Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (4 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS2023-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2024 - 27.10.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Anniina Berg
Timo Hintikka
Heidi Pasonen
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Ryhmät
SOS23SM2
Sosionomi (AMK)
SOS23SM
Sosionomi (AMK)
ZJA24SSSTVO
Avoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
Opintojakso
SOSS2023

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 12.09.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SOSS2023-3004
Webinaari
Ke 25.09.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SOSS2023-3004
Webinaari
Ma 07.10.2024 klo 14:00 - 17:00
(3 t 0 min)
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SOSS2023-3004
Webinaari
Ti 22.10.2024 klo 14:00 - 17:00
(3 t 0 min)
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SOSS2023-3004
Webinaari
To 31.10.2024 klo 14:00 - 17:00
(3 t 0 min)
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SOSS2023-3004
Webinaari
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Viisi webinaarikertaa syys-marraskuussa 2024, joiden välillä toteuteaan pieniä välitehtäviä sekä aloitetaan ryhmätehtävää. Ryhmätehtävä arvioidaan numeerisesti. Yksilötehtävän arviointi hyv-hyl.

Tavoitteet

Tiedostat ja osaat perustella sekä arvioida omia ammatillisia, eettisiä ja pedagogisia periaatteitasi varhaiskasvatustyössä. Kykenet tavoitteellisesti suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista varhaiskasvatussuunnitelman periaatteiden mukaista ja lasten osallisuutta tukevaa toimintaa yhteistyössä muiden työntekijöiden kanssa. Tiedät varhaiskasvatuksen keskeiset sisällöt ja osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä.

Sisältö

• Varhaiskasvatussuunnitelma, varhaiskasvatuksen tavoitteet, laaja-alainen oppiminen ja oppimisen alueet
• Varhaiskasvatuksen menetelmät, havainnointi ja arviointi
• Positiivinen pedagogiikka, lapsilähtöisyys ja lapsen osallisuus
• Pedagogisen toiminnan suunnittelu
• Oman ammatillisuuden kehittymisen arviointi varhaiskasvatustyössä

Oppimateriaalit

Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-Kustannus.
Opetushallitus 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2020 Varhaiskasvatuksen käsikirja.PS-kustannus.
Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017( tai uudempi). Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino.

Opetusmenetelmät

Webinaariopetus 5 kertaa
itsenäiset tehtävät
ryhmätehtävä
Tekoälyn käyttö on sallittua tällä opintojaksolla opiskelun ja tehtävien tukena, mutta se pitää kertoa tehtävien yhteydessä ja noudattaa JAMKin ja Arenen linjauksia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautusajat löytyvät Moodlesta syyskuun 2024 alussa.
Palautus yksilö- ja ryhmätyölle marraskuussa 2024

Kansainvälisyys

Luentojen lähteinä hyödynnetty kansainvälisiä lähteitä tai tutkimuksia suomalaisten lähteiden ja tutkimusten tukena.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmilla korkeakoulutasoisilla (vähintään 5op) varhaiskasvatuksen pedagogisilla opinnoilla.
Opintojaksosta ei voi saada hyväksilukua työkokemuksella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op = 108h, josta
webinaariopetus 15h
itsenäiset tehtävät ja työskentely 43 h
ryhmätehtävä 50h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1) Kuvaat suppeasti pedagogisia periaatteitasi. Tiedät pedagogisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen lähtökohtia varhaiskasvatustyössä. Tunnistat niukasti periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Tunnistat osittain varhaiskasvatussuunnitelman sisältöjä sekä tiedät joitain työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähteitä.

Tyydyttävä (2) Kykenet tunnistamaan ja kuvaamaan pedagogisia periaatteitasi. Tiedät pedagogisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen lähtökohtia varhaiskasvatustyössä. Tunnistat periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Tunnistat osittain varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset sisällöt sekä tiedät työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Kirjallisissa tehtävissä kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3) Kykenet perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitasi. Kykenet suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Tunnistat periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Tiedät pääosin varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset sisällöt sekä osaat käyttää erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.

Kiitettävä (4) Kykenet perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitasi. Kykenet suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Ymmärrät periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Osaat esittää varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset sisällöt, oppimisen alueet sekä osaat hyödyntää ja soveltaa erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Osaat ja kykenet erinomaisesti perustelemaan ja arvioimaan kriittisesti pedagogisia periaatteitasi. Osaat perustellusti suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Ymmärrät periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Tiedät varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset sisällöt, oppimisen alueet sekä osaat hyödyntää ja soveltaa erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen pääpiirteet. Opiskelijalla on kykyä kehittää ja pohtia omaa kasvatustyötään ohjaavia periaatteita.

Lisätiedot

Tarkka kuvaus Moodlessa syksyllä 2024

Avoin amk: 5 paikkaa (sosionomin täydentävät vaka-opinnot-kokonaisuus)

Siirry alkuun