Siirry suoraan sisältöön

Ympäristön arviointi ja muokkaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00CK28-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Jaana Ritsilä
  • Anu Halonen

Vastuuopettaja

Jaana Ritsilä

Ryhmät

  • STT24S1
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • ZJASTT24S1
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, toimintaterapeutti, päiväopetus
  • ZJA24SS
    Avoin AMK, sote

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on laajentaa ja syventää tietoasi yksilöön ja yksilön toimintaan vaikuttavan ympäristön monimuotoisuudesta sekä tarjota työkaluja ympäristön arviointiin ja muokkaamiseen ihmisen toimijuuden lisäämiseksi.

Opintojakson osaamiset:
Osallisuutta edistävä toimintaterapiaprosessi ja ammatillinen harkinta
Vastuullisuus ja toiminnallinen oikeudenmukaisuus

Opintojakson osaamistavoite:
Tavoitteena on, että ymmärrät ympäristön vaikutuksen ihmisen oikeuteen toteuttaa toiminnallisia tarpeitaan. Tunnet ympäristö-, esteettömyys ja saavutettavuus -käsitteiden monimuotoisuuden. Tunnet ympäristön arvioinnin ja muokkaamisen perusteet. Tunnet apuvälineiden hankintaprosessin sekä asunnonmuutostöiden mahdollisuudet ihmisen osallisuuden ja toimijuuden lisääjänä. Osaat tarkastella työympäristön moninaisuutta sekä työturvallisuuteen ja ergonomiaan vaikuttavia asioita ja tunnet teknologian mahdollisuuksia kuntoutuksessa.

Sisältö

Ympäristö käsitteenä eri viitekehyksissä, kuten ICF:ssä
Esteettömyys, ympäristönhallinta ja asunnonmuutostyöt
Apuvälineet ja niiden hankintaprosessi
Digitaalinen ympäristö ja saavutettavuus
Työympäristö, ergonomia ja työssä jaksaminen

Aika ja paikka

Opintojaksolla on lähiopetusta Jamkin kampuksella ja soveltuu parhaiten Jyväskylän seudulla asuville päiväopiskelijoille.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Taylor, R. R. 2017. Kielhofner’s Model of Human Occupation. 5th ed. Wolters Kluwer.

Townsend, E. A. & Polatajko, H.J. 2007. Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being & Justice through Occupation. CAOT Publications ACE: Ottawa, Ontario.

Ajankohtaiset verkkomateriaalit ja tutkimusartikkelit.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on lähiopetusta, verkko-opetusta, oppimistehtäviä ja tentti.Oppimistilanteisiin liittyy ennakkovalmistautumista.

Lähiopetustunneilla ja verkko-opiskelussa opit ympäristön vaikutuksesta ihmisen oikeuteen toteuttaa toiminnallisia tarpeitaan. Pääset harjoittelemaan mm. apuvälineiden käyttöä, esteettömyyden tarkastelua sekä apuvälinesuosituksen kirjoittamista. Oppimistehtävien avulla syvennät osaamistasi apuvälineiden ja esteettömyyden tarkastelijana asiakkaan osallistumisen mahdollistajina. Valmistautuessasi tenttiin, opit lisää ympäristökäsitteen monimuotoisuudesta, teknologian mahdollisuuksista osana toimintaterapia-asiakkaan ympäristöä, saavutettavuudesta, ergonomiasta sekä työssä jaksamisesta. Tentissä arvioidaan osaamistasi näissä teemoissa.

Opintojakson kehittämiseksi mahdollistetaan opiskelijoille puolivälipalautteen antaminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakson mahdollisesta hyväksiluvusta tulee olla päätös jo ennen opintojakson toteutuksen alkua, sillä ryhmätehtävään liittyvä ryhmäjako tehdään jo ensimmäisellä opetuskerralla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op yhteiset oppimistilanteet (webinaarit / lähiopetustunnit) sekä näihin valmistautuminen
1 op oppimistehtävä (ryhmätyönä)
1 op Moodlen etätentti

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä)

Oppimisen arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa. Arviointi perustuu opiskelijan suoritukseen tentissä ja oppimistehtävissä. Lisäksi opiskelijan tulee osoittaa osaamisensa oppimistilanteissa (webinaarit / lähiopetustunnit) ja niihin liittyvissä ennakkotehtävissä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Tunnistat perustiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Tunnistat apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Pystyt löytämään näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa, mutta tiedon hyödyntäminen asiakaslähtöisen toimintaterapeutin toteuttaman kotikäynnin suunnittelussa on niukkaa. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)

Sinulla on välttävät tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta

Tyydyttävä 2
Tunnistat perustiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Tunnistat apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Pystyt löytämään näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa ja käyttää sitä asiakaslähtöisen kotikäynnin toimintaterapeutin toteuttamasta suunnittelussa. Listaat tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)

Sinulla on tyydyttävät (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta -
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Sinulla on hyvät perustiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Tarkastelet apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Pystyt löytämään näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa, ja osaat soveltaa tietoa tehdessäsi asiakaslähtöisen suunnitelman toimintaterapeutin toteuttamasta kotikäynnistä, jossa sovellat tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista ja huomioit asiakkaan toimintakyvyn. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)

Sinulla on hyvät soveltavat tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta

Kiitettävä 4
Sinulla on laajat tiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Tarkastelet analysoiden apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Perustelet asiakkaan tilannetta analysoiden ja arvioiden näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa ja osaat tehdä asiakaslähtöisen suunnitelman toimintaterapeutin toteuttamasta kotikäynnistä, jossa käytät monipuolisesti tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista hyödyntäen ja huomioiden asiakkaan toimintakyvyn. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)

Sinulla on kiitettävät tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Sinulla on laajat tiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Tarkastelet kehittävällä ja luovalla otteella apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Perustelet asiakkaan tilannetta laajasti näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa monipuolisesti soveltaen ja osaat tehdä asiakaslähtöisen suunnitelman toimintaterapeutin toteuttamasta kotikäynnistä, jossa käytät monipuolisesti ja innovatiivisesti tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista hyödyntäen ja analysoiden asiakkaan toimintakykyä laajasti. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)

Sinulla on erinomaiset tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta