Siirry suoraan sisältöön

Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00CI71-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Anu Halonen
  • Sanna Harjula
  • Jenni Koivumäki
  • Anne Koivisto

Vastuuopettaja

Anne Koivisto

Ryhmät

  • ZJASOS24SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
  • STT24S1
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • ZJASKO24SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
  • SKO24SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • ZJASTT24S1
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, toimintaterapeutti, päiväopetus
  • SOS24SM
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on tarkastella vuorovaikutuksen ja kohtaamisen merkitystä erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvassa ohjaustyössä.

Opintojakson osaamiset:

Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Ammatillinen vuorovaikutusosaaminen (Fysioterapeutti AMK)
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus (Toimintaterapeutti AMK)

Opintojakson osaamistavoite:

Osaat toimia ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat toimia rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.

Osaat ottaa toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumista niissä. Edistät toiminnassasi moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.

Osaat ottaa huomioon ammatillisen, ymmärrettävän ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen erilaisissa toimintaympäristöissä. Osaat perustella ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on dialogisen kohtaamisen ja vuorovaikutustaitojen sekä asiakaslähtöisyyden merkitys hyvässä ohjauksessa. Opintojaksolla tarkastellaan yhdenvertaisuuden edistämistä yksilöllisissä ja moninaisissa ohjaustilanteissa sekä ohjaustyön toteuttamista asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lahti, J. 2021. Kohtaava asiakastyö ohjauksellisena lähestymistapana ja käytännön työotteena. Raportteja 3/2021. Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. E-julkaisu.

Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tallinna: Gaudeamus. E-julkaisu.

Mönkkönen, K., Kekoni, T. & Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.

Stevanovic, M. (toim.). 2023. Yhdessä päätetty: kohti tasa-arvoista vuorovaikutusta ja osallistumista. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.

Vehviläinen, S. 2020. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Lähiopetuksessa demonstroidaan ja reflektoidaan vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteita erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvan ohjaustyön näkökulmasta. Opetus- ja oppimismenetelminä lähiopetuksessa sovelletaan yhteistoiminnallista oppimista ryhmissä opettajien ohjauksessa. Siksi tulet lähiopetuspäiviin aina ennakkoon annetun tehtävän avulla valmistautuneena. Jatkuva palaute, itsearviointi ja vertaispalaute ovat osa oppimisprosessia.
Valmistautumis- ja harjoitustehtävinä etsit ja luet tietoa, katsot videoita sekä teet harjoitustehtäviä Moodlessa itsenäisesti. Ryhmäsi kanssa suunnittelet ja toteutat oppimistehtävän, jonka demonstroitte viimeisessä lähiopetuspäivässä.
Lähiopetuksessa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Opettajat lähettävät myös ohjausviestejä Moodle-työtilan kautta. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös sähköpostitse.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kokemusasiantuntijoiden ja ammattilaisten vierailut mahdollisuuksien mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla opitaan kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyvää kansainvälisyysosaamista intersektionaalisuuden, kulttuurisensitiivisyyden ja monikielisyyden näkökulmista.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Sinulla on mahdollisuus hakea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin hyväksilukukäytänteiden mukaisesti. Opintojakson mahdollisesta hyväksiluvusta tulee olla päätös ennen opintojakson ensimmäistä lähiopetuspäivää, koska oppimistehtävän työstäminen ryhmässä aloitetaan jo ensimmäisessä lähiopetuspäivässä. Hyväksilukuhakemuksessa kuvaat ja perustelet osaamisesi suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin sekä miten ja missä olet osaamisesi hankkinut.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientoituminen opintojaksoon, 2h
Oppimateriaaleihin perehtyminen, 37h
Oppimistehtävien tekeminen (sisältäen tiedonhaun), 74h
Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen, 21h
Vertais- ja itsearvioinnit, 1h

Yhteensä 135h

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksessa saat jatkuvaa palautetta muilta opiskelijoilta ja opettajilta sekä teet itsearviointia siitä, miten toimit erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Ryhmätehtävä ja opintojakson muut tehtävät arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat kuvata vuorovaikutustaitojen, dialogisen kohtaamisen sekä ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä. Osaat kuvata, mitä yksilöllisyyden ja moninaisuuden huomioiminen tarkoittaa ohjaustyössä ja yhdenvertaisuuden edistämisessä. Osaat kertoa, miten ohjaustyötä toteutetaan asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti. Osaat toimia ammatillisesti opintojakson erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.