Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatustyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS2022-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Anniina Berg
  • Timo Hintikka
  • Heidi Pasonen

Vastuuopettaja

Timo Hintikka

Ryhmät

  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)
  • ZJA24SS
    Avoin AMK, sote
  • ZJA24SSSTVO
    Avoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot

Tavoitteet

-tiedät varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat sekä varhaiskasvatuksen eri toimintamuodot
-tiedät varhaiskasvatuksen perustehtävään ja toimintakulttuuriin muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- tunnistat lapsen hyvinvointiin, oppimiseen ja turvallisuuteen liittyvät tekijät varhaiskasvatuksessa
-kykenet toteuttamaan mediakasvatusta ja hyödyntämään teknologiaa varhaiskasvatustyössä
-sinulla on valmiudet toteuttaa ja tukea lasta tunne- ja turvataitokasvatuksessa
-tiedät lasten hoitoon liittyvät hyvinvointia tukevat ja terveydelliset lähtökohdat
-tunnet lasten tavallisimmat sairaudet ja niiden hoitamisen.

Sisältö

Varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat Varhaiskasvatuksen eri toimintamuodot
Lapsen hyvinvointi, terveys, oppiminen ja turvallisuus varhaiskasvatusympäristössä
Media- ja teknologiakasvatus
Tunne ja turvataitokasvatus
Lasten tavallisimmat sairaudet, niiden ennaltaehkäisy ja hoitaminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kosola, S, Moisala, M, & Ruokoniemi, P (toim.) 2019. Lapset, nuoret ja älylaitteet - Taiten tasapainoon.
Lajunen, K., Andell, M., Ylenius-Lehtonen, M & Ojanen, S. 2019. Tunne- ja turvataitoja lapsille – Tunne- ja turvataitokasvatuksen oppimateriaali
Lasten oikeuksien sopimus
Materiaali verkko-oppimisympäristössä
Opetushallitus 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
Varhaiskasvatuslaki 540/2018

Opetusmenetelmät

Lähi- ja verkko-opetus
Yksilötehtävät
Ryhmätehtävät

Tekoälyn käyttö on sallittua tällä opintojaksolla opiskelun ja tehtävien tukena, mutta se pitää kertoa tehtävien yhteydessä ja noudattaa JAMKin ja Arenen linjauksia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävvien palautuspäivät löytyvät Moodlesta syyskuun 2024 alussa.
Palautuspäivät sijoittuvat syys-marraskuulle

Kansainvälisyys

Opetuksen lähteinä hyödynnetty kansainvälisiä lähteitä tai tutkimuksia suomalaisten lähteiden ja tutkimusten tukena.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso on hyväksiluettavissa aiemmilla korkeakoulutasoisilla vähintään 5op laajuisilla opinnoilla, jotka vastaavat opintojakson sisältöjä.
Opintojaksosta voi saada osittaisen hyväksiluvun muilla aiemmin suoritetuilla opinnoilla, jotka kohdentuvat opintojakson sisältöihin (sovittava opettajien kanssa)
Opintojaksosta ei voi saada hyväksilukua pelkällä työkokemuksella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op = 108h, josta
lähi- tai webinaariopetusta 18h
Ryhmätehtävät 40h
Yksilötehtävät ja -työskentely 50h

Sisällön jaksotus

Opetukset webinaareina ja lähitoteutuksena kampusalueella syys-marraskuussa 2024. Tehtävien tekeminen syys-marraskuuna aikana.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk: 5 paikkaa (lasten ja nuorten hyvinvointi)
Avoin amk: 5 paikkaa (sosionomin täydentävät vaka-opinnot-kokonaisuus)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1) Tiedät osittain varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Tunnistat joitain varhaiskasvatuksen toimintamuotoja. Tiedät lapsen hyvinvointiin, terveyteen, oppimiseen ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Tyydyttävä (2) Tiedät pääosin varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Tunnistat joitain varhaiskasvatuksen toimintamuotoja. Tiedät lapsen hyvinvointiin, terveyteen, oppimiseen ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Tunnistat mediakasvatuksen ja tunnetaitojen tukemisen keskeisiä periaatteita. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Tiedät varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Tunnistat varhaiskasvatuksen erilaisia toimintamuotoja. Tiedät lapsen hyvinvointiin, terveyteen, oppimiseen ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Tunnistat mediakasvatuksen, tunnetaitojen ja tunnekasvatuksen tukemisen keskeisiä periaatteita. Kirjallisissa tehtävissään sinulla on kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.

Kiitettävä (4) Tiedät ja ymmärrät varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Tunnistat varhaiskasvatuksen erilaisia toimintamuotoja. Tiedät lapsen hyvinvointiin, terveyteen, oppimiseen ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Hallitset mediakasvatuksen, tunnetaitojen ja tunnekasvatuksen tukemisen keskeisiä periaatteita. Kirjallisissa tehtävissään sinulla on kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä ja omaa pohdintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Tiedät ja osaat varhaiskasvatustyötä ohjaavat periaatteet, lait ja asiakirjat. Tunnistat varhaiskasvatuksen erilaisia toimintamuotoja ja osaat tunnistaa niiden ominaispiirteitä. Tiedät lapsen hyvinvointiin, terveyteen, oppimiseen ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Hallitset mediakasvatuksen, tunnetaitojen ja tunnekasvatuksen tukemisen keskeisiä periaatteita ja erilaisia menetelmiä. Kirjallisissa tehtävissään sinulla on kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti lähteitä ja kriittistä omaa pohdintaa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tietää lapsille ja lapsiperheille suunnatut palvelut. Hän tunnistaa alle kouluikäisen lapsen hoidon, kasvun, kehityksen ja oppimisen pääpiirteet.

Lisätiedot

Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.