista hyvinvoinnin ja toimijuuden edistämiseksi.  Opit perusteet ryhmämuotoisen, tavoitteellisen asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen luomisesta. Tiedät keskeisiä ryhmän ohjaamisen lähtökohtia ja periaatteita, joita ovat ryhmän kokoaminen, ryhmäprosessin ja yksittäisen ryhmäkerran suunnittelu ja toteutus sekä ryhmädynamiikan ja ryhmän kehitysvaiheiden huomioiminen ja hyödyntäminen ryhmän ohjaamisessa kuntoutus- ja sosiaalialalla. Opit perusteita ja menetelmiä toiminnallisuudesta ja luovan toiminnan käyttämisestä tavoitteellisessa ryhmätoiminnassa.

Opintojakson käytyäsi osaat kehittää osaamistasi oman koulutusalasi ryhmän ohjaamisessa käytännön tilanteissa kuten harjoittelussa. Osaat hyödyntää luovia ja toiminnallisia menetelmiä tavoitteellisesti kuntoutus- ja sosiaalialan ryhmän ohjaamisessa.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään kuntoutus- ja sosiaalialan tavoitteellisten asiakaskeskeisten ryhmien kokoamisen, suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin keskeisiin periaatteisiin ja käytänteisiin. Ryhmäharjoituksia kokeillaan käytännössä sekä perehdytään luoviin ja toiminnallisiin menetelmiin asiakkaiden tavoitteiden saavuttamiseksi.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Cole, Mary. 2012 nide tai 2018 e-kirja. Group dynamics in occupational therapy: The theorethical bacis and practice application of group intervention.

Huhtinen-Hilden, Laura & Lamppu, Minna (toim.). 2018. Odottamattomia aarteita. Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. SOSKU-esite_DIGI_2ndd.indd (theseus.fi)

Hämäläinen, T. & Savolainen, K. 2016. Toiminta kuntoutumisessa -päämäärä ja väline. Teoksessa Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M., Ylinen, A. Kuntoutuminen. Duodecim. 2016.

Stålberg, Leena. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskelet ryhmän ohjaamiseen sekä luoviin ja toiminnallisiin menetelmiin liittyviä teorioita webinaareissa (verkko-opiskelu), itsenäisesti, ryhmässä sekä lähiopetuksessa kampuksella (2 päivää).

Opintojakson työtapoihin kuuluu itsenäistä teoriaan perehtymistä opintojakson materiaalien pohjalta, vuorovaikutteisia webinaareja sekä työpajoja ja menetelmien kokeilua kontaktipäivissä.

Webinaareihin tullaan pääsääntöisesti valmistautuneena opiskelemaan teoriaa opettajan johdolla sekä harjoitusten ja keskustelun avulla vuorovaikutteisesti.

Opintojakson aikana työstetään harjoitustehtävää moniammatillisissa tiimeissä. Harjoitustehtävässä hyödynnetään ja sovelletaan opiskeltua teoriaa sekä oman ammattialan materiaalia.

Luovia menetelmiä opiskellaan itsenäisesti perehtyen erilaisiin menetelmiin ja kokeilemalla joitakin menetelmiä opettajien johdolla kontaktipäivien aikana.

Kansainvälisyys

Lukuvuosittain yksi toteutus englanninkielisenä: Activity Based Group Work, jossa mukana vaihto-opiskelijoita.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista jos olet suunnitellut ja ohjannut asiakasryhmälle erilaisia toiminnallisia sekä tavoitteellisia kuntoutus- ja sosiaalialan ryhmiä vähintään puolen vuoden ajan, ja saanut näihin amk tasoisen koulutuksen. Hyväksiluku voi olla mahdollista osittain, mikäli sinulla on kokemusta erilaisten tavoitteellisten toiminnallisten ryhmien ohjaamisesta vähintään puolen vuoden ajalta ja sinulla on ollut siihen sosiaali-, terveys, kasvatus- ohjaus- tai liikunta -alan ammatillinen koulutus. Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa opintojakson oman tutkinto-ohjelman opettajalle ennen opintojakson alkua. Kun opintojakso on käynnistynyt, hyväksilukuhakemuksia ei enää käsitellä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaareihin valmistautuminen ja webinaarit 52 h = 2op
Kontaktipäivät 16h + niihin valmistautuminen ja harjoitustehtävä 27h = 1op
Ryhmätehtävä 52h = 2op

Lisätietoja opiskelijoille

Itsearviointi: oppimistavoitteiden asettaminen ja arvio niiden saavuttamisesta.

Harjoitustehtävä perustuen seuraaviin materiaaleihin:
Luentomateriaalit.
Ståhlberg, Leena. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus. Osa 1. (löytyy e-kirjana)
Levi, Daniel. 2011. Group dynamics for teams. Los Angeles, CA: Sage 2011. 238–245, 252–253. (Skannattu tiedosto Moodlessa)

Vertaisarviointia toteutetaan jälkimmäisen kontaktipäivän yhteydessä.

Ryhmätehtävä arvioidaan erillisten kriteerien mukaan asteikolla Hyväksytty - hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Opiskelija tietää tavoitteellisen kuntoutus- ja sosiaalialan asiakkaille suunnatun ryhmätoiminnan suunnittelemisen ja toteuttamisen keskeiset periaatteet: ryhmän kokoaminen, ryhmäprosessin ja yksittäisen ryhmäkerran suunnittelu ja toteutus, ryhmädynamiikan ja ryhmäprosessin huomioiminen ja hyödyntäminen.

Opiskelijalla on omakohtaisia kokemuksia luovan toiminnan toteuttamisesta. Hän tiedostaa luovan toiminnan mahdollisuuksia asiakkaan voimavarojen tukemisessa ja kuntoutumisessa.