Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutus vanhus- ja vammaistyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZXX2016-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Tuomas Lallukka

Vastuuopettaja

Tuomas Lallukka

Ryhmät

  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)
  • ZJA24SS
    Avoin AMK, sote

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson käytyäsi ymmärrät sosiaalisen kuntoutuksen merkityksen vanhus- ja vammaistyössä, osaat kuvata ja jäsentää vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä toimintaympäristöjä, palvelujärjestelmiä ja lainsäädäntöä. Ymmärrät vanhus- ja vammaistyön sosiaalisen kuntoutuksen palvelutarpeen arviointimenetelmät sekä palveluiden suunnittelun ja toteutuksen käytännöt.

Opintojakson osaamiset
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
Eettinen osaaminen

Opintojakson osaamistavoite
Osaat jäsentää vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä käsitteitä ja erilaisia lähestymistapoja sekä toimintaympäristöjä, palvelujärjestelmiä ja lainsäädäntöä. Tunnistat ikääntyneiden ja vammaisten elämänkulun erilaisia vaiheita palvelutarpeiden lähtökohtana. Osaat kartoittaa heidän erilaisia tarpeitaan ja tavoitteitaan sekä voimavarojaan asiakastyössä. Osaat tukea ja ohjata asiakkaita ikääntymisestä ja vammaisuudesta aiheutuvissa haasteellisissa tilanteissa. Osaat yhteistyössä asiakkaan kanssa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hänen palveluprosessiaan. Osaat käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä ikääntyneiden ja vammaisten toimijuuden ja osallisuuden edistämisessä eri toimintaympäristöissä. Kykenet edistämään ja puolustamaan heikossa sosiaalisessa asemassa olevien etuja. Tiedät heitä koskevat suunnittelu- ja päätöksentekoprosessit ja osaat toimia niissä edistäen asiakkaiden etua.

Sisältö

Vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä käsitteet ja erilaiset lähestymistavat sekä toimintaympäristöt, palvelujärjestelmät ja lainsäädäntö. Toimijuuden, osallisuuden ja elämänkulun näkökulmat palvelutarpeiden lähtökohtana. Asiakastarpeet ja -tavoitteet sekä voimavarat asiakastyössä. Ohjaamisen ja tuen menetelmät vanhus- ja vammaistyössä ja kuntoutuksessa. Vanhus- ja vammaistyön sekä kuntoutuksen palveluprosessit. Heikossa sosiaalisessa asemassa olevien tilanteiden kokonaisvaltainen tunnistaminen, heidän tukeminen, ohjaaminen ja etujen ajaminen sekä suunnittelu- ja päätöksentekoprosesseihin vaikuttaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu 26.8.2024-27.10.2024. Jakso sisältää viisi webinaaria, joiden tiedot ja aikataulut löytyvät moodle-verkkoymäristöstä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Seppänen, Karisto, Kröger (2007) (toim.) Vanhuus ja sosiaalityö, sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välissä; yhteensä 4 artikkelia.

OSA 2: Avuttomuus, turvattomuus ja hoiva vanhuudessa, (2 artikkelia):
1) Silva Tedre: ”Vanhuuden vahvat ja avuttomat” s. 95- 119;
2) Pauli Niemelä: ”Vanhuus ja turvattomuus” s. 167-179

OSA 3: Asiakkuus ja osallisuus vanhustyössä, (2 artikkelia):
3) Jyrki Jyrkämä: Toimijuus ja toimintatilanteet: aineksia ikääntymisen arjen tutkimiseen” s. 195-217
4)Tiina Notko: asiakaslähtöisyys iäkkäiden mielenterveyskuntoutujien tukemisessa” s. 215 – 252.

Era S, Tiilikainen E. ym. (2020) Vanhuuden ja vammaisuuden risteyksessä – yhteistä kieltä etsimässä. Yhteiskuntapolitiikka 85(4): 437–442. Luettavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091669800

Pikkarainen A. (2013). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja: OSA 1. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 159/2013, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Julkaisun pysyvä osoite http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-285-1 (vapaasti ladattavissa verkossa), luvut 2, 3 ja luku 11 (noin 30 sivua, lyhyet kappaleet)

Pikkarainen A., (2016). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja: OSA 2. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 221/ 2016. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Hyvin kirjastosta lainattavissa/myös sähköisenä), luvut 2, 4 ja 5 (noin 30 sivua, lyhyet kappaleet)

Ahonen, K, Honkanen, K, Olli, J, Ronimus , H & Seppänen, M. (2018) Kuuluva lapsi – kohti vammaisen lapsen osallisuutta palveluissa. THL – Päätösten tueksi 26, 2018. Luettavissa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136423/URN_ISBN_978-952-343-039-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kiviranta T, Sätilä H, Suhonen-Polvi H, Kilpinen-Loisa P & Mäenpää H. (2016) Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus. Päivitys SLNY:n kuntoutustyöryhmän laatimaan "Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus" –suositukseen. Päivitys 15.01.2016. Suomen Lastenneurologinen Yhdistys. Luettavissa: https://www.phhyky.fi/assets/files/2016/05/Lasten-neuro-SLNY-Lapsen-ja-nuoren-hyv%C3%A4-kuntoutus.pdf

Koivikko, M & Autti-Rämö, I. (2006) Mitä on kehitysvammaisen hyvä kuntoutus? Duodecim 2006;122:1907–1912 Luettavissa: https://www.kaypahoito.fi/xmedia/duo/duo95906.pdf

Vammaispalvelujen käsikirja Luettavissa: https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskelet vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä teorioita ja ilmiöitä webinaareissa (verkko-opiskelu), itsenäisesti ja ryhmässä.

Opintojakson työtapoihin kuuluu itsenäistä opiskelua ja teoriaan perehtymistä opintojakson materiaalien pohjalta, vuorovaikutteisia webinaareja sekä vanhus- ja vammaistyön työ- ja toimintaympäristöihin tutustumista.

Webinaareihin valmistaudutaan välitehtävien kautta. Webinaareissa opiskellaan teoriaa opettajan johdolla sekä vuorovaikutteisesti pienryhmissä.

Opintojakson aikana pidetään oppimispäiväkirjaa, johon kirjataan tavoitteet, itsearviointi ja välitehtävät. Osaaminen näytetään oppimistehtävällä ja verkkotentillä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Webinaareissa on mukana työelämän asiantuntijavierailijoita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti moodlessa opintojakson aikana. 2 uusintamahdollisuutta opintajakson aikana.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista jos olet työskennellyt vanhus- tai vammaistyön kentällä ohjaajana vähintään puolen vuoden ajan, ja sinulla näyttöä osaamisestasi suhteessa jakson tavoitteisiin ja sisältöihin. Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa opintojakson oman tutkinto-ohjelman opettajalle ennen opintojakson alkua. Kun opintojakso on käynnistynyt, hyväksilukuhakemuksia ei enää käsitellä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op, 135 tuntia. Kuormitus jakautuu seuraavasti:

a) Webinaarit ja niihin liittyvät välitehtävät sekä oppimispäiväkirja, yhteensä 54 tuntia (2op)

- Moodle-ympäristöön tutustuminen, välitehtävien tekeminen, webinaareihin osallistuminen, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, oppimisen reflektointi

b) Oppimistehtävä 54 tuntia (2op)

- Aiheen valinta, kirjallisuuteen ja luentomateriaaleihin perehtyminen, itsenäinen työskentely, tiedonhaku, lukeminen, kirjoittaminen, oppimistehtävän palauttaminen

c) Verkkotentti 27 tuntia (1op)

- itsenäinen työskentely, tenttikirjallisuuteen perehtyminen, lukeminen, tenttiin valmistautuminen, tentin tekeminen

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk: 5 paikkaa
COL: 10 paikkaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat jäsentää vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä käsitteitä ja erilaisia lähestymistapoja sekä toimintaympäristöjä, palvelujärjestelmiä ja lainsäädäntöä. Tunnistat ikääntyneiden ja vammaisten elämänkulun erilaisia vaiheita palvelutarpeiden lähtökohtana. Osaat kuvata ikääntyneiden ja vammaisten erilaisia tarpeita ja tavoitteita sekä voimavaroja asiakastyössä. Osaat tukea ja ohjata asiakkaita ikääntymisestä ja vammaisuudesta aiheutuvissa haasteellisissa tilanteissa. Osaat asiakaslähtöisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ja vammaisten palveluprosessieja. Osaat käyttää erilaisia menetelmiä vanhusten ja vammaisten toimijuuden ja osallisuuden edistämisessä eri toimintaympäristöissä. Tiedät keinoja edistää ja puolustaa heikossa sosiaalisessa asemassa olevien etuja. Tunnet heitä koskevat suunnittelu- ja päätöksentekoprosessit ja tiedät miten toimia niissä asiakkaiden etua edistäen.