The Widespread View in Employment and Working Ability (5 cr)
Code: SZ00BM10-3021
General information
- Enrollment
-
01.08.2024 - 22.08.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
28.10.2024 - 18.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- School of Health and Social Studies
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
- Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
- Bachelor's Degree Programme in Social Services
- Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
- Teachers
- Sanna Harjula
- Teacher in charge
- Satu Tuomimäki
- Groups
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Course
- SZ00BM10
Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 16 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 29.10.2024 time 08:30 - 12:30 (4 h 0 min) |
Laaja-alainen työote työllistymiseen ja työkykyyn SZ00BM10-3021 |
Webinaari
|
Tue 12.11.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Laaja-alainen työote työllistymiseen ja työkykyyn SZ00BM10-3021 |
Webinaari
|
Tue 26.11.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Laaja-alainen työote työllistymiseen ja työkykyyn SZ00BM10-3021 |
Webinaari
|
Wed 11.12.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Laaja-alainen työote työllistymiseen ja työkykyyn SZ00BM10-3021 |
Webinaari
|
Evaluation scale
Pass/Fail
Content scheduling
Opintojakso koostuu neljästä neljän tunnin webinaarista, jotka toteutuvat noin muutaman viikon välein. Jokaista webinaaria ennen teet 3 ennakkotehtävää ja jokaisen webinaarin jälkeen kirjoitat yhden osan oppimispäiväkirjasta.
Näet heti opintojakson alkaessa moodlesta tarkemmat ohjeet ennakkotehtäviin, oppimispäiväkirjaan sekä henkilökohtaisten oppimistavoitteiden asettamiseen.
Itsenäinen tehtävä ohjeistetaan 2. webinaarissa ja myös sen teet osissa.
Objective
Purpose of the course
During the course, the student acquires basic competence in guidance work and learns to work as part of cooperation networks for supporting employment and work ability. Learns to identify work ability risks and early care methods. Is able to promote a sustainable rehabilitation/employment solution and return to work.
Learning objectives
After completing the course, the student
- Understands the importance of maintaining, assessing and promoting multidisciplinary work ability in their own role and recognise key work ability risks
- Manages approaches that promote participation and agency in setting goals
- Can choose methods for supporting employment and work ability
- Can guide and coordinate different work ability processes
- Is able to work in networks to support the employee, the supervisor and the work community
- Is able to develop the promotion of employment and work ability on different interfaces
Content
Counselling and network competence. Work ability risks and promotion of work ability. Different paths for promoting work ability.
Materials
Haapakoski K & Åkerblad L. Työnantajayhteistyö työpaikkajaksoja sisältävässä ammatillisessa kuntoutuksessa. Näkökulmia kehittämiseen. Kuntoutusta kehittämässä 26 | 2021. Kela.
Juvonen-Posti P, Saikku P, Turunen J (toimittajat). Elinikäistä osallistumista vai
elämää työ edellä? Työikäisten monialaisten palveluiden yhteensovittaminen
ja vaikuttavuuden arviointi -loppuraportti. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:40.
Kausto ym. 2021. Työkyvyn tukitoimet ja työhön osallistuminen. Sairauspoissaolojen omailmoituskäytäntö, korvaavan työn malli, työkykykoordinaattoritoiminta ja osatyökyvyttömyysetuudet kunta-alalla. Työterveyslaitos.
Koivisto J & Tiirinki H (toim.)
Monialaisen palvelutarpeen tunnistaminen
sosiaali-, terveys- ja työvoimapalveluissa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:38.
Koivisto ym. Palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen määrittelyn, ohjauksen ja seurannan käsikirja. THL Ohjaus 11/2020.
Mattila-Wiro P & Tiainen R. Kaikki mukaan työelämään. Osatyökykyisille tie työelämään (OTE) kärkihankkeen tulokset ja suositukset.
Sosiaali- ja terveysministeriö Helsinki 2019.
Oivo T & Kerätär R. Osatyökykyisten reitit työllisyyteen - etuudet, palvelut, tukitoimet.
Selvityshenkilöiden raportti. Sosiaali- ja terveysministeriö Helsinki 2018.
Pehkonen ym. Yhteistyöllä tulosta työkykyjohtamisessa. Moniaineisto- ja monimenetelmätutkimus. Työterveyslaitos. Helsinki.
Saikku Peppi 2018. Hallinnan rajoilla : Monialainen koordinaatio vaikeasti työllistyvien työllistymisen edistämisessä. Helsingin yliopisto.
Verkostojohtamisen opas. Valtioneuvoston kanslian julkaisuja 2019:12.
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima.
Teaching methods
Opintojakson alussa kokeilet työkyvyn arvioinnissa käytettävää menetelmää. Hyödynnät Työterveyslaitoksen kehittämään itsearviointivälinettä oman osaamisesi arvioinnissa ja asetat itsellesi omat henkilökohtaiset oppimistavoitteet. Voit halutessasi hyödyntää ohjausta tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.
Oppimispäiväkirjan avulla syvennät käsitystäsi opiskeltavasta aihealueesta, harjaannut reflektiivisessä ajattelussa ja laajennat aiemmalla opintojaksolla rakentamaasi tietopohjaa. Toteutat opintojakson aikana itsenäisen tehtävän, jossa pohdit keinoja asiakaslähtöisyyden ja monialaisen yhteistyön vahvistamiseen.
Valmistaudut webinaareihin ennakkotehtävien avulla. Ennakkotehtäviä liittyy jokaiseen 4 webinaariin useampia. Webinaareissa paneudutaan kestävien kuntoutus- ja työllistymisratkaisujen luomiseen, monialaiseen palveluntarpeeseen vastaamiseen ja työkyvyn tuen eri muotoihin. Webinaareissa painopiste on vuorovaikutteisissa osuuksissa.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnallisen oppimisen elementtejä, joissa korostuvat avoin ja monipuolinen vuorovaikutus, vastuu omasta sekä toisten oppimisesta, tiedon jakaminen sekä oppimisen reflektointi. Keskusteluissa pyritään dialogiin ja jokaisen osallistujan äänen esille saamiseen. Pääset harjoittelemaan työelämän vuorovaikutustaitoja ohjatusti ja yhdessä oppien. Sinulla on mahdollisuus esittää kysymyksiä opintojakson teemoista milloin tahansa ja voit saada niihin useita eri näkökulmia sisältäviä vastauksia.
Employer connections
Itsenäinen tehtävä on mahdollista toteuttaa omassa työssä tai harjoittelussa, mikäli se liittyy keskeisesti työllistymisen työkyvyn tuen palveluihin.
Opintojaksolla pääset kuulemaan työkyvyn tuen palvelujen parissa toimivien asiantuntijoiden näkökulmia. Valmistaudut vierailuihin tutustumalla heidän edustamiinsa palveluihin. Pohdit etukäteen oppimistavoitteitasi edistäviä kysymyksiä vieraalle.
Exam schedules
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Opintojakson arvioitavat tehtävät (oppimispäiväkirja ja itsenäinen tehtävä) on suunniteltu toteutettaviksi tasaisesti koko opintojakson ajan. Tehtävät palautetaan opintojakson lopulla. Tarvittaessa tehtäviä on mahdollista täydentää uusintakerroilla, näiden tarkemmat päivämäärät löydät moodle-työtilasta.
Student workload
Opintojakson aikatauluun, arviointiin, sisältöihin ja moodle-työtilaan tutustuminen 4 h
Henkilökohtaisten osaamistavoitteiden asettaminen ja arviointi 10 h
Oppimistavoitteiden edistäminen webinaareissa ja webinaareihin valmistautuminen 44 h
Reflektointi ja tietopohjan rakentaminen oppimispäiväkirjan avulla 26 h
Asiakaslähtöisyyden ja monialaisen työskentelyn kehittäminen itsenäisen tehtävän avulla 24 h
Oppimistavoitteiden edistäminen ja yhdessä oppimisen kehittäminen keskustelualueilla 27 h
Assessment criteria, approved/failed
The student recognises key work ability risks and understand the significance of maintaining, assessing and promoting work ability. The student is able to select methods to support employment and work ability. The student can guide and coordinate different work ability processes and is able to operate in different networks. The student is able to develop the promotion of employment and work ability on different connecting surfaces.
The course is evaluated as pass/fail. Approved completion requires active participation in teaching and group work and the successful completion of each learning assignment according to the instructions.
Qualifications
The student has completed the study unit The reforming services for employment and work ability 5 credits
Further information
Saat oppimispäiväkirjasta ja itsenäisestä tehtävästä sanallisen palautteen moodle-työtilaan.
Teet itsearviointia oppimistavoitteidesi etenemisestä ja halutessasi voit tarkastella edistymistä opettajan kanssa käydyn henkilökohtaisen lyhyen keskustelun avulla.
Sinulla on mahdollisuus saada palautetta toisilta opiskelijoilta.
Pystyt peilaamaan osaamistasi opintojakson aikana useissa eri kokoonpanoissa käydyissä keskusteluissa.
Opintojaksolla hyödynnetään Työterveyslaitoksen yhteiskehittämisen menetelmällä kehitettämää Työkyvyn tuki - oppimateriaalia