Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen harjoittelu III (3 op)

Toteutuksen tunnus: SFTS2012-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Pirjo Mäki-Natunen
  • Minna Seikkula

Vastuuopettaja

Pirjo Mäki-Natunen

Ryhmät

  • SFT22S1
    Fysioterapeutti (AMK)
  • 29.10.2024 08:00 - 11:15, Terapeuttinen harjoittelu III SFTS2012-3005
  • 06.11.2024 12:00 - 16:00, Terapeuttinen harjoittelu III SFTS2012-3005
  • 12.11.2024 12:00 - 16:00, Terapeuttinen harjoittelu III SFTS2012-3005
  • 13.11.2024 12:00 - 16:00, Terapeuttinen harjoittelu III SFTS2012-3005
  • 19.11.2024 08:00 - 11:15, Terapeuttinen harjoittelu III SFTS2012-3005
  • 21.11.2024 08:00 - 11:15, Terapeuttinen harjoittelu III SFTS2012-3005
  • 29.11.2024 08:00 - 11:15, Terapeuttinen harjoittelu III SFTS2012-3005
  • 05.12.2024 08:00 - 11:15, Terapeuttinen harjoittelu III SFTS2012-3005
  • 11.12.2024 08:00 - 11:15, Terapeuttinen harjoittelu III SFTS2012-3005

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla perehdyt erilaisiin ohjaus- ja opetusmenetelmiin (manuaalinen, verbaalinen, visuaalinen, digitaalinen), joiden avullavoidaan edistää ihmisten toimintakykyä – erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) alueella. Osaat suunnitella ja toteuttaa eri ikäisten ihmisten terapeuttista harjoittelua hyödyntäen biomekaniikan neurofysiologian ja – psykologian tietoja sekä motorisen oppimisen periaatteita. Osaat myös hyödyntää virtuaalisia ympäristöjä sekä pelillisyyttä liikkumis- ja toimintakyvyn, fyysisen aktiivisuuden sekä oppimisen tukemisessa.

Opintojakson osaamiset:
Terapiaosaaminen
Ohjaus- ja neuvontaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyys osaaminen

Sisältö

Sisältönä karkeamotoriikan (kehon hallinnan, siirtymisten ja liikkumisen) sekä hienomotoriikan harjoittaminen eri-ikäisillä ihmisillä. Päivittäisten toimintojen, keskittymiskyvyn, tarkkaavaisuuden ja havaintotoimintojen harjoittaminen, lasten leikin arviointi ja ohjaus. Erilaisten harjoitusvälineiden (mm. virtuaali- ja konsolipelit) käyttö terapeuttisessa harjoittelussa. Neuroterapeuttisten menetelmien pääperiaatteet.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaalit on koottu Moodlen työtilaan.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, käytännön harjoittelu ja oppimistehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on työelämävalmiuksia tukevia sisältöjä ja omaan ammattialaan tutustumista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on käytännön tentti ja oppimistehtävä, joiden aikataulut ovat Moodle-työtilassa.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi hyväksilukea kokonaisuudessaan. Mikäli opiskelijalla on aiempia aiheeseen liittyviä opintoja, voi osasuorituksien hyväksilukemisesta keskustella opettajatutorin ja vastuuopettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus sisältää käytännön harjoitustunteja ja ohjaustilanteita 1,5 op 40h
Itsenäinen opiskelu 1,5op 41h

Lisätietoja opiskelijoille

Näyttökoe
Pienryhmä- ja yksilötehtävä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä

Tyydyttävä (2) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi ymmärrät johtopäätösten ja ergonomian tärkeyden, kuitenkin niissä on epävarmuutta, vaikeuksia ja puutteita. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Omaat hyvät tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Perustelet toimintaasi, pyriti yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Ohjauksesi on sujuvaa, johtopäätöksesi oikeita ja huomioit ergonomian toiminnoissasi. Pystyt itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.

Kiitettävä (4) Omaat laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi ja ratkaisujasi. Ohjauksesi on taitavaa ja johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Omaat erittäin laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi sekä luot uusia ratkaisuja. Ohjauksesi ja käyttämäsi tekniikat ovat monipuolisia ja taitavia, sekä johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta, hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.

Esitietovaatimukset

Anatomian ja fysiologian hallinta, Toimintakyvyn arvioinnin osaaminen sekä lapsen kehityksen, taitojen oppimisen ja ohjaamisen osaaminen.