Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZ00CI71-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Anu Halonen
- Sanna Harjula
- Jenni Koivumäki
Vastuuopettaja
Anne Koivisto
Ryhmät
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
- 28.10.2024 12:00 - 14:00, Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä SZ00CI71-3002
- 01.11.2024 09:00 - 14:00, Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä SZ00CI71-3002
- 13.11.2024 09:00 - 14:00, Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä SZ00CI71-3002
- 28.11.2024 09:00 - 15:00, Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä SZ00CI71-3002
Objectives
Opintojakson tarkoituksena on tarkastella vuorovaikutuksen ja kohtaamisen merkitystä erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvassa ohjaustyössä.
Opintojakson osaamiset:
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Ammatillinen vuorovaikutusosaaminen (Fysioterapeutti AMK)
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus (Toimintaterapeutti AMK)
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat toimia ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat toimia rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
Osaat ottaa toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumista niissä. Edistät toiminnassasi moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
Osaat ottaa huomioon ammatillisen, ymmärrettävän ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen erilaisissa toimintaympäristöissä. Osaat perustella ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä.
Content
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on dialogisen kohtaamisen ja vuorovaikutustaitojen sekä asiakaslähtöisyyden merkitys hyvässä ohjauksessa. Opintojaksolla tarkastellaan yhdenvertaisuuden edistämistä yksilöllisissä ja moninaisissa ohjaustilanteissa sekä ohjaustyön toteuttamista asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti.
Learning materials and recommended literature
Lahti, J. 2021. Kohtaava asiakastyö ohjauksellisena lähestymistapana ja käytännön työotteena. Raportteja 3/2021. Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. E-julkaisu.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tallinna: Gaudeamus. E-julkaisu.
Mönkkönen, K., Kekoni, T. & Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Stevanovic, M. (toim.). 2023. Yhdessä päätetty: kohti tasa-arvoista vuorovaikutusta ja osallistumista. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Vehviläinen, S. 2020. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus. E-julkaisu.
Teaching methods
Lähiopetuksessa demonstroidaan ja reflektoidaan vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteita erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvan ohjaustyön näkökulmasta. Opetus- ja oppimismenetelminä lähiopetuksessa sovelletaan yhteistoiminnallista oppimista ryhmissä opettajien ohjauksessa. Siksi tulet lähiopetuspäiviin aina ennakkoon annetun tehtävän avulla valmistautuneena. Jatkuva palaute, itsearviointi ja vertaispalaute ovat osa oppimisprosessia.
Valmistautumis- ja harjoitustehtävinä etsit ja luet tietoa, katsot videoita sekä teet harjoitustehtäviä Moodlessa itsenäisesti. Ryhmäsi kanssa suunnittelet ja toteutat oppimistehtävän, jonka demonstroitte viimeisessä lähiopetuspäivässä.
Lähiopetuksessa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Opettajat lähettävät myös ohjausviestejä Moodle-työtilan kautta. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös sähköpostitse.
Practical training and working life connections
Kokemusasiantuntijoiden ja ammattilaisten vierailut mahdollisuuksien mukaan.
Exam dates and retake possibilities
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
International connections
Opintojaksolla opitaan kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyvää kansainvälisyysosaamista intersektionaalisuuden, kulttuurisensitiivisyyden ja monikielisyyden näkökulmista.
Alternative completion methods
Gradian hanke "Kuuntele, kohtaa, kysy ja Arvosta" tarjoaa vaihtoehtoisen suoritustavan ryhmätehtävälle. Hankkeessa toiminnan pääteemat ovat yhteisöllisyys, osallisuus ja hyvinvointi. Yhtenä toimenpiteenä hankkeessa on luoda oppilaitoksen arkeen kohtaamisen paikkoja, joita järjestetään oppilaitoksen kampuksilla viikoittain.
Hankkeella on mahdollisuus tarjota kahdelle 3-5 hengen ryhmälle vaihtoehto ryhmätehtävän ja viimeisen läsnäopetuspäivän suorittamiselle jossakin hankkeen kohtaamispaikoista Gradian kampuksilla. Lisätietoa vaihtoestoisesta suoritustavasta saat aloituswebinaarissa.
Student workload
Orientoituminen opintojaksoon, 2h
Oppimateriaaleihin perehtyminen, 37h
Oppimistehtävien tekeminen (sisältäen tiedonhaun), 74h
Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen, 21h
Vertais- ja itsearvioinnit, 1h
Yhteensä 135h
Further information for students
Lähiopetuksessa saat jatkuvaa palautetta muilta opiskelijoilta ja opettajilta sekä teet itsearviointia siitä, miten toimit erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Ryhmätehtävä ja opintojakson muut tehtävät arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista, jos pystyt osoittamaan kykysi toimia dialogisesti, yhdenvertaisesti ja ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Kerro hyväksilukuhakemuksessasi
- Miten ammatillisuus on näyttäytynyt ohjaustyössäsi erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.
- Millä tavalla olet toiminut, kun olet työskennellyt rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
- Miten olet ottanut toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistänyt yhdenvertaisuuden toteutumista niissä.
- Kerro esimerkkejä tilanteista, joissa dialogisuus ja asiakaslähtöisyys on toteutunut ohjaustyössäsi.
Hyväksiluvun voit saada kokonaan, jos edellä mainittujen perustelujesi lisäksi sinulla on ohjaustyön työkokemusta vähintään puolen vuoden ajan, sekä vähintään korkeakoulutasoinen ohjausalan koulutus. Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa opintojakson oman tutkinto-ohjelman opettajalle viimeistään viikko ennen opintojakson alkua, jotta opettaja ehtii tehdä hyväksiluvusta päätöksen ennen aloituswebinaaria. Kun opintojakso on käynnistynyt, hyväksilukuhakemuksia ei enää käsitellä.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Osaat kuvata vuorovaikutustaitojen, dialogisen kohtaamisen sekä ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä. Osaat kuvata, mitä yksilöllisyyden ja moninaisuuden huomioiminen tarkoittaa ohjaustyössä ja yhdenvertaisuuden edistämisessä. Osaat kertoa, miten ohjaustyötä toteutetaan asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä kasvokkain, digitaalisesti ja kirjallisesti. Osaat toimia ammatillisesti opintojakson erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa.