Siirry suoraan sisältöön

Johdanto toiminnan mahdollistamiseen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00CK13-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Katri Kainulainen
  • Tanja Hilli-Harju

Vastuuopettaja

Katri Kainulainen

Ryhmät

  • STT24S1
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • ZJASTT24S1
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, toimintaterapeutti, päiväopetus
  • ZJA24SS
    Avoin AMK, sote

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:

Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystäsi toiminnan, terveyden ja hyvinvoinnin välisestä yhteydestä sekä siitä, miten toimintaterapiassa tuetaan ihmisten toimintaa, hyvinvointia ja terveyttä toiminnan näkökulmasta. Ymmärrät toiminta-, ihmis- ja asiakaskeskeisen (person centered) toimintaterapiaprosessin teoreettiset lähtökohdat (teoria-malli-viitekehys) sekä vaiheet.

Opintojakson osaamiset:
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus
Osallisuutta mahdollistava toimintaterapiaprosessi ja ammatillinen harkinta

Opintojakson osaamistavoite:
Osaat perustella toiminnan yhteyden terveyteen ja hyvinvointiin toimintaterapian teorioihin pohjautuen. Osaat selittää mitä tarkoittaa henkilö- ja toimintaperustaisuus sekä ymmärrät niiden merkityksen toimintaterapiaprosessissa. Ymmärrät toimintaterapian teorian ja mallien sekä monialaisten viitekehysten yhteyden käytännöntyöhön (teoria-malli-viitekehys). Osaat tunnistaa ja nimetä toimintaterapiaprosessin eri vaiheet ja periaatteet sekä soveltaa tietoa asiakastyöhön.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä ovat ajankohtaiset toimintaterapian teoriat, mallit sekä viitekehykset, jotka jäsentävät inhimillistä toimintaa ja osallistumista sekä toimintaterapian prosessin eri vaiheita.

Aika ja paikka

Webinaarit toteutuvat zoomissa ja kontaktipäivät Jamkin Dynamon tai Rajakadun kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy.

Fisher, A. G., & Marterella, A. (2019). Powerful practice: A model for au-thentic occupational therapy. Fort Collins, CO: Center for Innovative OT Solutions.

Hautala T., Hämäläinen T., Mäkelä L., Rusi-Pyykkönen M. 2019. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä. Edita: Helsinki. (mikä tahansa painos soveltuu)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan flipped learning -ajattelun mukaisesti eli kaikkiin oppimistilanteisiin tullaan valmistautuneena. Oppimistilanteita ovat vuorovaikutteiset webinaarit ja kontaktipäivät kampuksella. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa ja mikrofonia. Lisäksi opiskelija tekee yksilö ja/tai pienryhmätyöskentelynä oppimistehtäviä

• Valmistautumistehtävät (videon katselu, ennakkomateriaalin lukeminen, erilaiset tehtävät)
• Oppimispäiväkirja
• Tentti
• Näyttöpäivä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan kokemusasiantuntija-/toimintaterapeuttivierailijoita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Exam-tentti. Tentti suoritetaan tietyllä aikavälillä, aikataulu on nähtävissä moodlessa.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistilanteisiin valmistautuminen 50h
Oppimistilanteet (webinaarit/kontaktipäivät) 25h
Oppimistehtävät 40h
Tentti (sis. valmistautumisen) 20h

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan kurssiarvosana koostuu 50% tentistä ja 50% osaamispäiväkirjan tiivistelmästä. Näiden lisäksi näyttöpäivän pienryhmätyöskentely tulee suorittaa hyväksytysti ja oppimistilanteisiin valmistautumistehtävät tulee olla tehtynä. Palautetta oppimisen edistymisestään opiskelija saa omakohtaisen reflektoinnin kautta ja näyttöpäivässä tapahtuvassa pienryhmätyöskentelyssä vertaisarvioinnin kautta. Oppimispäiväkirjan tiivistelmästä opiskelija saa yksilöllisen palautteen opettajalta.

Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Toistat opintojaksolla käydyt asiat ilman selkeää rakennetta. Osaat kuvata toimintaa vähintään yhden toimintaterapian teoreettisen mallin kautta käyttäen mallin käsitteitä. Kuvauksessasi tulee esille, että ymmärrät toiminnan yhteyden terveyteen ja hyvinvointiin joiltain osin. Toistat ihmis- ja asiakaskeskeisyyden määrittelyn opintojaksolla käydyn teorian mukaisesti. Kykenet kuvailemaan, miksi toimintaterapiassa tarvitaan teoriaa ja miten se ohjaa käytännön työtä. Erotat teorian, mallin ja viitekehyksen toisistaan. Pystyt nimeämään ja erottelemaan toimintaterapian eri malleja toisistaan. Osaat kuvata vähintään yhden toimintaterapian mallin mukaisia käsitteitä. Osaat tunnistaa ja nimetä toimintaterapiaprosessin eri vaiheet esimerkin kautta. Pystyt luettelemaan erilaisia toimintaterapian interventiomalleja ja -tyyppejä, mutta niiden erotteleminen esimerkin kautta vaatii vielä harjoittelua.

Tyydyttävä 2
Osaat kuvata toimintaa vähintään yhden toimintaterapian teoreettisen mallin kautta sekä vertailet niukasti toiseen malliin. Tunnistat, miten toiminta liittyy terveyteen ja hyvinvointiin tuoden esille joitakin käytännön esimerkkejä. Kykenet kuvaamaan, mitä asiakaslähtöisyys tarkoittaa sekä soveltamaan tätä tietoa. Kykenet kuvailemaan ja pohtimaan joitakin osa-alueita kriittisesti. Kykenet kuvailemaan, miksi toimintaterapiassa tarvitaan teoriaa ja miten se ohjaa käytännön työtä. Sovellat tätä tietoa asiakasesimerkkiin. Tunnistat ja vertailet teorian, mallin ja viitekehyksen toisistaan. Pystyt nimeämään ja erottelemaan toimintaterapian eri malleja toisistaan. Osaat kuvata vähintään yhden toimintaterapian mallin mukaisia käsitteitä sekä tunnistat käsitteiden välisiä eroja muihin malleihin. niiden keskeisimpiä käsitteitä. Osaat nimetä ja tunnistaa toimintaterapiaprosessin eri vaiheet asiakasesimerkin kautta. Tunnistat mahdollisia ristiriitaisuuksia asiakasesimerkin ja teorian välillä. Kuvaat erilaisia toimintaterapian interventiomalleja- ja tyyppejä ja pystyt erottelemaan nämä osittain toisistaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat kuvata toimintaa vähintään yhden toimintaterapian teoreettisen mallin kautta sekä vertailet mallin käsitteitä toiseen toimintaterapian käytännön työtä ohjaavaan malliin. Osaat selittää, miten toiminta liittyy terveyteen ja hyvinvointiin tuoden esille käytännön esimerkkejä. Kuvailet, mitä asiakaslähtöisyys tarkoittaa monipuolisesti teoriaa käyttäen sekä sovellat tietoa käytännön esimerkkiin. Kuvailussasi on myös kriittistä pohdintaa. Kykenet kuvailemaan ja pohtimaan kriittisesti, miksi toimintaterapiassa tarvitaan teoriaa ja miten se ohjaa käytännön työtä. Pystyt nimeämään ja erottelemaan toimintaterapian eri malleja toisistaan ja osaat yksinkertaisella tasolla kuvata niiden keskeisiä käsitteitä. Harjoittelet mallien keskeisten tekijöiden soveltamista käytäntöön onnistuneesti. Osaat nimetä ja tunnistaa eri mallien mukaiset toimintaterapiaprosessin vaiheet. Sovellat niitä onnistuneesti asiakas esimerkin kautta. Lisäksi tunnistat ja erottelet toimintaterapian prosessin mukaisia erilaisia toimintaterapian interventiomalleja- ja tyyppejä yhdistellen tietoa valittuun asiakasryhmään.

Kiitettävä 4
Pystyt selittämään ja vertailemaan toiminnan käsitteitä ja niiden määrittelyä eri toimintaterapian malleissa. Osaat selittää, havainnollistaa sekä pohtia miten toiminta liittyy terveyteen ja hyvinvointiin tuoden esille käytännön esimerkkejä. Kuvailet mitä asiakaslähtöisyys tarkoittaa monipuolisesti teoriaa käyttäen sekä sovellat tietoa käytännön esimerkkiin. Kuvailussasi on myös kriittistä pohdintaa sekä kykene erottelemaan teorioiden välisiä eroavaisuuksia. Kuvailet sekä pohdit, miksi toimintaterapiassa tarvitaan teoriaa ja miten se ohjaa käytännön työtä. Pystyt nimeämään ja erottelemaan toimintaterapian eri malleja toisistaan ja osaat kuvata niiden keskeisten käsitteiden eroavaisuuksia. Harjoittelet mallien keskeisten tekijöiden soveltamista käytäntöön onnistuneesti. Osaat kuvata eri mallien mukaiset toimintaterapiaprosessin vaiheet. Sovellat niitä onnistuneesti esimerkin kautta. Tunnistat ja erottelet toimintaterapian prosessimallin mukaiset toimintaterapian interventiomallit- ja tyypit yhdistellen tietoa valittuun asiakasryhmään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Pystyt selittämään ja vertailemaan yksityiskohtaisella tasolla toiminnan käsitteitä ja niiden määrittelyä eri toimintaterapian malleissa. Tunnistat, havainnollistat ja pohdit toiminnan suhdetta terveyteen ja hyvinvointiin eri toimintaterapian mallien kautta. Hyödynnät myös käytännön esimerkkejä. Hahmotat selkeästi kokonaisuuden ja mallien oleellisimmat erot. Pystyt selittämään monipuolisesti, mitä asiakaslähtöisyys tarkoittaa toimintaterapiassa ja soveltamaan tietoa onnistuneesti ja monipuolisesti. Osaat erotella asiakaslähtöisyydestä tarkempia määritelmiä eri mallien mukaisesti ja osoitat sovelluskykyä asiakaslähtöisyydestä toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa. Kykenet kuvailemaan ja pohtimaan kriittisesti sekä monipuolisesti, miksi toimintaterapiassa tarvitaan teoriaa ja miten se ohjaa käytännön työtä. Pystyt nimeämään ja erottelemaan toimintaterapian eri malleja toisistaan ja osaat yksityiskohtaisella tasolla kuvata niiden keskeisiä käsitteitä. Sovellat mallien keskeisiä tekijöitä käytäntöön erittäin onnistuneesti ja monipuolisesti. Osaat nimetä ja tunnistaa eri mallien mukaiset toimintaterapiaprosessin vaiheet. Sovellat ja analysoit niitä onnistuneesti sekä monipuolisesti esimerkin kautta. Lisäksi tunnistat ja erottelet erilaisia toimintaterapian interventiomalleja- ja tyyppejä yhdistellen tietoa valittuun asiakasryhmään analyyttisellä ja perustellulla otteella.