Laaja-alainen työote työllistymiseen ja työkykyyn (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZ00BM10-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Sanna Harjula
Vastuuopettaja
Satu Tuomimäki
Ryhmät
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- 29.10.2024 08:30 - 12:30, Laaja-alainen työote työllistymiseen ja työkykyyn SZ00BM10-3021
- 12.11.2024 08:00 - 12:00, Laaja-alainen työote työllistymiseen ja työkykyyn SZ00BM10-3021
- 26.11.2024 08:00 - 12:00, Laaja-alainen työote työllistymiseen ja työkykyyn SZ00BM10-3021
- 11.12.2024 08:00 - 12:00, Laaja-alainen työote työllistymiseen ja työkykyyn SZ00BM10-3021
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson aikana opiskelija hankkii ohjaustyön perusosaamista ja oppii toimimaan osana työllistymisen ja työkyvyn tuen yhteistyöverkostoja. Oppii tunnistamaan työkykyriskejä ja varhaisen välittämisen menetelmiä. Kykenee edistämään kestävään kuntoutus/työllistymisratkaisuun pääsemistä ja työhönpaluuta.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Ymmärtää monialaisen työkyvyn säilymisen, arvioinnin ja edistämisen merkityksen omassa roolissaan ja tunnistaa keskeisiä työkykyriskejä
- Hallitsee osallisuutta ja toimijuutta edistäviä lähestymistapoja tavoitteiden asettamisessa
- Osaa valita menetelmiä työllistymisen ja työkyvyn tukemiseksi
- Osaa ohjata ja koordinoida erilaisia työkyvyn prosesseja
- Pystyy toimimaan verkostoissa tukeakseen työntekijää, esimiestä ja työyhteisöä
- Kykenee kehittämään työllistymisen ja työkyvyn edistämistä eri yhdyspinnoilla
Sisältö
Ohjaus- ja verkosto-osaaminen. Työkykyriskit ja työkyvyn edistäminen. Työkyvyn edistämisen erilaiset polut.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Haapakoski K & Åkerblad L. Työnantajayhteistyö työpaikkajaksoja sisältävässä ammatillisessa kuntoutuksessa. Näkökulmia kehittämiseen. Kuntoutusta kehittämässä 26 | 2021. Kela.
Juvonen-Posti P, Saikku P, Turunen J (toimittajat). Elinikäistä osallistumista vai
elämää työ edellä? Työikäisten monialaisten palveluiden yhteensovittaminen
ja vaikuttavuuden arviointi -loppuraportti. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:40.
Kausto ym. 2021. Työkyvyn tukitoimet ja työhön osallistuminen. Sairauspoissaolojen omailmoituskäytäntö, korvaavan työn malli, työkykykoordinaattoritoiminta ja osatyökyvyttömyysetuudet kunta-alalla. Työterveyslaitos.
Koivisto J & Tiirinki H (toim.)
Monialaisen palvelutarpeen tunnistaminen
sosiaali-, terveys- ja työvoimapalveluissa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:38.
Koivisto ym. Palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen määrittelyn, ohjauksen ja seurannan käsikirja. THL Ohjaus 11/2020.
Mattila-Wiro P & Tiainen R. Kaikki mukaan työelämään. Osatyökykyisille tie työelämään (OTE) kärkihankkeen tulokset ja suositukset.
Sosiaali- ja terveysministeriö Helsinki 2019.
Oivo T & Kerätär R. Osatyökykyisten reitit työllisyyteen - etuudet, palvelut, tukitoimet.
Selvityshenkilöiden raportti. Sosiaali- ja terveysministeriö Helsinki 2018.
Pehkonen ym. Yhteistyöllä tulosta työkykyjohtamisessa. Moniaineisto- ja monimenetelmätutkimus. Työterveyslaitos. Helsinki.
Saikku Peppi 2018. Hallinnan rajoilla : Monialainen koordinaatio vaikeasti työllistyvien työllistymisen edistämisessä. Helsingin yliopisto.
Verkostojohtamisen opas. Valtioneuvoston kanslian julkaisuja 2019:12.
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima.
Opetusmenetelmät
Opintojakson alussa kokeilet työkyvyn arvioinnissa käytettävää menetelmää. Hyödynnät Työterveyslaitoksen kehittämään itsearviointivälinettä oman osaamisesi arvioinnissa ja asetat itsellesi omat henkilökohtaiset oppimistavoitteet. Voit halutessasi hyödyntää ohjausta tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.
Oppimispäiväkirjan avulla syvennät käsitystäsi opiskeltavasta aihealueesta, harjaannut reflektiivisessä ajattelussa ja laajennat aiemmalla opintojaksolla rakentamaasi tietopohjaa. Toteutat opintojakson aikana itsenäisen tehtävän, jossa pohdit keinoja asiakaslähtöisyyden ja monialaisen yhteistyön vahvistamiseen.
Valmistaudut webinaareihin ennakkotehtävien avulla. Ennakkotehtäviä liittyy jokaiseen 4 webinaariin useampia. Webinaareissa paneudutaan kestävien kuntoutus- ja työllistymisratkaisujen luomiseen, monialaiseen palveluntarpeeseen vastaamiseen ja työkyvyn tuen eri muotoihin. Webinaareissa painopiste on vuorovaikutteisissa osuuksissa.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnallisen oppimisen elementtejä, joissa korostuvat avoin ja monipuolinen vuorovaikutus, vastuu omasta sekä toisten oppimisesta, tiedon jakaminen sekä oppimisen reflektointi. Keskusteluissa pyritään dialogiin ja jokaisen osallistujan äänen esille saamiseen. Pääset harjoittelemaan työelämän vuorovaikutustaitoja ohjatusti ja yhdessä oppien. Sinulla on mahdollisuus esittää kysymyksiä opintojakson teemoista milloin tahansa ja voit saada niihin useita eri näkökulmia sisältäviä vastauksia.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Itsenäinen tehtävä on mahdollista toteuttaa omassa työssä tai harjoittelussa, mikäli se liittyy keskeisesti työllistymisen työkyvyn tuen palveluihin.
Opintojaksolla pääset kuulemaan työkyvyn tuen palvelujen parissa toimivien asiantuntijoiden näkökulmia. Valmistaudut vierailuihin tutustumalla heidän edustamiinsa palveluihin. Pohdit etukäteen oppimistavoitteitasi edistäviä kysymyksiä vieraalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Opintojakson arvioitavat tehtävät (oppimispäiväkirja ja itsenäinen tehtävä) on suunniteltu toteutettaviksi tasaisesti koko opintojakson ajan. Tehtävät palautetaan opintojakson lopulla. Tarvittaessa tehtäviä on mahdollista täydentää uusintakerroilla, näiden tarkemmat päivämäärät löydät moodle-työtilasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikatauluun, arviointiin, sisältöihin ja moodle-työtilaan tutustuminen 4 h
Henkilökohtaisten osaamistavoitteiden asettaminen ja arviointi 10 h
Oppimistavoitteiden edistäminen webinaareissa ja webinaareihin valmistautuminen 44 h
Reflektointi ja tietopohjan rakentaminen oppimispäiväkirjan avulla 26 h
Asiakaslähtöisyyden ja monialaisen työskentelyn kehittäminen itsenäisen tehtävän avulla 24 h
Oppimistavoitteiden edistäminen ja yhdessä oppimisen kehittäminen keskustelualueilla 27 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu neljästä neljän tunnin webinaarista, jotka toteutuvat noin muutaman viikon välein. Jokaista webinaaria ennen teet 3 ennakkotehtävää ja jokaisen webinaarin jälkeen kirjoitat yhden osan oppimispäiväkirjasta.
Näet heti opintojakson alkaessa moodlesta tarkemmat ohjeet ennakkotehtäviin, oppimispäiväkirjaan sekä henkilökohtaisten oppimistavoitteiden asettamiseen.
Itsenäinen tehtävä ohjeistetaan 2. webinaarissa ja myös sen teet osissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Saat oppimispäiväkirjasta ja itsenäisestä tehtävästä sanallisen palautteen moodle-työtilaan.
Teet itsearviointia oppimistavoitteidesi etenemisestä ja halutessasi voit tarkastella edistymistä opettajan kanssa käydyn henkilökohtaisen lyhyen keskustelun avulla.
Sinulla on mahdollisuus saada palautetta toisilta opiskelijoilta.
Pystyt peilaamaan osaamistasi opintojakson aikana useissa eri kokoonpanoissa käydyissä keskusteluissa.
Opintojaksolla hyödynnetään Työterveyslaitoksen yhteiskehittämisen menetelmällä kehitettämää Työkyvyn tuki - oppimateriaalia
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa keskeiset työkykyriskit ja ymmärtää työkyvyn säilymisen, arvioinnin ja edistämisen merkityksen. Opiskelija osaa valita menetelmiä työllistymisen ja työkyvyn tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata ja koordinoida erilaisia työkykyprosesseja ja hän pystyy toimimaan erilaisissa verkostoissa. Opiskelija kykenee kehittämään työllistymisen ja työkyvyn edistämistä eri yhdyspinnoilla.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen ja ryhmätyöskentelyyn sekä jokaisen oppimistehtävän hyväksyttyä tehtävänannon mukaista suorittamista.
Esitietovaatimukset
Opiskelija on suorittanut opintojakson Työllistymisen ja työkyvyn uudistuvat palvelut 5 op
Lisätiedot
Työllistymisen ja työkyvyn uudistuvat palvelut (5 op) sekä Laaja-alainen työote työllistymiseen ja työkykyyn (5 op) -opintojaksot muodostavat yhdessä Työkykykoordinaattorin opintokokonaisuuden. Opintokokonaisuutta tarjotaan avoimessa amk:ssa ja se sopii henkilöille, jotka työskentelevät esimerkiksi työterveyshuollossa, SOTE-keskuksissa, TE-palveluissa, oppilaitoksissa tai HR-tehtävissä.
Tutkinto-opiskelijoista opintokokonaisuus soveltuu opiskelijoille, joiden uratavoitteena on työskellä työikäisten parissa ja auttaa heidän työllistymistään, työhön paluutaan ja työssä jatkamista erilaisista rajoitteista huolimatta.
Koulutus toteutetaan verkko-opintoina. Kontakteihin osallistuminen on välttämätöntä.